کد خبر: 3718

تاریخ انتشار: فروردین ۹, ۱۳۹۵

مشاجره دو خلبان، یکی از عوامل سقوط بوئینگ فلای دوبی در روسیه

میلاد باستانى| تحلیلگر سوانح هوایى جر و بحث و اختلاف نظر بین کاپیتان آریستوس سوکراتوس و خلبان دوم الخاندرو آلاوا در جعبه سیاه هواپیماى سانحه دیده فلاى دوبى، در آخرین ثانیه هاى قبل از برخورد با زمین شنیده مى شود. بازرسان بررسى سانحه با شنیدن قسمت هایى از مکالمات درون کاکپیت متوجه بحث و جدل […]

۳۲۶۳۵۰۲F00000578-3500756-image-a-8_1458476987505میلاد باستانى| تحلیلگر سوانح هوایى

جر و بحث و اختلاف نظر بین کاپیتان آریستوس سوکراتوس و خلبان دوم الخاندرو آلاوا در جعبه سیاه هواپیماى سانحه دیده فلاى دوبى، در آخرین ثانیه هاى قبل از برخورد با زمین شنیده مى شود.

بازرسان بررسى سانحه با شنیدن قسمت هایى از مکالمات درون کاکپیت متوجه بحث و جدل بین دو خلبان پرواز ٩٨١ فلاى دوبى شدند.

مشخص است که با هم اتفاق نظر ندارند و در لحظه انصراف از فرود و Go Around یکى از آنها با تلاش براى افزایش شدید سرعت به دیگرى مى گوید:
“کجا پرواز مى کنى؟ دست نگهدار”

در اظهار نظر یکى از خلبانان فلاى دوبى آمده است که خلبانهاى این ایرلاین عربى، از فشار کارى بالا به تنگ آمده و بارها اعتراض کرده اند.
خلبان دوم بوئینگ ٧٣٧ فلاى دوبى، تا قبل از سانحه و در یازده روز قبل از آن، تنها یک روز استراحت داشته و همواره در پروازهاى روز به شب و شب به روز برنامه شده است بطورى که نمى توانسته خواب و مدت استراحت خود را به خوبى تنظیم کند و به همین دلیل دچار خستگى طولانى مدت شده است.

۳۲۵D232800000578-3499812-image-m-26_1458426502640 ۳۲۵C227300000578-3499812-Aristos_Sokratous_captain_of_the_doomed_jet_was_on_his_final_fli-a-27_1458426511081

شاید جر و بحث خلبان اول و خلبان دوم این پرواز ناشى از خستگى زیاد و فشار عصبى بالا بوده است.
همچنین گزارش یک خلبان فلاى دوبى نشان مى دهد که در خصوص انصراف از فرود و دایورت به فرودگاه جایگزین، سخت گیرى زیادى مى شود و تقریباً خلبان ها از رفتن به فرودگاه جایگزین به دلیل فشارها سر باز مى زده اند.

همزمان با تقرب ٧٣٧ فلاى دوبى، دو هواپیماى شرکتهاى ایروفلوت و یک شرکت روسى دیگر، به دلیل شرایط نامساعد جوى، از فرود در فرودگاه روستوف انصراف داده و به فرودگاه جایگزین پرواز کرده اند.
بنابراین تا اینجا و با اطلاعات موجود، دلایل اولیه سانحه مى تواند به قرار زیر باشد:

١- شرایط نامساعد جوى
٢- خستگى و عدم تمرکز صحیح خلبانها
٣- بحث و مشاجره لفظى خلبانها و نداشتن CRM صحیح بین آنها.
۴- ترس از لغو فرود در فرودگاه مقصد و تلاش دوباره جهت فرود در روستوف.
۵- جوان بودن هر دو خلبان پرواز که توصیه مى شود دو خلبان جوان را در یک پرواز با هم برنامه نکنند.
۶- عملکرد متناقص دو خلبان که یکى سعى در فرود و دیگرى در جهت انصراف از فرود بوده است.
٧- عدم آشنایى دو خلبان با باند فرودگاه روستوف.

۳۲۵D4D7E00000578-3499812-image-a-1_1458407973161

همواره زنجیره اى از دلایل یکى پس از دیگرى شکل مى گیرند تا در نهایت منجر به وقوع یک سانحه هوایى شوند.

اینکه نقطه آغاز شکل گیرى این زنجیره از کجا بوده است و چگونه حلقه هاى بعدى شکل گرفته و هیچ کس نتوانسته از تکمیل این زنجیره جلوگیرى کند، معماییست که بازرسان سوانح هوایى در ادامه به آن پاسخ خواهند داد.

فیلم شبیه سازى چگونگى سقوط بوئینگ ٧٣٧ فلاى دوبى در جنوب روسیه

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.