کد خبر: 4930

تاریخ انتشار: خرداد ۲۵, ۱۳۹۵

فرودگاه بین المللی اصفهان در بن بست

اصفهان با سابقه فرهنگی تاریخی هفت هزار ساله، اکنون نیز ردای پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را به تن دارد؛ لذا موقعیت خاص این شهر ایجاب می کند تا با رویکردی با مختصات جهانی به آن نگاه شود. به گزارش خبرگزاری ایمنا، اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت و وسعت۱۰۰ هزار کیلومتر مربع با […]

اصفهان با سابقه فرهنگی تاریخی هفت هزار ساله، اکنون نیز ردای پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را به تن دارد؛ لذا موقعیت خاص این شهر ایجاب می کند تا با رویکردی با مختصات جهانی به آن نگاه شود.
فرودگاه بین المللی اصفهان در بن بست
به گزارش خبرگزاری ایمنا، اصفهان با پنج میلیون نفر جمعیت و وسعت۱۰۰ هزار کیلومتر مربع با سابقه فرهنگی تاریخی هفت هزار ساله و چندین دوره پایتختی ایران در ادوار مختلف تاریخ، اکنون نیز ردای پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را به تن دارد؛ لذا موقعیت خاص این شهر ایجاب می کند تا با رویکردی با مختصات جهانی به آن نگاه شود.
اصفهان با ۱۵ درصد تولید ناخالص ملی، تولید ۲۵ درصد از فرآورده های نفتی کشور و استقرار ۹هزار واحد صنعتی، قطب صنعت کشور محسوب می شود و کارخانه های بزرگ فولاد، انرژی هسته ای، صنایع نظامی، پتروشیمی و هواپیماسازی در این استان مستقر است.
از طرفی اصفهان رتبه اول گردشگری در کشور را دارد و ظرف یک سال اخیر با ورود بیش از ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی از سراسر  دنیا میزان گردشگری در استان ۵/۲ برابر شده است.

اصفهان دومین استان دانشگاهی کشور با ۱۷۰ واحد دانشگاهی است و همین امر موجب شده بخش قابل توجهی از اساتید و یا دانشجویان از حمل و نقل هوایی برای جابجایی استفاده کنند.
همچنین این شهر به دلیل موقعیت خاص سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی از جاذبه های خاص طبیعی و گردشگری بسیاری برخوردار است که هر سال غیر از مسافرین داخلی و خارجی، پذیرای تعداد زیادی از مقامات و مسئولین ارشد کشورهای مختلف است که ضمن سفر به ایران از شهر تاریخی اصفهان بازدید می کنند و تقریبا۷۰ درصد هیئت های سیاسی درسفر به تهران به اصفهان نیز سفر می کنند که این امر نشان از اهمیت بالای این شهر دارد.

با توجه به موقعیت، اهمیت، قابلیت ها و جایگاه استان به عنوان مرکز جغرافیایی و قطب صنعت گردشگری کشور و همچنین مراکز متعدد دانشگاهی از یک سو و نقش محوری صنعت گردشگری در توسعه استان از سوی دیگرباید دارای فرودگاهی با تجهیزات بالا باشد.* فرودگاه اصفهان تنها نام بین المللی را یدک می کشد

طبق آمار رسمی شرکت فرودگاه های کشور، فرودگاه شهید بهشتی اصفهان از ابتدای سال ۹۵ تا کنون در بین فرودگاه های کشور با رشد ۳۴ درصدی بالاترین نرخ رشد در پروازهای خارجی را بدست آورده است.
این درحالیست که بطورکلی ۸۵ درصد پروازهای بین المللی کشور در سه فرودگاه امام خمینی (ره)، شهید بهشتی اصفهان و شهید هاشمی نژاد مشهد صورت می گیرد.
فرودگاه یکی از زیرساخت های لازم در بحث گردشگری است که همواره مسئولان بر تقویت آن تاکید دارند اما فرودگاه اصفهان به رغم پیشرفت های زیادی که در راه اندازی پروازهای خارجی داشته است ولی هنوز از کمبودهایی رنج می برد.
فرودگاه بین المللی شهید بهشتی اصفهان به عنوان دروازه ورود و خروج مسافران و گردشگران که با هواپیما به اصفهان سفر می کنند، مطرح می باشد. اما نکته قابل تامل اینجاست که فرودگاه اصفهان تنها از حیث داشتن نام بین المللی برخوردار است ولی فاقد ترمینال بین المللی است.

ترمینال فرودگاه ها در مقاصد گردشگری، بعنوان نخستین و آخرین مکانی است که مسافران و گردشگران با آن مواجه می شوند. لذا در صورت ارائه خدمات قابل قبول و مطابق با استانداردهای جهانی، نقش بسیار مهمی در رضایتمندی مراجعین خواهد داشت. و می تواند یک خاطره خوب در لحظه ورود و یا خروج در ذهن گردشگر به جای گذارد. از طرفی با توجه به اینکه مسافران و گردشگران معمولا ساعتی را در سالن های ترانزیت فرودگاه منتظر می مانند، این مکان باید برای ارائه انواع خدمات مورد نیاز مسافران مهیا باشد.
 
* سرمایه گذاری فرانسوی ها در فرودگاه اصفهان

با اینکه اصفهان در مقوله صادرات غیرنفتی رتبه دوم کشور را دارد و این استان از ظرفیت های اقتصادی بالایی برخوردار است و به همین دلیل نیز دومین استان کشور در تامین منابع مالیاتی خزانه است؛ اما استان اصفهان کمترین منابع مالی را از دولت دریافت می کند، پس برای توسعه  استان باید از ظرفیت های بالای اقتصادی از محل سرمایه گذاری های غیردولتی استفاده کرد و نباید به بودجه های دولت چشم داشت.
فرودگاه اصفهان جزء یکی از معدود موافقت نامه‌هایی بود که در سفر رئیس‌جمهور به فرانسه به امضا رسید.
این قرارداد بین شرکت فرودگاه‌های کشور و یک شرکت مهندسی فرانسه که بعنوان چهارمین شرکت توسعه‌ای دنیا و مهمترین شرکت توسعه اروپایی مطرح می‌باشد، منعقد شده است.

این توسعه فرودگاهی توسط شرکت وینسی فرانسه انجام می ‏گیرد که مدیریت شماری از پروژه ‏ها در فرودگاه‏ های متوسط در فرانسه و نیز فرودگاه ‏های لیسبون (پرتغال) و سانتیاگو (شیلی) را بر عهده دارد.
شرکت فرانسوی وینسی در مدیریت پروژه‏ های فرودگاهی تخصص دارد و با فعالیت در ۲۵ فرودگاه از این محل در سال ۲۰۱۵ بیش از ۷۵۰ میلیون یورو درآمد کسب کرده است.
وب سایت شرکت وینسی بلافاصله از امضای این پروتکل با ابراز خرسندی از توافقات به عمل آمده پتانسیل همکاری را بسیار زیاد ارزیابی کرد. این شرکت از فرودگاه اصفهان به عنوان پنجمین فرودگاه ایران با سالانه ۴/۲ میلیون مسافر داخلی و خارجی یاد کرد و افزایش ۳۵ درصدی گردشگران خارجی در سال ۲۰۱۴ در این پایتخت پیشین ایران را زمینه مساعد برای توسعه این فرودگاه خواند.
بر اساس این توافق نامه ترمینال خارجی ۲۵ هزار مترمربعی به ظرفیت دو میلیون مسافر به اضافه ۱۰ پارکینگ هواپیما و نیز پارکینگ مدرن طبقاتی خودرو در بازه زمانی دو تا دو و نیم ساله از زمان آغاز عملیات اجرایی آن در اصفهان ساخته خواهد شد.

در همین راستا، رسول زرگرپور، استاندار اصفهان ضمن اشاره به توسعه فرودگاه شهید بهشتی این شهر، بیان کرد: با توجه به امضاء تفاهم نامه توسعه فرودگاه اصفهان توسط شرکت وینسی فرانسه، ترمینال پروازهای خارجی به فضای فرودگاه اصفهان افزوده می‌شود. وی افزود: همچنین ارتقای سطح پارکینگ این فرودگاه سبب افزایش گنجایش هواپیما تا ۲۰ فروند خواهد شد.

* تملک زمین مهم ترین چالش جدی مقابل توسعه فرودگاه اصفهان

یکی از ویژگی های مهم فرودگاه اصفهان وسعت آن می باشد، بطوریکه اگر مساحت کل فرودگاه اصفهان شامل پایگاه نظامی شهید بابایی و فرودگاه شهید بهشتی، را در نظر بگیریم معادل ۱۳ هزار و ۴۰۰ هکتار زمین می باشد و تقریبا عرصه آن با ۲۰ درصد عرصه ی کل فرودگاه های کشور برابری می کند.

اما نکته اصلی اینجاست که زمین های فرودگاه اصفهان در تملک نهادهای نظامی قرار دارد و عرصه کافی جهت ساخت ترمینال بین المللی و توسعه اپرون(پارکینگ هواپیما) در اختیار شرکت فرودگاه های کشور نیست.
همچنین شرکت فرودگاه های کشور سه ماه فرصت دارد تا سایت مورد نظر را برای توسعه فرودگاه اصفهان مشخص کند، و باید قبل از اتمام فرصت سه ماهه، سایت مورد نظر مشخص شود تا سرمایه گذار خارجی بتواند مطالعات خود را آغاز کند تا در اواخر شش ماهه اول سال جاری، عملیات احداث آغاز شود زیرا در صورت مشخص نشدن سایت، قرارداد فسخ خواهد شد.

* اصفهان فاقد قطب اصلی خطوط پروازی

یکی از معضلات بزرگ اصفهان به عنوان یک کلانشهر بین المللی، کمبود خطوط پروازی بیس و پایه در فرودگاه این شهر است که هرچند لفظ بین المللی را یدک می کشد، ولی مطمئنا در حد و اندازه های بین المللی ظاهر نشده و برای رسیدن به جایگاه اسمی خود راه طولانی در پیش دارد.
در همین راستا، همواره یکی از مطالبات شهروندان از مسئولان، استقرار خطوط هوایی پایه در اصفهان به منظور سهولت در سفر به پایتخت و شهرهای مهم کشور بوده و هست.
انتظاری که می تواند سالیانه زمینه سفر هوایی تعداد بیشتری گردشگر خارجی و داخلی را به این کلان شهر رقم بزند، از این رو از روزهای ابتدایی مسئولیت مهدی جمالی نژاد به عنوان شهردار اصفهان، وی بر توسعه خطوط هوایی به ویژه پروازهای بیس که از اصفهان به دیگر استان ها پرواز می نماید تاکید کرد.
جمالی نژاد که بر لزوم توسعه زیرساخت های سرمایه گذاری در استان تاکید دارد، فرودگاه را یکی از اصلی ترین ارکان زیرساختی در این زمینه دانست و گفت: اصفهان اکنون با سه عنوان بین المللی توانسته است مقصد بسیاری از گردشگران خارجی و داخلی باشد، اما مدیریت شهری به این میزان جذب گردشگر راضی نیست و به منظور رونق کسب و کار و توسعه صنعت توریسم در ایران به دنبال رفع موانع و تسهیل سفر به این شهر تاریخی، فرهنگی، مذهبی و صنعتی هستیم.
وی اظهار کرد: شهرهای پررفت و آمد دنیا در حال حاظر از بیشترین خطوط هوایی با زیرساخت های مناسب برخوردار هستند و اگر ما معتقدیم که اصفهان نیز شهری با مختصات جهانی است، باید زمینه تردد در آن را فراهم و تسهیل نماییم.
حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مجلس شورای اسلامی تسهیلات خوبی در قالب قانون برای سرمایه گذاران بخش خصوصی در نظر گرفته است، گفت: توسعه فرودگاه و خطوط هوایی یکی از ابتدایی ترین اصول توسعه زیرساختی در جذب توریست و سرمایه گذار است.
فولادگر اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از کشورهای معتبر دنیا خواستار برقراری پرواز مستقیم به اصفهان هستند، ولی نبود امکانات و تجهیزات مناسب در فرودگاه بین المللی اصفهان تاکنون مانع این موضوع شده است.
وی تصریح کرد: توسعه و تجهیز فرودگاه شهید بهشتی اصفهان یکی از خواسته های مردم اصفهان است و با توجه به تعداد ورود و خروج مسافر از این فرودگاه به نظر می رسد مدیران استان این توسعه و تجهیز را باید در اولویت قرار دهند.
سید عبدالوهاب سهل آبادی، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز خواستار تقویت پروازهای فرودگاه اصفهان به سایر شهرها شد و گفت: تعویق پروازها و کمبود هواپیما برای خطوط هوایی اصفهان چالش جدی برای مردم به‌ویژه فعالان اقتصادی ایجاد کرده است.

* خطوط هوایی نسیم و جی در اصفهان راه اندازی می شوند

رسول زرگرپور، استاندار اصفهان با اشاره به حضور ۳۰۰ هزار گردشگر خارجی و شش میلیون گردشگر ایرانی در سال گذشته در اصفهان، گفت : در چند سال اخیر گردشگری در اصفهان به میزان ۵۰ درصد رشد داشته است ، درحالی که این شاخص در کشورهای خارجی ۴ درصد و در استان های دیگر کشورمان ۱۲ درصد بوده است.
استاندار اصفهان خاطر نشان کرد : پس از برنامه ششم توسعه ، میزان حضور گردشگر خارجی در اصفهان باید به یک میلیون نفر و میزان گردشگر داخلی باید به ۲۰ میلیون نفر در سال برسد . برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از سال ۹۵ تا ۹۹ است . همه دستگاه های مرتبط با حوزه گردشگری با این چشم انداز فعالیت کنند.
وی به مسائل  و مشکلات حمل و نقل هوایی اصفهان اشاره کرد و گفت: دو شرکت هواپیمایی جی و نسیم در حال فعالیت برای راه اندازی خط ویژه هوایی اصفهان هستند و شرکت تابان نیز هم اکنون در فرودگاه اصفهان مستقر است.
مدیریت ارشد استان اصفهان افزود: ایجاد ایرلاین اختصاصی که پایه آن در اصفهان مستقر باشد، کمک فراوانی به توسعه صنعت گردشگری اصفهان می کند. و در کاهش تاخیرها و لغو پروازها بسیار موثر خواهد بود و کمبود پروازهای اصفهان به سایر نقاط کشور را رفع خواهد کرد.

* فرودگاه اصفهان با مشکل کمبود پارکینگ هواپیما مواجه است


اینکه هم اکنون در اتفاقی خوشایند برای صنعت هوایی استان خبر راه اندازی ایرلاین های هوایی که قطب آن در فرودگاه اصفهان مستقر می باشد به گوش می رسد، تنها یک روی سکه است و روی دیگر آن، عدم وجود فضای کافی برای جایگاه پذیرش هواپیماها است چرا که پارکینگ فرودگاه اصفهان تنها پذیرای ۱۰ فروند هواپیما است.

از طرفی اصفهان در بحث صنعت هوایی معین تهران است و فرودگاه اصفهان به دلیل واقع شدن در مرکز کشور و نزدیکی آن به تهران به عنوان فرودگاه اضطراری برای فرودگاه های مهرآباد، امام خمینی (ره)، شیراز، مشهد و اهواز نقش اساسی دارد.
به عنوان نمونه در گذشته شاهد بودیم که به علت طوفان شدیدی که آسمان تهران را احاطه کرده بود، ۱۷ پرواز که مبداشان از شهرهای مختلف به فرودگاه تهران بود مجبور به فرود در فرودگاه اصفهان شدند.
 
* فرصت طلایی سرمایه گذاری خارجی نباید از بین برود

با وجود ظرفیت های بیشمار اصفهان در زمینه‌های مختلف، توسعه حمل و نقل هوایی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان و همچنین ایجاد ترمینال پروازهای خارجی و توسعه ایرون (پارکینگ هواپیما) و ساخت سالن CIP از نیازهای ضروری استان است.
اگر فرصت طلایی ایجاد شده برای سرمایه گذاری خارجی از بین برود، بودجه داخلی جوابگوی توسعه این فرودگاه نخواهد بود. از طرفی این میزان سرمایه گذاری، بزرگترین سرمایه گذاری است که بعد از فرودگاه امام(ره) قرار است در یک فرودگاه کشور انجام شود.
لذا باید از شرایط طلایی پیش آمده استفاده کرد و بتوان در یک فرآیند قابل اطمینان روند اجرای طرح های توسعه ی فرودگاه شهید بهشتی اصفهان را به پیش برد.

* عزم جدی و فوری مسئولان تنها راه علاج

اصفهان به عنوان قطب گردشگری نقش بی بدیلی در کشور دارد، و فرودگاه بین الملی اصفهان به عنوان یکی از محورهای توسعه استان، باید گسترش پیدا کند. اولویت اول رفع مشکلات محدودیت اراضی فرودگاه است که این موضوع باعث خروج فرودگاه اصفهان از بن بست می شود.
لازم است مشکلات موجود در خصوص اختصاص زمین به فرودگاه با مسئولان نظامی ظرف ۳ ماه مرتفع شود و مسئولان نظامی استان نیز همواره همراهی لازم را داشته اند و حتما در این خصوص نیز همراهی خواهند کرد.
اگر طرح توسعه ی فرودگاه اصفهان انجام نشود، فرودگاه اصفهان قفل خواهد شد و به بن بیست خواهد رسید، و با توجه به اینکه در سند چشم انداز ۱۴۰۴ جایگاه توسعه گردشگری نقش خاصی دارد، پس نقش حمل و نقل هوایی یک نقش استراتژیکی است.
اگر در این زمینه بگونه ای صحیح برنامه ریزی شود می تواند تا یک افق ۳۰ -۴۰ ساله را برای توسعه فرودگاه شهید بهشتی اصفهان تضمین کرد و امکان توسعه بیشتر آن نیز وجود خواهد داشت.

* اولویت های اصلی که باید مورد توجه مدیریت فرودگاه اصفهان قرار گیرد

گرچه فرودگاه اصفهان از نظر زیرساخت‌ کم نظیر است و در جمع ۶ فرودگاه بین المللی کشور دارای گواهینامه استاندارد قرار دارد ولی وجود ترمینال پروازهای خارجی، توسعه جایگاه پذیرش هواپیما و افزایش ظرفیت پارکینگ خودرو یک ضرورت می باشد.
به نظر می رسد مدیریت جدید فرودگاه های استان اصفهان در گام نخست اولویت خود را باید روی تلاش و پیگیری مجدانه برای تملک اراضی لازم(ضلع جنوبی غربی فرودگاه) به منظور احداث ترمینال بین‌المللی و سایر زیرساخت‌های مورد نیاز فرودگاه قرار دهد و همچنین برنامه‌ریزی لازم را برای تصویب طرح‌های میان‌مدت و بلندمدت فرودگاه شهید بهشتی با توجه به پتانسیل دیرینه اصفهان به‌عنوان یکی از قطب‌های جهانی گردشگری و گسترش روزافزون این صنعت در کشور صورت پذیرد.
با توجه به اینکه استان اصفهان در آینده به کریدور علم و فناوری تبدیل خواهد شد، باید توانست با استفاده از تجربیات جهانی این فرودگاه را در شان آن به بهره برداری رساند که سطح سرویس ارائه شده در این فرودگاه مطابق سرویس های جهانی باشد.

* نگاهی به وضعیت موجود فرودگاه شهید بهشتی اصفهان   


فرودگاه بین‌المللی اصفهان در ۱۰ ناتیکال مایلی شرقی اصفهان در منطقه کویری، با هدف ارائه خدمات هوایی برنامه ای و غیر برنامه ای، آموزشی و انجام پروازهای مسافری در سال ۱۳۶۱ تأسیس و رسما به صورت عملیاتی وارد ناوگان هوایی کشور شد.
طرح اولیه فرودگاه اصفهان پروژه بزرگ و عظیمی می باشد که در طراحی اولیه این فرودگاه دارای ۴ باند اصلی و تاکسی وی های موازی می باشد و در حال حاضر دو باند آن عملیاتی بوده و یک باند ناتمام دارد که انجام مراحل زیرسازی باند سوم آن به پیش از پیروزی انقلاب بر می گردد.
باند سوم فرودگاه اصفهان با هدف استفاده جنگنده های اف-۱۶ طراحی شده بود، که با پیروزی انقلاب پرونده اف-۱۶ بسته شد و روند تکمیل باند سوم مسکوت ماند.
فرودگاه اصفهان دارای سیستم ها و تجهیزات ناوبری پیشرفته، رادار اپروچ، خودروهای کف ساز ، ماشین های برف روب و جاروب جهت ایمنی مناطق پروازی و دو باند به طول ۴۳۹۷ متر و عرض ۴۵ متر و به شماره باندهای ۲۶ راست/۰۸ چپ و ۲۶ چپ/۰۸ راست و ۱۳ تاکسی وی و اپرون به مساحت ۱۱۲۴۶۴ مترمربع با ۱۰ جایگاه پذیرش جهت انواع هواپیماهای مسافربری موجود و ترمینال پروازهای داخلی به مساحت ۱۳۷۵۰ مترمربع و ترمینال حج با سطح زیر بنای ۷۳۰۰ متر مربع می باشد. از مزیت های این فرودگاه فاصله مناسب آن از اراضی شهری است که بسیاری از مشکلات فرودگاههای دیگر کشور را دارا نمی باشد که از مهمترین آنها عدم ایجاد آلودگی صوتی برای ساکنین شهر اصفهان است./

مرجع:ایمنا

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.