کد خبر: 4682

تاریخ انتشار: اردیبهشت ۳۰, ۱۳۹۵

سانحه هوایی آلوها (+ویدیو)

۲۸ آپریل ۱۹۸۸ ساعت یک بعد از ظهر فرودگاه بین المللی ” هیلو ” شاهد حضور مسافرانی است که قصد دارند با پرواز شماره ۲۴۳ این جزیره زیبا رو به مقصد ” هونولولو ” ترک کنند .. خطوط هوایی ” آلوها ” یکی از شرکت های معتبر هوانوردی است که تجارب زیادی در حمل به […]

۲۸ آپریل ۱۹۸۸ ساعت یک بعد از ظهر فرودگاه بین المللی ” هیلو ” شاهد حضور مسافرانی است که قصد دارند با پرواز شماره ۲۴۳ این جزیره زیبا رو به مقصد ” هونولولو ” ترک کنند ..

خطوط هوایی ” آلوها ” یکی از شرکت های معتبر هوانوردی است که تجارب زیادی در حمل به مسافر دارد. مسافران با نظم و ترتیب با هزاران شوق و امید در صف دریافت بلیط قرار دارند .

دقایقی بعد اجازه سوار شدن مسافران صادر می شود .. زمان پرواز کلآ ۳۵ دقیقه است . پرواز ها از صبح زود اغاز می شود . و این نهمین پرواز این شرکت به جزیره هونولولو است . مسافران با لبخند و خوشامدگویی مهمانداران وارد هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ می شوند .. سال های متمادی است که گروه پروازی به این پرواز های روتین عادت کرده اند .
خانم ” سی بی ” یکی از با سابقه ترین مهمانداران این خطوط است که به عنوان سر مهماندار در این پرواز حضور دارد ..
یکی از مسافران در حین سوار شدن به هواپیما ، ناخواسته متوجه ترک هایی در بدنه هواپیما می شود .حس بدی در این رابطه او را آزار می دهد .. اما به خاطر شلوغ بودن سر مهماندارن بی خیال می شود !
کاپیتان ” باب شونزتایمر ” با یازده سال سابقه مسئولیت این پرواز رو به عهده دارد . کمک او خانم ” امینی تامکینز ” با ۹ سال تجربه پرواز ، منتظر چک برای کاپیتانی است ..

کاپیتان باب قبل از روشن کردن هواپیما به شوخی از کمک اش می پرسد .. کی کاپیتان می شی !؟؟ دقایقی بعد هواپیمای ۷۳۷ به سر باند قرار گرفته و به پرواز در می اید …
معمولآ هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ در زمان تیک آف و لندینگ با تکان هایی همراه است .. اما چشم انداز زیبای جزایر هاوایی تکان ها رو از یاد مسافران می برد ..
به خاطر کوتاهی مسیر پروازی ، معمولآ با نوشیدنی خنک  از مسافران در طول مسیر پذیرایی می شود . و خانم سی بی در حال پذیرایی است …
هواپیمای ۷۳۷ در حال رسیدن به ارتفاع دلخواه یعنی ۲۴۰۰۰ پایی است .

کاپیتان عادت داره مسئولیت پرواز رو به کمک خلبانش بسپارد چون چیزی به کاپیتانی اش نمانده است.
همه چیز عادی و طبیعی به نظر می رسد . اما درست در لحظه ای که خانم کمک خلبان قصد دارد با چرخش به سمت راست در مسیر اصلی قرار گیرد ، ناگهان صدای انفجاری شنیده می شود .. !
کاپیتان سعی می کند با گرفتن یوک ” فرمان ” کنترل رو به عهده گیرد .. هر دو شوکه شده اند . باب در حالی که سرگرم گذاشتن ماسک اکسیژن به سر خود است خطاب به کمک خلبان می گوید .. ما فشار رو از دست داده ایم .. اما به خاطر وزش باد صدایش به همکارش نمی رسد … !
در بخش مسافران اوضاع خیلی آشفته است .. وزش باد شدید و سرمای حاصل از آن مسافران را پریشان کرده است و این در حالی است که به دلیل از دست دادن فشار پرشرایز ، جان همه مسافران در خطر است .
هر دو خلبان به زحمت ماسک های اکسیژن را به روی سر قرار می دهند.

Boeing-737-297-N73711-Aloha-Airlines-Flight-243خانم ” پاترسیا آوبری ” یکی از مسافران این پرواز در باره لحظه انفجار می گوید .. با صدای مهیبی سقف هواپیما از بالای سر ما کنده شد .. ! همه وحشت زده شده بودیم ..
قسمت بزرگی از سقف با شدت تمام از جایش کنده شده و به اقیانوس می افتد .. تنها شانسی که اوردند ، قطعه جدا شده به دم هواپیما برخورد نکرد ! و به قول قدیمی ها میلی متری از کنار دم با سرعت گذشت .. یکی از خانم های مهماندار از این که سر مهماندار پرواز ” خانم سی بی ” به دلیل تخلیه ناگهانی فشار کابین در ارتفاع بسیار زیاد در کسری از ثانیه به بیرون هواپیما مکیده میشود و به اعماق آسمانها میرود. به همکار دیگرش بی هوش و خونین به روی زمین افتاده است ، خیلی ناراحت و نگران است .
صدای شدید وزش باد مانع از شنیدن دستورات کاپیتان است . خانم کمک خلبان با فریاد می گوید .. من متوجه نمی شوم چه می گویی .. من متوجه نمی شوم …
در این لحظه وقتی خانم تامکینز به پشت سرش می نگرد ، از تعجب خشک اش می زند ! او تازه متوجه می شود چه بلایی به سر هواپیمای آن ها اومده است .. !
بیچاره مسافران به خاطر از دست دادن پرشرایز و وزش شدید باد خیلی وحشت کرده اند. طفلک مهماندار سعی می کند هر از گاهی به وضعیت همکار مجروح اش رسیدگی کند
خانم هاپکینز ابتدا سعی می کند وضعیت خود را به مرکز کنترل ترافیک اطلاع دهد . اما موفق نمی شود

سرعت هواپیما در این لحظه به ۲۷۰ ناتیکال مایل رسیده است ..

کاپیتان سعی در کاهش ارتفاع دارد .. اما در همین فاصله مشکلاتی برای مسافران پدید آمده است .
ترک و شکاف ها حتی به زیر بدنه هم ادامه یافته است ..
خانم مهماندار یک لحظه با خود فکر کرد .. نکنه هواپیما خلبان نداشته باشه ! به همین دلیل با تلاش بسیار سعی کرد خود رو به پشت کابین رسانده و از تلقن داخلی جویای حال ان ها شود .. اما متآسفانه ارتباط قطع شده است .. !
هر دو خلبان با تلاش بسیار سعی می کنند هواپیما رو در ارتفاع یازده هزار پایی حفظ کنند !تقریبآ بیست و پنج دقیقه از پرواز گذشته بود که این اتفاق وحشتناک رخ داد .. !
کاپیتان سعی می کند هواپیما رو در ارتفاع مناسب حفظ کند .. کمک اش مرتب در حال تماس است
کمک خلبان وقتی از ارتباط با مرکز ترافیک نامید می شود ، سریع به روی فرکانس برج کنترل می رود . در برج مراقبت پرواز فرودگاه ” هونولولو ” مسئول مربوطه در حال گفت و گو با همکاران خود است که صدای کمک خلبان را می شنود … خانم هاپکینز سعی می کند با فریاد وضعیت اضطراری هواپیما رو به برج مراقبت اطلاع دهد . او تاکید دارد که ارتباط اش با بخش مسافران قطع شده است .. و از حال روز ان ها هم بی خبر است .. با شنیده شدن وضعیت پرواز ۲۴۳ ، مسئول برج حادثه رو به سر شیفت آتش نشانی اطلاع می دهد
سرپرست ایستگاه به محض شنیدن وضعیت اضطراری ، آژیر رو به صدا در اورده و از داخل میکرفون وضعیت رو اعلام می کند .. آتشفشان ها سریع به ابتدای باند اعزام می شوند ..
هواپیما همچنان در ارتفاع پائین به سمت فرودگاه در پرواز است .
به دلیل کنده شدن بخش اعظمی از سقف و رخنه باد به داخل کابین ، کنترل هواپیما خیلی دشوار شده است .. و هر ان احتمآل چند تکه شدن هواپیما در آسمان می رود .. بچه های ایستگاه اتش نشانی به محض شنیدن وضعیت اضطراری که برای یک فروند هواپیمای ۷۳۷ پیش امده است .. سریعآ آماده شده و براه می افتند ..
کمک خلبان بقدری فریاد زده بود که صداش دورگه شده بود ! به همین دلیل کاپیتان از گوشی خودش وضعیت رو به مسئول برج مراقبت گزارش می کند .. ضمن این که به دلیل کاهش ارتفاع ، هر دو نفر ماسک های خود رو برداشته اند .. مسئول برج مراقبت به کاپیتان اطمینان می دهد که همه تسهیلات اضطراری برای فرود آماده است .
مهماندار با تجربه از اون جایی که احساس می کنه .. شاید هواپیما به فرودگاه نرسه و توی اقیانوس سرنگون شوند ، سعی می کند با پوشاندن جلیقه نجات به مسافران آن ها رو اماده کنه ..
با نزدیک شدن به منطقه اپروچ کاپیتان از کمک اش می خواهد چرخ ها رو پایین اورد .. اما متآسفانه مشکل دیگری بروز می کنه .. ! چراغ قفل شدن چرخ جلو خاموش میماند.. که نشاندهنده باز نشدن چرخ جلوی هواپیماست .. ! در این وضعیت احتمال کنده و مچاله شدن کابین وجود داره .. !
کاپیتان از کمک اش می خواهد یک بار دیگه اهرم چرخ ها رو باز و بسته نماید .. شاید چرخ جلو باز شود
در همین هنگام دو نفر از کارکنان آتشفشانی فرودگاه وقتی می شنوند خلبان مطمئن نیست که چرخ جلو باز است یا خیر ؟‌سریع خود رو به ابتدای باند رسونده و با دوربین نظاره گر سمتی که هواپیما قرار است بیاید ، می شوند .
کاپیتان از کمک اش می خواهد برای کاهش سرعت و سهولت فرود فلاپ را باز کند ..
در همین هنگام خانم هاپکینز دست به کار شده و سریع سرعت فرود رو با توجه به وزن هواپیما ، مسافران ، مقدار باقی مانده سوخت ، طول باند ، وزش باد محاسبه می کند .. کاپیتان با مشاهده جدول به دست امده ، از کمک اش می خواهد پنج درجه فلاپ ها رو باز کند .
با نزدیک شدن به منطقه ” شورت فاینال ” خلبان سرعت رو کم می کند
همه مضطرب و نگرانند . هیچ کسی از دقایق دیگر اطلاعی ندارد …
کاپیتان در حالی که باند فرو رو در مقابل خود می دید ، در پاسخ به مسئول برج مراقبت که در باره وضعیت چرخ جلوی هواپیما سوال کرده بود گفت .. چه با چرخ جلو و چه بدون چرخ فرود خواهم امد .. !
در همین هنگام یکی از بچه های اتشفشانی که با دوربین خود هواپیما رو رصد کرده بود ، با بی سیم به مسئول برج مراقبت خبر می دهد که .. چرخ های جلوی هواپیما باز هستند ..
مسئول برج با شنیدن خبر فوق خوشحال شده و سریع به کاپیتان اطلاع می دهد .. دیگه چیزی به فرود نمانده است .. باند هر لحظه نردیک و نزدیک تر می شود …
طبق توصیه مهماندار فدکار همه مسافران پاها رو جمع کرده و سر ها رو به روی زانو یا صندلی مقابل قرار می دهند .. همه در تشویش و اضطراب به سر می برند .. ! و از خود می پرسند .. چه خواهد شد !؟
هواپیمای بدون سقف و مملو از مسافر به سمت باند فرود نردیک و نزدیک تر می شود ..
به اعتقاد اکثر کارشناسان مسایل هوانوردی ، این حادثه یکی از عجیب ترین و حتی ناممکن ترین رویداد صنعت هواپیمایی جهان بوده است
بنده خدا مسافران با ترس و وحشت آخرین لحظات پرواز رو تجربه می کنند ..
چه خواهد شد؟ هواپیما امکان دارد با رسیدن به زمین ۲نیم شود.
با لمس کردن چرخ های هواپیما بر باند فرودگاه .. خنده و شادی جای دلهره رو می گیرد ..
خانم هاپکینز از کاپیتان می پرسد .. ریورس ؟؟ و کاپیتان با خوشحالی می گوید .. بله .. برو به ریورس ( معکوس کردن دور موتور ) و در این هنگام دست های کمک خلبان بر روی تراتل ها قرار می گیرد.
لحظاتی بعد از ایستادن هواپیما ، مسافران مات و مبهوت باور ندارند که سالم نشسته اند .. !
در این لحظه چهره مهماندار فداکار پرواز ۲۴۳ از همه خوشحال تر است .. اشگ شوق در چشمانش دیده می شود … مسافران همه خوشحال و خندان اند ..
مسافران سریع توسط تشک های اضطراری از هواپیما پیاده می شوند ..
آن ها با دیدن بدنه در هم شکسته هواپیما ، باور نمی کنند از آن جان سالم بدر برده اند .. ! عده ای دور کاپیتان را گرفته و مرتب تشویق اش می کنند …
این حادثه تنها یک کشته داشت . و او کسی جز خانم ” سی بی ” سر مهماندار قدیمی نیست که به بیرون پرتاب شد. هفت نفر هم زخمی شده اند .. هنوز هم همه در شک بسر می برند ..
این حادثه نادر به طرز معجزه آسایی به خیر میگذرد.

برگرفته از وبلاگ دلنوشته های یک کهنه سرباز (شادروان بهروز مدرسی)

ویدیو جذاب بازسازی سانحه را میتوانید مشاهده بفرمایید:

با دوستانتان به اشتراک بگذارید
دیدگاه کاربران

نظرات در انتظار تایید: 0

کل نظرات :1

  • حمید

    تاریخ : ۱۴ - خرداد - ۱۳۹۵

    0 - 0

    برگرفته از وبلاگ دلنوشته های یک کهنه سرباز (شادروان بهروز مدرسی)

    ایشان فوت شدند
    خدا رحمتشان کنه در سالهای گذشته از خوانندگان وبلاگ ایشان بودم
    روحشان شاد خداوند به خانواده شان صبر عطا کنه

    پاسخ دادن

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.