کد خبر: 6532

تاریخ انتشار: اسفند ۵, ۱۳۹۵

بویینگ با فناوری چاپ سه بعدی صنعت ساخت ماهواره ها را متحول می کند

شرکت بویینگ به ساخت ماهواره های بزرگ و قدرتمند و پر هزینه شهرت دارد. اما این روند احتمالا در آینده تغییر خواهد کرد. بوئینگ در نظر دارد برای تولید ماهواره های بعدی خود از فناوری چاپ سه بعدی و تعداد کمتری نیروی انسانی استفاده کند. روال هایی کنونی این شرکت برای تولید ماهواره بسیار زمان و […]

شرکت بویینگ به ساخت ماهواره های بزرگ و قدرتمند و پر هزینه شهرت دارد. اما این روند احتمالا در آینده تغییر خواهد کرد. بوئینگ در نظر دارد برای تولید ماهواره های بعدی خود از فناوری چاپ سه بعدی و تعداد کمتری نیروی انسانی استفاده کند.

روال هایی کنونی این شرکت برای تولید ماهواره بسیار زمان و پرهزینه است و شاید تعداد ماهواره های ساخت این شرکت در سال از تعداد انگشتان دست بیشتر نشود. اما پاول راسنوک رییس بخش ماهواره های بویینگ در مصاحبه با روزنامه وال استریت ژورنال گفته بویینگ نمی تواند به تولید ماهواره با این روش ها ادامه دهد و همچنان توان رقابت خود با سایر شرکت ها را حفظ کند.

امروزه شرکت هایی که ماهواره های کوچکتر و کم هزینه تر می سازند از قطعات ماژولار برای سریع تر شدن روند تولید و کاهش هزینه ها استفاده می کنند. به عنوان نمونه، شرکت ایرباس با همکاری یک شرکت نوپا به نام OneWeb در حال راه اندازی کارخانه ای برای تولید ماهواره به صورت اتوماتیک در فلوریدا هستند. این کارخانه قادر خواهد بود طی هر سال صدها ماهواره کوچک با قیمت تقریبی پانصدهزار دلار برای هر فروند تولید کند.

بعید است بویینگ بتواند به این میزان از تولید دست پیدا کند، چرا که ماهواره های ساخت این شرکت بزرگتر هستند اما به هر حال خواهد توانست تا تعداد ماهواره های تولیدی خود در هر سال را افزایش دهد. بویینگ گفته هدف نهایی این شرکت آن است که بتواند ماهواره ها را با همان سرعتی که در تولید هواپیما دارد تولید کند. برای مثال، تولید یک فروند بویینگ ۷۳۷ تنها یازده روز طول می کشد.

بویینگ از هم اکنون تولید برخی قطعات به صورت سه بعدی را در کارخانه خود در لس آنجلس شروع کرده است و در حال طرح ریزی برای استفاده از این قطعات در پروژه های مناسب است.

با این حال، بد نیست بدانید یکی از معایب تولید ماهواره ها به صورت ماژولار این است که عمر آنها به حداکثر هفت تا هشت سال می رسد که در مقایسه با متوسط عمر پانزده ساله سایر ماهواره ها بسیار اندک است. البته اگر از زاویه دیگری به این موضوع نگاه کنیم، این عمر کوتاه می تواند مزیت به شمار آید، چرا که مشتریان بویینگ در فواصل زمانی کوتاه تری درخواست پرتاب ماهواره های پیشرفته تر به فضا را دارند و به این ترتیب، هرچه قیمت ماهواره ها پایین تر بیاید، پرتاب ماهواره های جدید آسان تر خواهد بود.

منبع: رسانه دیجیتال تک شات http://techshot.ir

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.