کد خبر: 4934

تاریخ انتشار: خرداد ۲۸, ۱۳۹۵

فرهنگ مسافرت هوایی، چالشی پیش روی مهمانداران و مسافران هواپیما

مسافر پرواز ٧١٩ ایران ایر تهران-استانبول امروز: پرواز قرار بود ساعت ۶:۴۵ تیک آف کند ، به خاطر نقص فنى یکى از خطوط هیدرولیک تا الان تاخیر داریم. رجیستر هواپیما عوض شد و به هواپیماى جدید منتقل شدیم. EP-IEC➡️➡️EP-IEF الان بیشتر از ١ ساعت هست که خلبان و مهمانداران هیچ توضیحى از زمان پرواز نمى […]

photo_2016-06-17_12-36-36مسافر پرواز ٧١٩ ایران ایر تهران-استانبول امروز:

پرواز قرار بود ساعت ۶:۴۵ تیک آف کند ، به خاطر نقص فنى یکى از خطوط هیدرولیک تا الان تاخیر داریم. رجیستر هواپیما عوض شد و به هواپیماى جدید منتقل شدیم.
EP-IEC➡️➡️EP-IEF
الان بیشتر از ١ ساعت هست که خلبان و مهمانداران هیچ توضیحى از زمان پرواز نمى دهند و برخورد هیچیک از مهمانداران خوب نیست و اکثر مسافرا ناراضی هستند.
————-

اما جوابیه یک مهماندار ایران ایر در این خصوص:

“حقیر یکی از مهمانداران ایران ایر هستم که مشتاقانه فعالیت های شما در این کانال ارزشمند رو دنبال می کنم.
قبل از هرچیز بابت زحماتتون از شما تشکر می کنم.

در دو پست اخری شما در مورد نارضایتی مسافرین از مهمانداران بابت تاخیر مطلبی نوشتید که لازم دونستم یه پیشنهاد از منظر یک مهماندار و البته مخاطب حرفه ای به شما بکنم.

اگر کمی از جانب مهمانداران به موضوع هم نگاه بفرمایید شاید در انتقال مطالب و انتخاب جملات کمی منصفانه تر و از جانب یک رسانه، حرفه ای تر عمل نمایید.

در مواقع تاخیر و مخصوصا تاخیر های فنی چه انتظاری از یک مهماندار می رود؟

۱- پاسخگو باشد؟
بد نیست بدانید اطلاعاتی به ایشان داده نمی شود وحوزه وظایف ایشان اجازه اصرار برای گرفتن اطلاعات نمی دهد و اصولا اطلاع رسانی در این زمینه وظیفه خلبان پرواز می باشد.

۲- تهویه مناسب کابین ؟

آیا این جز وظایف مهماندار است؟
ایران ایر هندلینگ شرکت های زیادی را به عهده گرفته و هندلینگ شرکت خود را اخرین اولویت میداند. (حداقل از نگاه کارمندان عملیاتی)
بارها دیده ایم که هرچه بابت یک ایرکاندیشن ضجه کرده ایم چیزی نصیبمان نشده ولی … بگذریم.

۳- ارایه سرویس غذایی؟
برخلاف تمام شرکت های هوایی مهمانداران در ایران به ارایه سرویس بر روی زمین عادت نموده اند.
ولی امکانات پذیرایی در پرواز به میزان زیادی محدود بوده و در مقابل انتظار مسافرین فزونی پیدا می کند. اصولا برای یک پرواز فول اکانومی چه سرویس غذایی خاصی در نظر گرفته شده که مهمانداران از ارایه آن خودداری می کنند؟

ضعف فرهنگ پروازی موجب شده هر تاخیر کوچک از جانب شرکت هوایی با یک سرویس غذایی مفصل قابل بخشش گردد و عدم ارایه این سرویس یعنی برخورد بد مهماندار.

۴- لبخند مهمانداران؟

برهمگی پوشیده نیست که برخورد خوب از جانب مهمانداران وظیفه ایشان است.
اما وظایف مردم در قبال افرادی که به انها سرویس میدهند نیز مورد بحث قرار گرفته؟

تا بحال یک جمله بابت این فرهنگ در نشریه یا رسانه ای شنیده اید؟
وقتی در هنگام لبخند زدن مرتبا با کنایه و جملات تحقیرامیز مواجه شوید اولین وسیله دفاعی شما خشک کردن این لبخند خواهد بود.

امیدوارم بسان نشریه های رسمی کشور نسبت به انتشار این جوابیه در سایت و کانال تلگرامی خود اقدام نمایید.

با احترام.
م. صدیق”

انتهای مطلب/

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاه کاربران

نظرات در انتظار تایید: 0

کل نظرات :7

  • mehdi yousefi

    تاریخ : ۲۹ - خرداد - ۱۳۹۵

    0 - 0

    با سلام ،وتشکر از زحمات دست اندر کاران کن نیوزـ مهماندار بودن به معنای یک ماشین عمل کردن نیست ـ اینجانب به عنوان یک سرمهماندار عرض میکنم که ما در جامعه ای زندگی میکنیم پر از مشکلات روحی ومعیشتی ـ همه این موارد در روح وروان انسانها تاثیر گذاشته و از طرف دیگر مطالبات خاک خورده در شرکت هما که سالهاست به یک رویا تبدیل شده ـ حال با توجه به کوهی از معضلاتی که پیش روی ما میباشد مهمانداران ایران ایر با بهترین آموزشهای استاندارد یاتا و برتر از تمامی شرکتهای داخلی و بعضا خارجی سرویسهای قابل قبولی را ارائه میدهند ـ کسانی که اعتراض میکنند اگر افراد منصفی باشند آیا براستی در محل کار خود در کمترین زمان پاسخگوی مطالبات مردم میباشند اگر اینگونه است پس این همه مشکلات اداری و غیر اداری از کجا نشأت گرفته ـ پس کمی منصف باشیم فقط خواستم بسیار خلاصه عرض کرده باشم ـ با سپاس

    پاسخ دادن

    • استاد دانشگاه

      تاریخ : ۲۹ - خرداد - ۱۳۹۵

      0 - 0

      اقا یا خانم سرمهماندار،خسته نباشید
      ایا میدانی وقتی محلول jet wash از دستشویی هواپیما رو ریخته بودن روی چمدانم و اعتراض کردم همین مهمانداران چی گفتن؟؟؟؟
      کاری است که شده!!!!!!!!!!!
      اگر میزاشتن خطوط عربی پروازهای داخلی رو انجام بدن اون زمان..

      پاسخ دادن

  • mehrdad

    تاریخ : ۲۹ - خرداد - ۱۳۹۵

    0 - 0

    متاسفانه حقیقتی که وجود داره که قابل کتمان نیست این هست که مهمانداران هما به علت استخدام در این شرکت دولتی)حتی استخدامی های جدید قراردادیشون( هیچ مواخذه ای از جانب شرکت نمیشن و نهایت رفتارهای پرتکبرشون در خیلی از موارد با عنوان “خارج بودن از محدوده فعالیت بودن ” توجیه شده.فقط کافی هست که نحوه برخورد و تعاریف این شرکت رو با شرکتی مثل ماهان ایر مقایسه کنید که سختی کاریشون هم در مورد برخورد با مسافر و هم تعداد پروازهاشون و سختی های فوق العاده بر مهماندارهای ماهان از زمین تا عرش میباشد.

    پاسخ دادن

  • امیر

    تاریخ : ۲۸ - خرداد - ۱۳۹۵

    0 - 0

    باسلام
    اولا واضح هست که شغل مهمانداری درعین ظاهر ساده اش بسیار شغل سختی است ، از دید یک آدمه نزدیک به این شغل این حرف رومیزنم
    به نظرمن این مهماندار عزیز حق دارند ولی جوابیه ایشان اصلا قابل قبول نیست و البته فرهنگ مردم ماهم در مواجهه با ایشان قابل قبول نیست
    فقط به ایشان میگم که تو همون مراحل آموزش و استخدام به مهماندار ۲ تا چیز رو میگن
    اول اینکه خنده یه بخشی از یونیفرم ماست
    دوم اینکه ما ویترین شرکت و خط مقدم ارتباط مسافر با شرکت هستیم
    پس جای گله گذاری و به قول ایشون خشک شدن خنده نداره چون این جزو سختی های کار مهمانداری هستش و اون خنده در مواجهه با مسافره خسته ونگران وظیفه ما هست و نه لطف ما له اون

    پاسخ دادن

  • حسین

    تاریخ : ۲۸ - خرداد - ۱۳۹۵

    0 - 0

    در بعضی از موارد بیشتر به توجیه شبیه بود، باید در نظر بگیریم کروی پروازی به عنوان نمایندگان شرکت هواپیمایی در برخورد با مسافرین هستند، نه میزبان یکسری مهمان که به ایشان لطفی کرده ان بابت میزبانی شان، در نظر بگیرید به شرکت دیگری مراجعه بفرمایید با خدمات ضعیف و آزاردهنده مواجه بشید و بعد از اعتراض به شرایط با برخورد سرد یا در بعضی موارد زننده کارمند شرکت مواجه بشوید، درسته که اون کارمند صرفا یک حقوق بگیره نه مسوول تمامی شرایط اما در اون شرایط ایشون نماینده و عضوی از شرکت هستند.
    ناراحتی مسافرین کاملا قابل درکه وقتی چند ساعت در هوای بد کابین مجبور به انتظار هستند در حالی کمترین کار می تونه انتقال دوباره به ترمینال باشه، باید قبول کرد که در شرکت های هواپیمایی ایران به عنوان یک سیستم، مسافر جایگاه چندانی ندارد.

    پاسخ دادن

    • ثریا

      تاریخ : ۲۸ - خرداد - ۱۳۹۵

      0 - 1

      فقط باید مهماندار باشی تا با جون و دل جواب همکار عزیزم آقای صدیق رو درک کنی، چیزی که ایشون گفتن حرف تمام مهمانداراست

      پاسخ دادن

  • Mohammad

    تاریخ : ۲۸ - خرداد - ۱۳۹۵

    0 - 0
ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.