کد خبر: 5384

تاریخ انتشار: مرداد ۱۰, ۱۳۹۵

سی ان ان: جدال داخلی در ایران برنامه آنها برای خرید هواپیما را با مشکلاتی مواجه خواهد کرد

کن نیوز|حقوق و امور بین الملل پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی نوشت قراردادهای بزرگ خرید هواپیما بین ایران ، اروپا و آمریکا در هاله ای از ابهام قرار گرفته است. در این گزارش به قلم ایوانا کوتاسووا، جان دفتریوس و مت اِگان آمده است: طرح بزرگ ایران برای خرید هواپیما از […]

۷۴۷-factory-932x699کن نیوز|حقوق و امور بین الملل
پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی ان ان در گزارشی نوشت قراردادهای بزرگ خرید هواپیما بین ایران ، اروپا و آمریکا در هاله ای از ابهام قرار گرفته است.
در این گزارش به قلم ایوانا کوتاسووا، جان دفتریوس و مت اِگان آمده است:
طرح بزرگ ایران برای خرید هواپیما از شرکت هواپیمایی بوئینگ و ایرباس با مشکلاتی مواجه شده است. شرکت هواپیمایی دولتی ایران ایر ماه گذشته توافق نامه ای برای خرید هشتاد فروند هواپیمای مسافربری از شرکت بوئینگ امضا کرد، که این قرارداد نخستین قرارداد بین یک شرکت آمریکایی و ایران از زمان برداشته شدن تحریم ها در اوایل امسال محسوب می شود. این قرارداد در پی توافق ایران ایر با شرکت هواپیمایی ایرباس -رقیب اروپایی بوئینگ- برای خرید ۱۱۸ فروند هواپیما در ماه ژانویه حاصل شد.
این شرکت ها و ایران می گویند مذاکرات درباره فروش این هواپیماها همچنان ادامه دارد. اما جدال داخلی در ایران، عدم تأمین مالی، و مخالفت سیاسی در آمریکا سبب شده است اجرای این توافق نامه ها در هاله ای از ابهام قرار گیرد و اگر در نهایت اجرایی هم شوند ابعاد این فروش محدود خواهد شد.
وزارت خزانه داری آمریکا یک مجوز کلی برای فروش هواپیماها به ایران صادر کرد اما همچنان باید برای هر یک از قراردادها مجوز جداگانه صادر شود. قانون گذاران جمهوری خواه در تلاش برای جلوگیری از اجرای این روند هستند.
مجلس نمایندگان آمریکا اوایل این ماه قانونی را تصویب کرد که مانع از اختصاص دلارهای ناشی از مالیات برای صدور این مجوزها می شود و همچنین مانع از تأمین مالی بانک های آمریکایی برای این هواپیماها می شود. مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل جمهوری خواهان قرار دارد، با توافق بین المللی برای برداشته شدن تحریم ها از ایران در ازای اعمال محدودیت ها بر برنامه هسته ای این کشور مخالفت کردند.
پیتر روسکام جمهوری خواه -که این قانون را تدوین کرد- گفت این پیشنهاد سبب ممانعت از فروش «هواپیماهای بوئینگ و ایرباس به ایران» می شود. ایرباس نیز تحت تأثیر این قانون قرار می گیرد زیرا این شرکت از فن آوری آمریکایی استفاده می کند. درباره نسخه این لایحه در سنا هنوز رأی گیری صورت نگرفته است.
این در حالی است که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده است هر قانونی را که سبب تضعیف توافق هسته ای با ایران می شود وتو خواهد کرد زیرا توافق هسته ای اولویت مهم دولت محسوب می شود.
کارشناسان می گویند اما مخالفت های سیاسی سبب شده است شانس این که یادداشت تفاهم بوئینگ با ایران را بتوان به یک قرارداد قاطع قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر در آمریکا تبدیل کرد، بسیار کم شود.
فرهاد علوی وکیل امور تجاری و مدیر شرکت آکریویس -که یک شرکت حقوقی مستقر در واشنگتن است- گفت: «قانون مجلس نمایندگان آمریکا به گونه ای است که اجرای این توافق را قبل از برگزاری انتخابات در آمریکا غیر ممکن می سازد.»
و اگر دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود، قرارداد شرکت بوئینگ بیش از پیش با ابهام مواجه خواهد شد. ترامپ در سخنرانی های انتخاباتی خود از توافق هسته ای انتقاد کرده است. شرکت بوئینگ اعلام کرد انعقاد هر گونه قراردادی که این شرکت با شرکت های هواپیمایی ایران امضا کند مشروط به تأیید نهایی دولت آمریکا به خصوص دفتر کنترل دارایی های وزارت خزانه داری آمریکاست.
ایرباس نیز اعلام کرد «در این باره مطمئن است که دولت آمریکا تضمین خواهد کرد که تعهدات داده شده در چارچوب توافق ایران اجرایی خواهند شد.»
سازمان هواپیمایی کشوری ایران اوایل این هفته اعلام کرد که هیچ گونه مذاکراتی برای لغو قرارداد شرکت بوئینگ صورت نگرفته است. این سازمان در بیانیه ای اعلام کرد: «هر دو طرف متعهد هستند و یادداشت تفاهم همچنان به قوت خود باقی است.»
حسن روحانی رئیس جمهور ایران انعقاد این قراردادها با شرکت های بوئینگ و ایرباس را یک دستاورد بزرگ می داند. او با وجود مخالفت های تندروها به توافق هسته ای دست یافت و هم اکنون می خواهد بر مزایای اقتصادی آن قبل از برگزاری انتخابات در ماه مه آینده تأکید کند.
علوی گفت:‌ «او باید نشان دهد که توافق هسته ای می تواند مزایایی برای مردم ایران در پی داشته باشد.»
روحانی با برخی از مخالفان قدرتمند رو به روست. آیت الله علی خامنه ای رهبر معظم انقلاب در سخنانی در ماه ژوئن این سوال را مطرح کرد که آیا کشور باید خرید «سیصد فروند هواپیما» ‌را در اولویت قرار دهد. (توافق با بوئینگ شامل بیست و نه فروند هواپیمای اجاره ای دیگر نیز می شود و ایران توافقی جداگانه برای خرید هواپیماهای ملخ دار با شرکت فرانسوی اِی تی آر امضا کرده است.)
تحلیل گران همچنین این سوال را مطرح می کنند که چرا ایران ایر باید این تعداد هواپیما خریداری کند. آنها می گویند این شرکت نمی تواند قراردادهای بزرگ را بدون کمک دولت تأمین مالی کند و برای آموزش خلبانان و مکانیک ها برای به پرواز در آوردن و خدمات رسانی به ناوگانی با این ابعاد با دشواری هایی مواجه خواهد شد.
پاتریک کلاوسون مدیر بخش تحقیقات در موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک گفت:‌ «ایرفرانس هواپیماهای کمتری در مقایسه با هواپیماهای سفارش داده شده ایران در اختیار دارد، از این رو، واضح نیست چرا این شرکت فکر می کند می تواند مسافران کافی برای این هواپیماها پیدا کند.»
** بودجه این قرارداد از کجا تأمین می شود؟**
همچنین انجام کارهای مالی مرتبط با این قراردادها برای ایران دشوار خواهد بود تا زمانی که وزارت خزانه داری آمریکا دستورالعمل های شفاف تری را در ارتباط با قراردادهای آنها با تهران ارائه کند.
محدودیت های آمریکا بر سیستم بانکی همچنان به قوت خود باقی است از جمله ممنوعیت بر مراودات با دلار آمریکا و بانک ها همچنین برای تأمین مالی هر گونه قرارداد با ایران بی میل هستند تا زمانی که آنها ایده واضح تری درباره آنچه می توانند و نمی توانند انجام دهند، به دست آورند.
کلیف کوپچان رئیس گروه اوراسیا در گزارشی نوشت: «مشکلات مرتبط با تأمین مالی ممکن است در نهایت سبب کاهش تعداد هواپیماها فروخته شده شود.»
منبع: خبرگزاری صدا و سیما

انتهای پیام/

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.