کد خبر: 5252

تاریخ انتشار: تیر ۲۷, ۱۳۹۵

به مناسبت ۱۰۰ سالگی بوئینگ

– ویلیام ادوارد بوئینگ در اکتبرسال ۱۸۸۱ در دترویت بدنیا آمد. بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه یل در سال ۱۹۰۴ در واشنگتن وارد تجارت چوب شد و به دلیل علاقه‌ای که به پرواز داشت، به صورت سرگرمی به هوانوردی روی آورد و تا سال ۱۹۱۱ زیر نظر گلن‌مارتین به یادگیری پرواز پرداخت. وی معتقد بود […]

۱۰۰_centennial_master_abstract_1500x400

ویلیام ادوارد بوئینگ در اکتبرسال ۱۸۸۱ در دترویت بدنیا آمد. بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه یل در سال ۱۹۰۴ در واشنگتن وارد تجارت چوب شد و به دلیل علاقه‌ای که به پرواز دw.edvard.boeingاشت، به صورت سرگرمی به هوانوردی روی آورد و تا سال ۱۹۱۱ زیر نظر گلن‌مارتین به یادگیری پرواز پرداخت. وی معتقد بود در آینده از هواپیما به عنوان وسیله‌ای برای سفر استفاده می‌شود. بوئینگ در سال ۱۹۱۶ شرکت ساخت هواپیمای خود را با نام شرکت تولیدات هوایی پسیفیک راه‌اندازی کرد و پس از ساخت موفق دو فروند هواپیما نام شرکت را به نام شرکت هواپیمایی بوئینگ تغییر داد و بدین ترتیب اولین غول هواپیماسازی جهان متولد شد.

دریافت سفارش ۵۰ فروند هواپیمای آموزشی از جانب نیروی دریایی ایالات متحده در زمان جنگ و ۲۰۰ فروند هواپیمای پیگیری از جانب سرویس هوایی ارتش، آینده این شرکت را تضمین کرد.

در سال ۱۹۱۹ اولین پست هوایی بین ونکور و سیتل با نظارت بوئینگ آغاز به کار کرد. این واقعه منجر به کسب مسئولیت پست هوایی ایالت متحده در سالهای بعد گردید.
تا سال ۱۹۲۸ بوئینگ به یکی از بزرگترین سازندگان هواپیمای ایالت متحده تبدیل شد و به سمت حمل و نقل هوایی نیز روی آورد. در سال ۱۹۳۴ نشان اعتبار گوگن‌هیم به ازای تلاشهای بوئینگ در کمک به رشد صنعت هوانوردی و ایجاد مسافرتهای هوایی به وی اعطا گردید. به این ترتیب اولین برنامه پرواز هوایی مسافرین در شب و در فواصل طولانی نیز توسط بوئینگ راه‌اندازی شد.

ویلیام بوئینگ در سال ۱۹۳۴ صنعت هوانوردی را ترک کرد و با شروع جنگ جهانی دوم برای رفع نیازهای نظامی، به سمت تولید سلاح روی آورد. اگرچه وی تنها ۱۸ سال در صنعت هوانوردی حضور داشت، اما به جرات می‌توان گفت کمتر کسی به اندازه او در صنعت هوایی نقش‌آفرینی نموده است.

Being built in the Red Barn in the early 1920's, these Boeing-designed wooden propellers are for MB-3A Army pursuit biplanes.

سال ۱۹۱۶ (شروع به کار)

بوئینگ اولین کارخانه خود را در یک کارخانه کشتی سازی قدیمی در سواحل رودخانه دوامش واشنگتن احداث نمود.

در این کارخانه مردان و زنان قطعاتی را که عمدتا از جنس چوب و پارچه بودند با دست میساختند

مهندسان در طبقات بالا و حسابداران و کارگران در طبقات پایین این ساختمان مشغول بکار بودند

در آن زمان بوئینگ ملخ هواپیمای MB-3A که در اختیار ارتش امریکا بود را تولید مینمود (اوایل سال ۱۹۲۰).

روش کار بوئینگ تولید انبوه و قیمت پایین بود که تمامی رقبا را از میان برداشته بود و یکه تاز میدان بود.

 

 

سال ۱۹۳۰ (آغاز تولید هواپیماهای مسافربری مدرن)

The Monomail of 1930 was developed by Boeing as one of the first truly "modern" transport airplanes, the Monomail led the way to general acceptance of the all-metal low-wing monoplane with retractable landing gear as the standard airline type. Known as the Boeing Model 200, the first Monomail was an all-cargo airplane, with open pilot's cockpit to the rear. Boeing Monomail 221 was generally similar but carried eight passengers in a forward compartment. Both models were powered by 575 hp Pratt & Whitney Hornet engines. The Model 200 and the 221 were later modified into Model 221-As and were combination passenger-cargo airplanes. The Monomail led to the Boeing B-9 bombers and later the highly successful Boeing 247 Transport.

 

در اوایل سال ۱۹۳۰ بوئینگ اولین نمونه از هواپیمای Monomail 200 را که بصورت تک بال طراحی شده بود به همراه موتور ۵۷۵ اسب بخار از

شرکت پرت اند ویتنی روانه بازار کرد.

از قابلیت های ان روزگار این هواپیما مدرن استفاده از فلز در بدنه و همچنین ارابه های فرود جمع شونده بود.

این هواپیما در مسیر فرانسیسکو به شیکاگو مورد استفاده و ازمایش قرار گرفت و نمونه بروزشده آن به نام Monomail 221 با قابلیت حمل ۸ سرنشین

در راستای تکمیل این پروژه روانه بازار شد.

 

 

 

 

سال ۱۹۴۵ (بمب افکن B-29 سرنوشت جنگ جهانی را تغییر داد)

The Boeing B-29 is the most technologically advanced airplane during World War Two. It was the first heavy bomber to have a pressurized cabin, first to have a computerized, remote control, fire control system, and one of the first uses of computers on an airplane. The B-29's features included remote control guns, pressurized crew areas connected by a long tube over the bomb bays, and a separate pressurized area for the tail gunner that could only be left during unpressurized flight. The B-29 used the high-speed Boeing 117 airfoil, and its larger Fowler flaps added to the wing area as they increased lift.

 

در سال ۱۹۴۰ درست قبل از پیوستن ارتش ایالات متحده به جنگ جهانی دوم، بوئینگ پیشنهاد طراحی و ساخت B-29 سوپرفورترس را به دولت

ارائه داد.

بمب افکنی خارق العاده دارای آخرین تکنولوژی همراه با کابین پرشرایز شده برای سرنشینان و پرواز در ارتفاع بالا و حمل قابل توجهی بمب در محفظه های خود از بی ۲۹ یک بُمبر یکتا ساخته بود.

بی ۲۹ اولین هواپیمایی بود که در آن از کامپیوتر استفاده شده بود و یک افسر که مسئولیت آتشبار را بر عهده داشت میتوانست با رادیو کنترل ۴ توپ و آتشبار را کنترل نماید.

در نهایت در سال ۱۹۴۵ اولین بمب اتم توسط این بمب افکن در هیروشیما پرتاب شد و درست ۳ روز بعد یک فروند دیگر از این نوع بمب اتم دوم را در ناکازاکی بر روس سر مردم بی پناه رها کرد تا جهان را دستخوش تغییر کند.

 

 

سال ۱۹۴۷ (B-47 جت مدرن)

At the time of its first flight, Dec. 17, 1947, the B-47 Stratojet represented a radical departure from traditional design, and it set the design standards for all large jet aircraft until the present time. The six-engine Boeing B-47 was America's first multiengine swept-wing jet bomber. Its thin 116-foot wing was extraordinarily flexible and swept back at a 35-degree angle. Eighteen small rocket units in the fuselage provided jet-assisted takeoff (JATO), and parachutes cut its landing speeds. Later models were powered by 5,200-pound-thrust axial-flow jet engines, and top speeds were 600 mph. A total of 2,032 B-47s in all versions were built.

 

بوئینگ B-47 Stratojet برای رها کردن بمب هسته ای در اتحاد جماهیر شوروی طراحی شده بود که خوشبختانه هیچگاه از ان استفاده نشد ولی

نوع طراححی آن به قدری جدید بود که ایده های نویی در صنعت هواپیما سازی بوجود اورد.

اولین پرواز این جت در سال ۱۹۴۷ انجام شد و طراحی بال های بصورت Swept Back بود و دارای ۶ موتور جت که همانطور که در تصویر مشخص میباشد طراحی موتورها عجیب بود.

اولین نمونه از این هواپیما دارای ۱۸ راکت جت تعبیه شده در زیر بدنه بود که در هنگام تیک اف به این بمب افکن غول پیکر کمک میکرد و برای کاهش سرعت در هنگام فرود از چتر تعبیه شده در عقب بدنه استفاده شده بود.

این نوع طراحی تا به اکنون نیز در جت های جنگنده استفاده میشود.

 

 

 

۷۰۷-۱۲۰, Side View, Flying over Mt. Rainierسال ۱۹۵۴ (عصر تازه در جت های مسافری با ورود بوئینگ ۷۰۷)

در سال ۱۹۵۴ موتورهای جت پیشرفت فراوانی داشتند و در این زمان بود که بوئینگ ۷۰۷ بعنوان یک جت مسافربری پا به عرصه ظهور نهاد.

این جت اولین نمونه از هواپیمای مسافری بود مه به جهان عرضه شد.

بوئینگ، ظهور ۷۰۷ را نقطه عطف جا به جایی های هوایی میداند و اولین هواپیمای ویژه ریاست جمهوری امریکا ملقب به Air force one از همین نمونه بود.

لازم بذکر است که ایران نیز از این نمونه در ناوگان هواپیمایی ملی (هما) به خدمت گرفت و بعد ها این هواپیما به ناوگان شرکت هواپیمایی ساها پیوست و با توجه به کهولت سن همچنان در عرصه مسافربری فعالیت مینمود تا نهایتا با دستور سازمان هواپیمایی کشوری از رده مسافری خارج شد.

همچنین از این نوع هواپیما در ارتش نیز بعنوان تانکر سوخت رسان هم در زمان جنگ تحمیلی و هم بعد از ان استفاده می شد.

 

 

 

سال ۱۹۵۸ (عصر ظهور کابین های راحت برای مسافران)۷۰۷-pic-2-932x699

در ۲۶ اکتبر ۱۹۵۸ شرکت هواپیمایی پن امریکن پرواز دوربرد خود را با بوئینگ ۷۰۷ در مسیر نیویورک به پاریس با یک توقف در نیوفاندلند برای سوخت گیری انجام داد.

با ورود بوئینگ ۷۰۷ به عرصه حمل و نقل هوایی دیگر زمان آن رسیده بود که فرودگاه ها، هندلینگ فرودگاهی، کنترل ترافیک هوایی و تمامی واحد های دخیل در حمل و نقل هوایی گسترش پیدا کنند چرا که هر روز به تعداد مسافران هوایی افزوده میشد.

ولی با وجود تمام مزایا بوئینگ ۷۰۷ و با افزایش تقاضا برای مسافرت های هوایی این جت بینظیر دیگر توان پاسخگویی صنعت حمل و نقل هوایی را نداشت و اینگونه بود که …

 

 

 

 

۷۴۷-factory-932x699سال ۱۹۶۷ (ساخت عظیم ترین کارخانه جهان توسط بوئینگ)

کارخانه بوئینگ در اورت ایالت واشنگتن بعنوان عظیم ترین کارخانه و بنا شناخته میشود جایی که یکی از افتخارات بوئینگ رقم خورد یعنی طراحی و ساخت بوئینگ ۷۴۷ یک ابر سازه یکه تاز.

و کارخانه ایرباس در تولوز فرانسه جایی که ایرباس ۳۸۰ پهن پیکر در آن ساخته میشود در رده سوم قرار دارد.

 

 

 

 

 

 

۷۴۷ - The worldís first widebody jet. The mid-1960s saw the development and introduction of many new jetliners. None, however, has matched the dramatic impact of the 747. Increasingly crowded skies and the availability of large-thrust engines added to the incentive for creating the giant 747. It all began with the 747-100, the first in the 747 Classics series, which also includes the -200 and -300 models.

سال ۱۹۷۰ (بوئینگ ۷۴۷ جهان را حیرت زده کرد)

 

بعد از پروژه موفق بوئینگ ۷۰۷، کمپانی بوئینگ اولین پهن پیکر جهان را با نام بوئینگ ۷۴۷ تولید نمود.

پرنده ای که گنجایش ۵۰۰ نفر را داشت یعنی چیزی حدود دو برابر گنجایش ۷۰۷ و موتورهایی با قدرت رسیدن به سرعت ۵۷۰ مایل بر ساعت.

مدیران بوئینگ تصور میکردند با ورود جت های ما فوق صوت عملا ۷۴۷ از دور رقابت خارج میشود ولی عملا با شکسن پروژه های مافوق صوت همچون کنکورد همچنان این بوئینگ ۷۴۷ است که با بروزرسانی های مداوم توسط بوئینگ هم اینک سری های ۸۰۰ و ۹۰۰ این پرنده افسانه ای تولید میشود.

شرکت پرافتخار کشورمان یعنی ایران ایر از این مدل در ناوگان خود استفاده مینمود و لازم به ذکر است که هنگامی که اولین پرواز شرکت هواپیمایی ایران ایر در سال ۱۹۷۶ از فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران بسوی نیویورک به پرواز در آمد افتخاری تاریخی نیز بنام شرکت هواپیمایی ملی ایران به ثبت رسید.

 


سال ۲۰۱۶ (پیشرفت همچنان ادامه دارد)

در ابتدا با پارچه و چوب آغاز بکار کرد و هم اکنون در مدل های ۷۸۷ از فیبر کربن استفاده مینماید بلی بوئینگ دنیا را تغییر داد و مدت زمان سفر را به جایی رسانید که به چشم بر هم زدنی از کشوری به کشور دیگر، از قاره ای به قاره دیگر بشریت به پرواز در می آید.

هم اکنون بوئینگ ۷۸۷ بعنوان مدرن ترین سازه هوایی شناخته میشود.

استفاده از کربن به جای المینیوم، ترکیب سوخت گیاهی با فسیلی و کاهش الودگی هوا، کاهش صدا با استفاده از موتورهای نسل جدید و حذف نویز در کابین مسافر با تکنولوژی های سال ۲۰۱۶ همه و همه دست در دست هم داده تا بوئینگ ۷۸۷ فعلا بعنوان بی رقیب ترین تکنولوژی برتر در صنعت هوانوردی شناخته شود.

 

نویسنده و مترجم : ایمان غضنفرپور

 

با دوستانتان به اشتراک بگذارید
ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.