کد خبر: 3200

تاریخ انتشار: بهمن ۲۸, ۱۳۹۴

«توپولف» مردی که بیش از یکصد هواپیما طراحی کرد

کن_نیوز|«توپولف» مردی که بیش از یکصد هواپیما طراحی کرد! آندره توپولف، مهندس و طراح بزرگ هواپیما در دهم نوامبر سال ۱۸۸۸ به دنیا آمد. او بیش از یکصد هواپیما طراحی کرده است. آندره در سال ۱۹۰۸ در دو دانشگاه روسیه پذیرفته شد؛ مدرسه عالی فنی مسکو و انستیتوی مهندسان راه‌آهن. توپولف به مدرسه عالی فنی […]

VA112_Tupolev_The_Man_And_His_Aircraft

کن_نیوز|«توپولف» مردی که بیش از یکصد هواپیما طراحی کرد!

آندره توپولف، مهندس و طراح بزرگ هواپیما در دهم نوامبر سال ۱۸۸۸ به دنیا آمد. او بیش از یکصد هواپیما طراحی کرده است. آندره در سال ۱۹۰۸ در دو دانشگاه روسیه پذیرفته شد؛ مدرسه عالی فنی مسکو و انستیتوی مهندسان راه‌آهن.

توپولف به مدرسه عالی فنی مسکو رفت و در سال ۱۹۰۹ مطالعه آیرودینامیک را زیرنظر ژوکوفسکی،از پیشگامان صنعت پرواز روسیه، آغازکرد. در همین دوران بود که آندره یکی از اولین تونل‌های بادجهان و اولین تونل باد روسیه را برای آزمایشگاه مدرسه عالی فنی ساخت. در سال ۱۹۱۱ توپولف به انقلابیون پیوست و اندکی بعد دستگیرشد.

او به زادگاهش تبعید شد و تا سال ۱۹۱۴ اجازه نیافت که به محیط علمی بازگردد. سرانجام در سال ۱۹۱۸ به‌عنوان مهندس مکانیک و با پایان نامه‌ای درباره هواپیماهای آب‌نشین فارغ‌التحصیل شد. در دهه بیست توپولف در همان دانشگاهی که علم پرواز را آموخته بود به آموزش آیرودینامیک مشغول شد.

در سال ۱۹۲۹ تلاش‌های توپولف به بنیان‌گذاری «انستیتو مرکزی آیرودینامیک و هیدرودینامیک» انجامید. وظیفه دفتر طراحی مرکزی این سازمان تهیه طرح‌هایی برای ساخت بمب‌افکن‌ها و هواپیماهای تجاری بود. توپولف به طرح‌های تمام فلزی یونکرس، پیشگام هوانوردی آلمانی، علاقه‌مند بود و سعی داشت تا راه او را ادامه دهد.

درهمین دوران بود که توپولف بارقه‌ای از خلاقیت خود را به نمایش گذاشت؛ طراحی توپولف تی بی-۳ اولین بمب‌افکن سنگین ۴ موتوره جهان که هیچ ستون نگهدارنده‌ای برای بال‌هایش نداشت. طراحی این هواپیما در سال ۱۹۲۶ آغازشد و تا سال ۱۹۲۹ به طول انجامید. این هواپیما توانست ۴ رکورد پروازی را در آن زمان بشکند و با اینکه در زمان جنگ جهانی دوم یک هواپیمای منسوخ و کهنه بود بازهم به‌صورتی گسترده در نقش بمب‌افکن یا هواپیمای باری به کارگرفته شد.

در تابستان ۱۹۴۱ حدود ۲۵ درصد بمب‌افکن‌های ارتش سرخ را این هواپیما تشکیل می‌داد. کیفیت توپولف تی بی-۳ به اندازه‌ای خوب بود که آلمان‌ها آن را به غنیمت گرفتند و به خدمت درآوردند. بمب‌افکن توپولف-اس.بی اولین پروازش را در سال ۱۹۳۴ انجام داد و بسیاری از آنها در اسپانیا، چین، مغولستان، فنلاند و همچنین در برابر آلمان جنگیدند. زمانی که شعله‌های جنگ جهانی دوم به شوروی کشیده شد این بمب‌افکن‌ها ۹۴ درصد استعداد ناوگان بمب‌افکن‌های ارتش سرخ را تشکیل می‌داد. نمونه‌های غیرنظامی توپولف-اس.بی سال‌ها در خطوط هوایی بلوک شرق پرواز می‌کردند.

مرجع: برگی از تاریخ

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.