کد خبر: 6639

تاریخ انتشار: اسفند ۱۹, ۱۳۹۵

توضیحاتى در خصوص ابهامات خرید هواپیماى نو در زمان مدیرعاملى مهندس شفتى در ایران ایر

کن نیوز|مشاهیر هوانوردی یادداشتی از میلاد باستانی  همانطور که در خبرها و یادداشتهاى گذشته در کن نیوز منتشر شد، سید حسن شفتى در دهه هفتاد شمسى موفق شد تعداد ١٠ فروند هواپیما را از جمله دو فروند ایرباس ۶٠٠-٣٠٠ برای هما، شش فروند فوکر١٠٠ براى هما و دو فروند فوکر۵٠ براى هواپیمایى ایران (نفت) به […]

کن نیوز|مشاهیر هوانوردی

یادداشتی از میلاد باستانی 

همانطور که در خبرها و یادداشتهاى گذشته در کن نیوز منتشر شد، سید حسن شفتى در دهه هفتاد شمسى موفق شد تعداد ١٠ فروند هواپیما را از جمله دو فروند ایرباس ۶٠٠-٣٠٠ برای هما، شش فروند فوکر١٠٠ براى هما و دو فروند فوکر۵٠ براى هواپیمایى ایران (نفت) به طور مستقیم و نو از کارخانه هاى سازنده خرید و وارد کشور کند.
همچنین قرارداد با ایرباس ٣٠ فروند بود که دو فروند را تحویل گرفت و قرار بود طى چهار سال و هر سال ٧ فروند تحویل گرفته و سپس بازهم این قرارداد ادامه یابد که به دلایلى که در این مقال نمى گنجد، تحویل ٢٨ فروند باقى مانده را کنسل کردند.
پس از انتشار این مطلب، عده اى از مخاطبان کن نیوز پیامهایى را ارسال کردند که رسالت کن نیوز ایجاب مى کند به ابهامات موجود پاسخ دهیم.

یکی از نظرات مخاطبان کن نیوز:

“اول اینکه دو فروند ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ که ایران ایر به صورت نو دریافت کرد به صورت سفارش مستقیم به ایرباس نبود بلکه یک فروند به عنوان غرامت پرواز ۶۵۵ ساقط شده توسط ناو آمریکایی وینسنس و دیگری به عنوان غرامت ایرباسی که دزدیده شد و به عراق رفت به ایران داده شد،همچنین فوکر ۱۰۰ ها هم به صورت مستقیم خریداری نشدند بلکه شرکتی صوری به نام چابهار ایر تاسیس شد و از طریق این شرکت اقدام به خرید با واسطه ی فوکر ۱۰۰ شد و البته شرکت فوکر بعدها به خاطر فروش هواپیما به ایران متحمل فشارها و جرائم سنگینی از سوی دولت آمریکا شد.
مگرنه خود این بزرگوار باید کاملا قبول داشته باشن که ایران ایر هرگز توانایی خرید هواپیما از شرکت های غربی به صورت مستقیم را نداشت،کما اینکه در اواخر دهه ی ۷۰ شمسی مدیران وقت ایران ایر تلاش گسترده ای برای خرید مستقیم چند فروند از ایرباس کردند اما نهایتا با مخالفت صریح آمریکا ایرباس قرارداد را فسخ کرد.”

توضیحات کن نیوز در خصوص این ابهام:
طبق بررسى هاى کن نیوز، قرارداد با ایرباس کاملاً مستقیم و براى دریافت ٣٠ فروند ایرباس ٣٠۶ نو بوده و این دو فروند هم تحویلی بر اساس همان قرارداد بوده است و ادعاى دریافت به عنوان غرامت ایرباس ساقط شده، کاملاً بی اساس و کذب است. غرامت ایرباس ساقط شده ایران در خلیج فارس به صورت ارز به خانواده مسافران پرداخت شد و غرامت هواپیما نیز به همین صورت به ایران ایر پرداخت شده بود و هیچ کجاى دنیا به ازاى ساقط کردن یک ایرباس ٣٠٠ اعطاى یک ایرباس دیگر را توسط کشورى دیگر نمیتوان متصور بود. همچنین این قرار داد با آن ۴ فروند ایرباس کذایی که ایران از ترکیه خریداری کرد کاملاً متفاوت است و کاملاً با آن قضیه بی ربط است.
قرارداد فوکر١٠٠ ها مستقیماً با شرکت فوکر هلند منعقد شد و مستقیماً  ۶ فروند فوکر ١٠٠ و دو فوکر۵٠ از کارخانه به ایران فروخته شد که البته فوکر١٠٠ ها هم دوازده فروند بودند که به دلایلى اجازه خرید ۶ فروند صادر شده بود و مهندس شفتی نیز همان ۶ فروند را برای هما تحویل گرفت و وارد ایران کرد.
این خرید، نخستین خرید مستقیم ایران بعد از انقلاب اسلامى از کارخانه هاى سازنده بود و اگر پیش از آن هواپیماى نویى تحویل شده بود بر اساس قراردادهاى قبل از انقلاب بوده است.

سید حسن شفتى، مدیرعامل وقت هما شخصاً با مدیرعامل ایرباس و فوکر مذاکره کرده بود و داستان این مذاکرات نیز بسیار خواندنى و غرور انگیز مى نماید و شاید در آینده، از کن نیوز منتشر گردد.
توضیحات فوق تنها به جهت رسالت ملى و انسانى کن نیوز منتشر شده است و جنبه دیگرى ندارد.
قدر مشاهیر هوانوردى خود را بدانیم.

انتهای پیام/

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

دیدگاه کاربران

نظرات در انتظار تایید: 1

کل نظرات :3

  • سید حامد اقبالی

    تاریخ : ۱۹ - اسفند - ۱۳۹۵

    1 - 0

    با تشکر از شما، یک مطلبی هم در تکمیل فرمایشات شما جناب باستانی در رابطه با موضوع ” ابهامات خرید هواپیماى نو در زمان مدیرعاملى مهندس شفتى در ایران ایر” عرض کنم. بعد از واقعه گرفتن سفارت آمریکا در تهران و به تبع آن قطع روابط ایران و آمریکا؛ محدودیتها و تحریمهایی علیه ایران و هم چنین صنعت هوانوردی آن اعمال شده که البته خیلی شدید نبود به گونه ای که هنوز امکان خرید هواپیماهای غربی غیر آمریکایی که قطعه آمریکایی داشتند (مثل ایرباس و فوکر) برای ایران وجود داشت.
    اما فاز دوم این تحریمها مربوط به سال ۱۹۹۵ میلادی است که بعد از دستور اجرایی شماره ۱۲۹۵۹ بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا اعمال شد که به موجب بند اول، قسمت c آن، فروش هر گونه کالا یا تکنولوژی به ایران که بیش از ۱۰ درصد آن آمریکایی باشد ممنوع شد. خریدهای ایران ایر که بصورت نو و با مدیریت مهندس شفتی انجام شد، پیش از اعمال این تحریمها و در سالهای ابتدایی دهه هفتاد شمسی بوده است و همانطوری که عرض شد بعد از آن، از سال ۱۹۹۵ میلادی به بعد، هواپیماهایی که بیش از ده درصد آن آمریکایی بود ( درصد از نظر نسبت قیمت آن قطعات به نسبت قیمت کل هواپیما)، فروششان به صورت نو به ایران ممنوع شد. متن انگلیسی کامل دستور اجرایی شما ۱۲۹۵۹ امضا شده توسط بیل کلینتون رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۱۹۹۵ میلادی، در وبسایت اداره خرانه داری آمریکا موجود است و با جستجویی ساده در اینترنت به زبان انگلیسی، به آن می رسید که موید عرایض بنده است.
    https://www.treasury.gov/resource-center/sanctions/Documents/12959.pdf
    با تشکر از اطلاع رسانی شما، سید حامد اقبالی.

    پاسخ دادن

    • میلاد باستانی

      میلاد باستانی

      تاریخ : ۱۹ - اسفند - ۱۳۹۵

      1 - 0

      با سلام خدمت شما
      اتفاقاً خریدهای مهندس شفتی نیز در صورت استفاده از قطعات امریکایی تا ۱۰% مجاز و ۱۰ تا ۲۰ % نیاز به مجوز اوفک و بیش از ۲۰% ممنوع بوده است که ایشان با اینکه طبق محاسبات ایرباس، ۲۵ درصد امریکایی عنوان کرده بودند، ثابت کرد که این درصد ۱۹٫۶% است و بدین ترتیب توانستند این هواپیماها را وارد ایران کنند.

      پاسخ دادن

      • سید حامد اقبالی

        تاریخ : ۱۹ - اسفند - ۱۳۹۵

        0 - 0

        ممنونم از پاسخ شما؛ جناب مهندس باستانی عزیز.

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.