کد خبر: 4415

تاریخ انتشار: اردیبهشت ۵, ۱۳۹۵

انصراف از فرود GO Around (+ویدیو)

ایمان غضنفرپور | کَن نیوز | آموزش و منابع انسانی واژه Go Around زمانی بیان میشود که هواپیما به هر دلیلی از فرود انصراف داده که این فرمان میتواند از طرف واحد مراقبت پرواز و یا خلبانان پرواز صادر گردد. – _ دلایلی که ممکن است باعث صدور این فرمان شود عبارتند از: – عدم […]

ایمان غضنفرپور | کَن نیوز | آموزش و منابع انسانی

واژه Go Around زمانی بیان میشود که هواپیما به هر دلیلی از فرود انصراف داده که این فرمان میتواند از طرف واحد مراقبت پرواز و یا خلبانان پرواز صادر گردد.

Go-around

_

دلایلی که ممکن است باعث صدور این فرمان شود عبارتند از:

  • – عدم کانفیگور شدن صحیح هواپیما در زمان لندینگ
  • – وجود شیء، خودرو یا شخص بر روی باند فرود
  • – عدم دریافت مجوز فرود توسط واحد مراقبت
  • – وضعیت نابسامان آب و هوا در زمان فرود و مرحله Final Approach مانند: Windshear, Low visibility, …
  • – انرژی بیش از حد هواپیما (Too low or Too fast)
  • – یا بطور کل هر نوع شرایط نامناسب در زمان لندینگ که ایمنی پرواز را تهدید کند.

_

بر اساس اسناد و مدارک ارائه شده توسط سازمان بررسی سانحه NTSB، بسیاری از سوانح هوایی در دنیا به دلیل عدم انجام به موقع Go Around به وقوع پیوسته است.

به همین دلیل کمپانی های بزرگ هواپیمایی مانند ایرباس و بوئینگ مدارکی را تحت عنوان Being Prepared for Go-Around ارائه نموده اند که در ادامه به مرور آن میپردازیم:

در این مدارک همانطور که قبلا اشاره شد، عدم تشخیص به موقع و انجام دستورالعمل Go Around یا Missed Approach بعنوان اصلی ترین عامل در سوانح هوایی در زمان تقرب عنوان شده است.

به همین دلیل این کمپانی ها تاکید بر Go around minded بودن خلبانان در زمان تقرب دارند.

به منظور اینکه کرو پرواز بتوانند Go around minded بوده و برای اجرای صحیح این دستورالعمل در هر لحظه اماده باشند میبایست موارد زیر را رعایت نمایند:

  • – ابتدا باید خلبانان پرواز بک تصویر ذهنی شفاف (Clear mental image of applicable briefings) از اجرای دستورالعمل در ذهن خود داشته باشند که این امر با انجام یک بریفینگ مناسب قبل ازانجام  تقرب امکان پذیر میباشد.
  • – تقسیم وظایف (Task Sharing) دومین عامل تعیین کننده میباشد.
  • – استفاده از واژه های استاندارد در زمان تقرب Standard calls and excessive-deviation call-outs
  • -آمادگی برای انصراف از تقرب در صورت مشاهده یک یا چند مورد از موارد زیر:

              √ Visibility (RVR) is below the required weather minimums, and/or
              √ Criteria for a stabilized approach are not (or no longer) achieved, and/or
              √ Doubt exists about the aircraft position, and/or
              √ Confusion exists about the use of automation, and/or
              √ Appropriate visual references are not obtained at MDA(MDH) or DA(DH), and/or
              √ Appropriate visual references are lost below MDA(MDH) or DA(DH).

  • – اجرای صحیح دستورالعمل پرواز بعد از انجام Go Around بر طبق مسیر از پیش تعیین شده.

 

۱- موارد استاندارد و کلیدی در اجرای بریفینگ مناسب برای Go Around:

  •   Go-around callout (i.e. a loud and clear go-around/flaps call)
  •    PF-PM task sharing (i.e. flow of respective actions including use of AP, speed restrictions, go-around altitude, parameter-excessive-deviation callouts)
  •   Intended use of automation (i.e. automatic or manual go-around, use of FMS lateral navigation or use of selected modes for the missed-approach)
  •    Missed-approach lateral navigation and vertical profile (e.g. speed limitations, airspace restrictions, highlighting obstacles and terrain features, etc, as applicable)
    •   Intentions (i.e. second approach, or diversion)
      In the case of a second approach, discuss the type of approach (i.e. if a different runway and/or type of approach is envisaged)-
      Confirm the minimum diversion fuel-
      Other aspects, as applicable-

کمپانی ایرباس پیشنهاد کرده که خلبانان بریفینگ مربوط به Go Around را زمانی که در فاینال Established شده اند یا بعد از قرائت چک لیست لندینگ مرور نمایند.

در ویدیو زیر خواهید دید که چگونه هواپیمایی که در لحظه فرود قرار گرفته به دلیل ورود یک هواپیمای دیگر به داخل باند فرودگاه بارسلون بی معطلی اقدام به Go Around مینماید

_

منابع ایکائو:
• ICAO – Annex 6 – Operation of Aircraft, Part I – International Commercial Air Transport – Aeroplanes, Appendix 2. 5.16, 5.18, 5.19
• ICAO – Procedures for Air navigation Services – Aircraft Operations (PANS-OPS), Doc 8168), Volume I – Flight Procedures
• ICAO – Manual of All-Weather Operations (Doc 9365).

منابع ایرباس:
• Flight Crew Operating Manuals (FCOM) – Standard Operating Procedures (SOP) – Go Around
• A320 Family Flight Crew Training Manuals (FCTM) – Normal Operations – Go-Around
• A320 Family Flight Crew Operating Manual (FCOM) – FCOM Bulletin – Being Prepared for Go-Around

 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید
ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.