کد خبر: 5369

تاریخ انتشار: مرداد ۹, ۱۳۹۵

یادداشتى در بررسى فرهنگ مسافرت هوایى در ایران/ چرا مسافران تهران-اردبیل هواپیمایى آسمان با خلبان درگیر شدند؟

کن نیوز|فرهنگ و ارتباطات میلاد باستانى|تحلیلگر هوانوردی “در خصوص حمله مسافران در روز گذشته به خلبان یک بوئینگ ٧٢٧ هواپیمایى آسمان، مشکل فنى در هواپیما وجود داشته است که از طرف پرسنل مهندسى، هواپیما ترخیص و اجازه پرواز مى گیرد. خلبان پرواز با مسافران به ابتداى باند رفته و اعلام مى کند مشکل برطرف نشده […]

کن نیوز|فرهنگ و ارتباطات

n00052344-bمیلاد باستانى|تحلیلگر هوانوردی

“در خصوص حمله مسافران در روز گذشته به خلبان یک بوئینگ ٧٢٧ هواپیمایى آسمان، مشکل فنى در هواپیما وجود داشته است که از طرف پرسنل مهندسى، هواپیما ترخیص و اجازه پرواز مى گیرد. خلبان پرواز با مسافران به ابتداى باند رفته و اعلام مى کند مشکل برطرف نشده است و براى احتیاط به پارکینگ برمیگردد. پرسنل فنى باز هم بررسى کرده و اعلام مى کنند که از نظر آنها هواپیما release و مشکلى براى پرواز ندارد اما خلبان باز هم با مسافران تا ابتداى باند رفته و برمى گردد.
سه بار این اتفاق رخ داده و کنترلر مجوز پرواز را لغو مى کند و از اینجاست که مسافران عصبانى به سمت خلبان حمله کرده و حتى با پرسنل زمینى نیز درگیر مى شوند.
بلافاصله هواپیمایى آسمان اعلام مى کند که هواپیماى جایگزین به زودى براى انجام پرواز اعزام مى شود اما مسافران تماماً دنبال فحاشى و زد و خورد با کروى پروازى و پرسنل زمینى بوده اند.”
………….
اگرچه برگشت سه باره هواپیما موجب عصبانیت مسافران در گرماى تابستان خواهد شد، اما حرکتى نگران کننده از سوى آنها، نیاز به فرهنگ سازى در فرودگاهها و هواپیماهاى مسافربرى را بیش از پیش آشکار ساخت.

مکانهایى عمومى که بایستى پرچم دار فرهنگ و سنت یک کشور باشند، به صحنه درگیرى و جدال مسافر با کارکنان صنعت هوانوردى مبدل شده است.
-مهماندارى که چندین و چند بار پس از فرود هواپیما باید انانس کند که “لطفاً تا توقف کامل هواپیما از جاى خود بلند نشوید” اما هنوز جمله او تمام نشده است که مسافران در راهروى هواپیما سرپا ایستاده و دنبال وسایل و ساک خود مى گردند.
مگر نه اینست که تا توقف کامل هواپیما در پارکینگ، درب به روى کسى باز نمى شود؟ مگر چند ثانیه طول مى کشد که یک شخص از جاى خود بلند شده و وسایلش را بردارد؟
مگر نه اینست که تا مادامى که تا اتوبوس پر نشود به سمت ترمینال حرکت نخواهد کرد؟
پس این عجله ى کاهنده فرهنگ براى چیست؟

-مهماندار هواپیما، گارسون نیست که با سوت و صداى دهان او را فرا بخوانید و از او طلب آب کنید. اولین وظیفه مهماندار ایجاد ایمنى و حراست از آن در کابین مسافران و در زمان اضطرارى و در طول پرواز است. حال به دلیل اینکه این وضعیت به ندرت پیش مى آید، وظیفه پذیرایى از مسافران را نیز به آنها محول کرده اند اما ما مردمى که ادعاى فرهنگ و تمدن غنى داریم، چرا باید به عنوان کم فرهنگ در مسافرت هوایى خطاب شویم؟

-اگر ده بار دیگر هم این هواپیما به سر باند رفته و برگردد، باز هم حق توهین شماتت خلبان را نداریم، چه برسد به اینکه خلبان را مورد حمله قرار داده و با گرفتن فیلم از او افتخار کنیم.
اگر با همان نقص فنى تیک آف کند و خدایى ناکرده در شرایط بد و نا ایمن قرار بگیرد، همین مسافرانى که بر روى زمین شاخ و شانه کشیدند، رب خود را یاد خواهند کرد و در صورت زنده ماندن براى همان خلبان جیغ و سوت و کف خواهند زد!

-در اینکه در عملیاتى نگهداشتن هواپیماهایمان با توجه به تحریمهاى ظالمانه غرب، مشکل داریم شکى نیست اما این مشکل همه ایران است. مشکل خلبان و مهندس و مهماندار و مسافر به تنهایى نیست.
آیا درست است که به خاطر تأخیر یک پرواز، از هواپیما پیاده نشوید؟ وقت مسافران در پرواز بعدى اهمیت ندارد؟
راه اعتراض در نمایش بى فرهنگى نیست. ایمنى حرف اول و آخر صنعت هوانوردى را مى زند و حتى اگر ١٠ سال هم درون هواپیما بنشینید، این وضع تغییر نخواهد کرد.
علل ریشه اى این مشکلات را پیدا کرده و به آنها اعتراض کنید، از راه درست اعتراض کنید و اندکى در فرهنگ مسافرت هوایى تأمل نمایید.

flight2ریختن برنج و انواع و اقسام زباله در کف هواپیما نیز تقصیر خلبان و مهماندار و مهندس است؟
نشستن سر جاى دیگران و بلند نشدن چطور؟
نوشتن شماره تلفن براى مهماندار چطور؟
نوشتن یادگارى روى صندلى و بدنه داخلى هواپیما چطور؟
پرتاب کش به سمت مهمانداران چطور؟
تیغ کشیدن روى روکش صندلى ها چطور؟
– بضاعت فعلى صنعت حمل و نقل هوایى ما همین است.
نیجریه و کشورهاى فقیر افریقایى هم هواپیماهاى با سن بالا و تأخیر زیاد دارند، اما کجا این حرکات را مى کنند؟
چه کسى دیده که در افریقا مسافران، خلبان یک هواپیما را دنبال کنند؟

اندکى تأمل کنیم و همت عمومى ملت عزیز ایران را به کار بسته تا فرهنگى غنى و بی نقص در مسافرت هوایى ایجاد نماییم.

بنده از همه کروى پروازى، اعم از خلبان و مهماندار و همچنین پرسنل محترم مهندسى و خدمات فرودگاهى و زمینى بابت همه بى مهرى ها عذرخواهى کرده و مسافران محترم را دعوت به ترویج فرهنگ صحیح به تعداد اقلیتى که صنعت هوانوردى را زیر سؤال مى برند، مى نمایم.
هر اشتباهى از مسافر هواپیما را ، مسافران دیگر به او گوشزد کنند و با فرهنگ غلط هوانوردى مبارزه نمایند.
والسلام
انتهای پیام/

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاه کاربران

نظرات در انتظار تایید: 0

کل نظرات :4

  • علی

    تاریخ : ۱۱ - مرداد - ۱۳۹۵

    1 - 0

    من خودم خلبان هواپیمای سبک هستم . دو مورد شده که فنی هواپیما رو ریلیز کرده بود . ولیکن تو چک قبل از پرواز که توسط بنده انجام شد هواپیما گراند شد .!! ما باید در زمینه فرهنگ سازی خیلی کار کنیم. به نظر من باید این خلبان رو تشویق کرد

    پاسخ دادن

  • علی

    تاریخ : ۱۱ - مرداد - ۱۳۹۵

    1 - 0

    حتما باید سقوط میکردن تا راضی میشدن؟ درود بر خلبان هواپیما .

    پاسخ دادن

  • محمد

    تاریخ : ۱۰ - مرداد - ۱۳۹۵

    0 - 1

    اگر چه اتفاق رخ داده شده جای تاسف دارد لیکن موضع گیری حیجانی جناب باستانی نیز گونه ای دیگر از بی فرهنگی را نمایان میکند.
    برخورد ایشان بنده را به یاد طرفداری بی منطق جامعه پزشکی از اهمال کاری های برخی پزشکان بی مسولیت میاندازد.
    حال که این اتفاق در جامعه فرهیخته و متخصص صنعت هوانوردی رخ داده، به جای برخورد حیجانی و بروز عصبانیت از روی تعصب و ابراز نارضایتی از همه اتفاقات مرتبط و نامرتبط بهتر است کمی مسایل را واقعی تر نگاه کنیم.
    مشکل فنی در هواپیما به عنوان یک دستگاه پیچیده ساخت بشر اصلا بعید نیست. دقت و حساسیت تیم مهندسی و تعمیرات و در نهایت خلبان پرواز به عنوان فرمانده پرواز هم قابل کتمان و کوچک انگاری نیست.
    ولی یک بار دیگر شرایط را مرور کنید.
    هواپیما برای پرواز آماده میشود و ناگهان به مسافران اطلاع داده میشود پیاده شوید.
    پس از مدتی انتظار نامعلوم و بلاتکلیفی و برخورد بی تفاوت مسولین (البته اگر مسوولی پیدا شود) میگویند دوباره سوار شوید.
    یعنی مشکل را شناسایی کردیم و برطرف کردیم و همه چیز ایمن است.
    سپس دوباره همان شرایط تکرار میشود…
    برخلاف نظر جناب باستانی مردم برده یا سرباز خلبان یا تیم پروازی نیستند. بلکه مسافران گیرنده خدمات یا به نوعی کارفرمای پرواز هستند.
    قرار نیست ۱۰ بار (به گفته ایشان) یک ایراد تکرار شود و مسافران مثل عروسک سوار و پیاده شوند.
    بار اول محتمل و شایع است
    بار دوم عجیب است ولی به سختی قابل قبول است.
    قبول کنید که بار سوم (بر اساس گزارش) دیگر قابل قبول نمیتواند باشد.
    شما نگران وقت مسافران پرواز بعدی هستید، یعنی مسافران فعلی ارزش ندارند؟
    آیا شایسته تر نبود که خلبان پس از رویت مشکل برای بار اول، هواپیما را بدون مسافر در تکسی وی تست کامل میکرد و سپس اقدام به مسافر گیری مینمود؟ یا وقت و جان تیم پرواز و مسافران آنقدر هم مهم نیست؟؟
    برای بار دوم چطور؟؟؟
    این مهم را هم در نظر بگیریم که در اقلب موارد هیچ توضیح قابلی به مردم داده نمیشود تا کمی آرامش برقرار شود و اکثرا ناچارا متوسل به حدث گمان میشوند که این نیز ضعف ارتباط با مسافران و کوچک انگاری آنان است.
    اگرچه بنده مسافر آن پرواز نبودم ولی با مرور اخبار این رسانه از دید یک نفر ثالث با درک شرایط در جایگاه مسافر قضاوت و بیانات این بزرگوار اصلا عادلانه و جا افتاده نبود.
    اگرچه توهین و بی احترامی در هیچ مقطعی پذیرفته نیست ولی عملکرد خلبان و تیم او هم نوعی بی احترامی به جمع بوده.
    به یاد داشته باشیم وقتی عده کثیری اقدام به انجام عملی میکنند (که به آن عده مردم لقب میدهیم) بررسی و رفتار سنجی به شدت تخصصی میشود و در قالب جامعه شناسی و روانشناسی قابل بررسی خواهد بود.
    در نوشته جناب باستانی گریزی به سایر معضلات ارتباط با مسافر هم شده بود که لزوما ارتباط هم جنسی با واقعه اخیر نداشته ولی من باب پاسخ اجمالی اجازه بدهید عرض کنم مسافر در قبال پرداخت هزینه بلیط محق به دریافت خدمات است.
    اگر میهمان دار یا هر شخص دیگری در حال ارایه این خدمات است به این معنی است که درحال انجام وظیفه است. لطفی در حق مسافر نمیکند. منتی هم گردن او ندارد.
    ناگفته نماند برخی میمهمانداران با ارایه خدمات مضاعف به افراد نا توان یا کم توان یا حتی با یک لبخند از صمیم قلب، انسانیت ذاتی خود را در راستای انجام وظیفه نمایان میکنند. که جای تقدیر هم دارد.
    در خصوص عدم رعایت برخواستن به موقع از روی صندلی و با توجه به فراگیر بودن این مهم تقریبا در تمامی پرواز ها، (حتی برخی پرواز های بین شهری اروپایی) به عقیده بنده مسیولیت این فرهنگ سازی به عهده خطوط پروازی است و جناب باستانی به جای اینکه با افتخار شمشیر خودرا به روی مردم نشانه بگیرند باید از خطوط پروازی شاکی باشند.
    کدامیک از خطوط پروازی در این زمینه که بسیار هم ساده و پیش پا افتاده است پیش قدم شده و اقدام به فرهنگ سازی کرده؟
    از کدام کارشناس مشاوره گرفته؟ کدام اقدام را به صورت پایلوت انجام داده؟ که کار بسیار ساده، کم هزینه، و زود بازدهی هم است.
    جز اینکه به صورت طوطی وار یک سری بیانات (به قول ایشان انانس) را مرتبا بدون توجه به میزان تاثیرگذاری آن تکرار میکنند آنهم آنقدر سریع که توجه هیچ کسی را جلب نمیکند.
    لطفا پیشنهاد دهید همین شرکت آسمان پیش قدم شود. قطعا خیلی زود نتیجه با ارزشی از این اقدام شایسته خواهد گرفت که حتی میتواند در قالب یک تحقیق دانشجوئی جهت بازگویی ((انانس)) به صورت تاثیرگذار و با پالایش نتیجه حاصل شده در همان پرواز مورد بررسی قرار گیرد.
    در خصوص سایر معضلات و ناهنجاری ها که دیگر جنبه عمومی ندارد و به صورت انفرادی دیده میشود شاید در قالب معضلات شغلی ارزش طرح داشته باشد که در همه‌جای دنیا شایع است و از مشکلاتی است که در هر شغلی به یک شکلی وجود دارد نمیتوان برچسب فرهنگ به آن چسباند چرا که در اکثریت نیست و در همه جا کم و بیش وجود دارد.
    در آخر اجازه دهید یادآوری کنم، مردم (اعم از مسافر، بیمار، ارباب رجوع، مشتری و…) خود ما هستیم. اگر میخواهیم به ما احترام گذاشته شود اول باید خود ما به مردم احترام بگذاریم سپس رفتار خودرا شایسته احترام کنیم. در این صورت لاجرم مورد احترام خواهیم بود.

    پاسخ دادن

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.