کد خبر: 3050

تاریخ انتشار: آذر ۱۳, ۱۳۹۴

چگونه یک هواپیمای غول پیکر از روی باند فرودگاه کنده می شود

کن نیوز| برای هر علاقمند به پرواز، بلند شدن هواپیماهای غول پیکر از عجایب تکنولوژی به شمار می رود.در این مطلب، اشاره ای خلاصه به پرواز هواپیماها می شود. همانگونه که در شکل میبینید سطح مقطع هوای عبوری از قسمت بالای بال کمتر از قسمت پایین بال است و براساس قانون پیوستگی در سیالات، سرعت […]

کن نیوز| برای هر علاقمند به پرواز، بلند شدن هواپیماهای غول پیکر از عجایب تکنولوژی به شمار می رود.در این مطلب، اشاره ای خلاصه به پرواز هواپیماها می شود.

همانگونه که در شکل میبینید سطح مقطع هوای عبوری از قسمت بالای بال کمتر از قسمت پایین بال است و براساس قانون پیوستگی در سیالات، سرعت airfoil3عبور هوا در بالای بال ، بیشتر از پایین بال میشود و اگر قانون برنولی را در بالای سطح بال در نظر بگیریم، خواهیم دید که چون سرعت هوا در بالای بال بیشتر است، فشار بالای بال از فشار در زیر بال کمتر میشود.
این همان نیروی بالابر یا لیفت در هواپیما را ایجاد میکند.
حال، یک پرسش پیش می آید که اگر فقط با این نیرو قصد د اشته باشیم، هواپیما را از روی زمین بلند کنیم، باید سرعت هواپیما خیلی زیاد شود و در باند کوتاه این امکان وجود ندارد. پس باید به هواپیما کمک کنیم تا با همان نیروی لیفت از باند بلند شود.
وقتی هواپیما به سرعت معینی به نام VR میرسد، خلبان باید دماغه هواپیما را بلند کند. برای این کار در دم هواپیما یک سکان افقی و یک سکان عمودی داریم. وقتی خلبان یوک (فرمان هواپیما) رو به عقب میکشد، لبه های سکان افقی در دم هواپیما کمی بالا می آید. هوا با سرعت به این لبه ها برخورد میکند و چون فشار بالای لبه از فشار پایین ، بیشتر میشود، دم هواپیما را به پایین هل میدهد. وقتی دم به پایین هل داده میشود، دماغه بالا می آید.

بعد از رسیدن به سرعت v1 خلبان حدود ۳ ثانیه فرصت دارد که تصمیم بگیرد چرخ دماغه را از روی زمین بلند کند و یا از پرواز، انصراف دهد. یعنی رسیدن به سرعت v1 به این معنی است که اگر خلبان مشکلی در هواپیمای خودش دید و تشخیص داد که پرواز ممکن است، خطرناک باشد تا قبل از این سرعت، میتواند ترمز ها رو فعال کند ولی اگر از این سرعت گذشت، هر مشکلی که در هواپیما دید را باید نادیده بگیرد و هواپیما رو بلند کند حتی اگر مطمئن بود که هواپیما سقوط خواهد کرد. چون اگر بعد از این سرعت ترمز ها فعال شوند،  خطری بسیار ناگوار از جمله خارج شدن از باند و یا برخورد بال به زمین و انفجار هواپیما سرنشینان را تهدید خواهد کرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاه کاربران

نظرات در انتظار تایید: 0

کل نظرات :2

  • Mehran

    تاریخ : ۲۵ - فروردین - ۱۳۹۵

    0 - 0

    ممنون از مطالب خوبتون، فقط اولش نوشتید همون طور که در شکل می بینید، فکر کنم تصویر رو فراموش کردید آپلود کنید

    پاسخ دادن

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.