کد خبر: 3776

تاریخ انتشار: فروردین ۱۳, ۱۳۹۵

ناگفته‌های وزیر راه و شهرسازی از خرید ایرباس‌ها

ناگفته‌های وزیر راه و شهرسازی از خرید ایرباس‌ها خرید هواپیماهای ایرباس به غرور ملی تبدیل شد/ استقبال مردم از خرید هواپیما باعث شد لحظه‌ای تردید نکنم/   اگر مهمترین رخداد سال ۹۴ در حوزه حمل ونقل خرید هواپیما از فرانسه نباشد، حتما یکی از مهمترین هاست.خبری که کاربران بسیاری را مشتاقانه هر روز پای سایت‌ها […]

ناگفته‌های وزیر راه و شهرسازی از خرید ایرباس‌ها

خرید هواپیماهای ایرباس به غرور ملی تبدیل شد/ استقبال مردم از خرید هواپیما باعث شد لحظه‌ای تردید نکنم/

۲۹۲۵۰  اگر مهمترین رخداد سال ۹۴ در حوزه حمل ونقل خرید هواپیما از فرانسه نباشد، حتما یکی از مهمترین هاست.خبری که کاربران بسیاری را مشتاقانه هر روز پای سایت‌ها می‌کشاند که خبرها را دنبال کنند، نظر بدهند و گاهی هم انتقاد کنند که این خریدها انجام بشود یا نشود. روزهایی که همه را سرشوق آورده بود، از شبکه های اجتماعی گرفته تا محافل عمومی و حتی در تاکسی و مترو مردم درباره خرید هواپیما بحث می‌کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اگر مهمترین رخداد سال ۹۴ در حوزه حمل ونقل خرید هواپیما از فرانسه نباشد،حتما یکی از مهمترین هاست.خبری که در همین خبرآنلاین کاربران بسیاری را مشتاقانه هر روز پای سایت می کشاند که خبرها را دنبال کنند، نظر بدهند و گاهی هم انتقاد کنند که این خریدها انجام بشود یا نشود. روزهایی که همه را سرشوق آورده بود، از شبکه های اجتماعی گرفته تا  محافل عمومی و حتی در تاکسی و مترو مردم درباره خرید هواپیما بحث می‌کردند. نگاه همه معطوف به وزارت راه و شهرسازی بود که حالا وزیر آن از گردنه استیضاح عبور کرده و یک‌بار دیگر وزارتخانه متبوعش خبرساز شده بود. عباس آخوندی البته پیش از مذاکره برای خرید هواپیما بارها مشکلات ناوگان هوایی کشور را  یادآورشده بود.گفته بود این ناوگان در شان کشور ما نیست و هواپیماهای فرسوده، هم هزینه مالی برای ایرلاین ها و اقتصاد ایران دارد و هم ریسک پذیری بالایی دارد. اما تا روز اعلام قرارداد هنوز معلوم نبود بالاخره کدام شرکت هواپیمایی موفق به فروش هواپیما به بازار ایزوله شده ایران می‌شود؛ بویینگ یا ایرباس. هرچند زمزمه سفر رییس جمهوری به فرانسه این خبر را تایید می کرد که حتما ایرباس طرف مذاکره ایران است اما باز هم هیچ چیز شفاف و دقیق نبود.

گفت‌وگوی خبرآنلاین با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پیرامون خرید هواپیما و حاشیه‌های آن و همچنین مسکن مهر را بخوانید:

برنامه‌ریزی برای مذاکره نوسازی ناوگان هوایی،ریلی و زمینی کشور از یک‌سال و نیم گذشته آغاز شده بود،این یعنی برنامه شما در دوران تحریم ها طراحی شده، از کجا مطمئن بودید که مذاکرات برجام به نتیجه می‌رسد؟

۱۰۰ درصد مطمئن بودم که زمان توافق جهانی فرار رسیده است. من هیچ وقت در هیچ لحظه‌ای نگران نبودم و همواره مطمئن بودم که به نتیجه خواهیم رسید. زمان برجام فرارسیده بود . کسی نمی توانست در داخل یا بیرون این روند را متوقف کند. ۱۳ سال مذاکره صورت گرفته بود و تمام قدرت‌های جهانی به جایی رسیده بودند که این توافق صورت بگیرد. لذا می بینید که تمام شکلک هایی که نتنیاهو در آورد، تاثیری بر روند توافق نگذاشت و من همواره مطمئن بودم که  این کار انجام می شود. حتی اخبارش را هم نمی خواندم!

پس وقتی که آقای فخریه کاشان قائم مقام‌تان را برای مذاکره با ایرباس می‌فرستادید، یا وقتی خودتان پاییز ۹۴  از نمایشگاه هوایی پاریس دیدن کردید، اینقدر حجت برایتان تمام شده بود که مذاکره خرید هواپیما را به صورت جدی انجام دهید؟

همان موقع هم که از من پرسیدند، گفتنم که کار مذاکره به پایان رسیده و به توافق نزدیک هستیم . شما به شلوغ کاری‌هایی که برخی ها در غرب و  یا اسراییل می کنند،توجه نکنید.آن موقع  هم در چند سخنرانی همین بحث ها را مطرح کردم که زمان تصمیم گیری جهانی فراررسیده است.

واکنش آنها چه بود؟

آنها هم قبول داشتند که این روند به جهتی حرکت کرده که کسی نمی تواند جهت آن را تغییر بدهد.

در مذاکره با ایرباس که قاعدتا قبل از برجام بود، آنها هم مثل شما اینقدر محکم بودند؟

بله،ارزیابی آن ها هم مثبت بود.یعنی ارزیابی همه از این روند مثبت بود. اما میزان اطمینان قاعدتا متفاوت بود. اینکه در داخل بعضی های نگران بودند که قیمت ارز و سهام بورس در داخل ایران مشاهده می کردید، در خارج به همین روال بود. این ارزیابی ها هم در داخل و خارج متفاوت بود. اما سرجمع حس عمومی این بود که ما به توافق می رسیم. اگرچه من خیلی مطمئن بودم، اما خب گروهی هم تردید داشتند .به هر حال برداشت عمومی مثبت بود.

منظورم طرف مقابل است، یعنی با قیمت واقعی جلو آمدند؟

بله، برداشت آنها هم مثبت بود. اگر منفی بود که نمی آمدند. چند ماه قبل از اجرای برجام در مجمع صاحبان صنایع بزرگ فرانسه صحبت کردم .آنها استقبال فوق العاده ای از سرمایه گذاری در ایران داشتند. اگر برداشت‌شان منفی بود که نمی آمدند. وقتی برای نمایشگاه هوایی پاریس رفتم، به محض اینکه از هواپیما پیدا شدم ، قبل از اینکه به هتل بروم به نمایشگاه هوایی پاریس رفتم و اولین ملاقاتم هم با روسایی ایرباس بود. رییس ایرباس علاقه‌مند به ملاقات مستقیم بود. این بود که این مذاکرات به نتیجه رسید. البته احتیاط های قانونی هم انجام می دادند که این موضوع خبری نشود و در حد مذاکرات غیر رسمی و تعهدآور بماند.ما هم متقابلا می گفتیم که  این مذاکرات تعهدآور نیست  و زمانی که به نتیجه برسیم تعهد آور می شود. در مجموع طرفین ارزیابی مثبتی داشتند .درغیر اینصورت وقت خود را تلف نمی کردند.

به نظر شما چرا خرید این ایرباس ها اینقدر مورد توجه مردم قرار گرفت و مردم به شدت خبر این خرید ها را در شبکه های اجتماعی و سایت های خبری دنبال می کردند؟

من فکر می کنم خرید هواپیما به بحث غرور ملی تبدیل شده بود؛ به دلیل عقب ماندگی صنعت هوایی کشور در مقایسه با کشورهای همسایه یک نوع احساس سرخوردگی وجود داشت. اینکه یکی بیاید این صنعت را نوسازی کند، قطعا از نظر مردم جذابیت داشت.

البته همزمان بحث آزادسازی قیمت بلیت هم بود که واکنش منفی داشت اما با این خریدها به سرعت به حاشبه رفت. سوال من این است چرا ایرباس را انتخاب کردید؟ آیا دلیل سفر شما از نمایگاه پاریس عامل مذاکره با ایرباس شد یا اینکه پالس مثبتی از بوییئنگ دریافت نکرده بودید؟

قطعا آمادگی ایرباس برای مذاکره در مقابل بوئینگ بیشتر بود؛ ضمن اینکه مدیران بوئینگ هم رفت و آمد می کردند. اما اروپایی ها آمادگی بیشتری داشتند.از این جهت تکنولوژی که این دو شرکت همطراز هستند، لذا برای ما مهم بود که اولین جایی که حاضر باشد  با ریسک و منابع مالی خود تامین مالی این هواپیما ها را انجام بدهد ما هم استقبال می کنیم.

 یعنی قیمتی که بوئینگ ارایه داده بود، کمتر نبود؟ یکی از رسانه‌های خارجی در گزارشی نوشته بود که ظاهرا در مناقصه شرط ایران این بود که هر شرکتی قیمت پایین‌تری ارایه کند،باید ۵ فروند هم زیر قیمت بازار بفروشد. چنین خبری درست بود؟

به این شکل نه،اما در هر صورت تلاش کردیم قیمت هایی که انتخاب می کنیم نسبت به قیمت های رسمی بسیار نازل باشد. اصلی ترین بحث ما این بود که دولت ایران هیچ تضمین رسمی نخواهد داد و شرکت هایی که عرضه می‌کنند باید ریسک سرمایه گذاری را بپذیرد. برای کشوری که چندین سال در تحریم بوده و هیچ گونه رفت و آمد مالی نداشته، پذیریش این ریسک از طرف ایرباس یک ریسک غیرقابل تصوری از طرف ناظران است. هنوز هم خیلی ها سخت باورمی کنند که ایرباس چنین ریسکی را پذیرفته است . این اتفاق بزرگی بود و فکر می کنم یکی از قراردادهای تاریخی جهان باشد.

بعد از مطرح شدن قضیه خرید هواپیماهای ایرباس، واکنش مردم به این قراردادها شگفت‌انگیز بود. ما که در جریان اخبار هستیم، می‌دیدیم که مردم چگونه مشتاقانه کلید واژه هواپیما را دنبال می‌کنند و نظر می دهند.شما در برخورد با مردم چه دیدید؟

من همین حس را داشتم در حدی که ارتباط دارم و رسانه ها را پیگیری می کنم برای من مسجل بود که مردم دو موضوع را در خرید هواپیما ها پیگیری می‌کردند؛ اول ادامه وضعیت نابه‌هنجار موجود را نمی‌خواستند و دیگر اینکه خودشان را با دنیا مقایسه می‌کردند و حق هم داشتند. برمن مسجل بود که برای مردم با درکی که از شرایط ایران و جهان دارند، حتما انتخابشان این است که ایرلاین های ایران به موقعیت بین‌المللی برسند. بنابراین از اینکه مردم از این کار استقبال کرده بودند،لحظه ای تردید نداشتم.

گفتگو: سرکار خانم خاطره وطن خواه

منبع: پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاه کاربران

نظرات در انتظار تایید: 0

کل نظرات :2

  • مهرداد فرشیدی

    تاریخ : ۱۴ - فروردین - ۱۳۹۵

    0 - 0

    با سلام
    لطفا راهنمایی بفرمایید که چگونه می توانم مطالب و عکس های مربوط به حمل و نقل هوایی را در کانال cann news قرار دهم
    اینجاب عضو هیات علمی دانشگاه و مدرس حمل و نقل ، جهانگردی و هتلداری هستم

    پاسخ دادن

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.