کد خبر: 6753

تاریخ انتشار: فروردین ۶, ۱۳۹۶

سومین هواپیمای پسابرجامی در مهرآباد به زمین نشست

سومین هواپیمای ایرباس خریداری شده جمهوری اسلامی ایران در پسابرجام که از نوع ۳۳۰ سری ۲۰۰ است، ساعت ۱۷:۴۰ امروز (شنبه) با شماره پرواز همای ۷۰۰ به فرودگاه مهرآباد تهران وارد شد. به گزارش کن نیوز به نقل از ایرنا، دیروز این هواپیما با حضور «فرهاد پرورش» مدیرعامل ایران ایر، در تولوز فرانسه به شرکت […]

سومین هواپیمای ایرباس خریداری شده جمهوری اسلامی ایران در پسابرجام که از نوع ۳۳۰ سری ۲۰۰ است، ساعت ۱۷:۴۰ امروز (شنبه) با شماره پرواز همای ۷۰۰ به فرودگاه مهرآباد تهران وارد شد.

به گزارش کن نیوز به نقل از ایرنا، دیروز این هواپیما با حضور «فرهاد پرورش» مدیرعامل ایران ایر، در تولوز فرانسه به شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران تحویل شد.این هواپیما در حالی در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست که آسمان تهران بارانی و مه آلود است.نخستین هواپیمای ایرباس مدل اِی۳۲۱ (A321) بیست و سوم دی ماه ۱۳۹۵ به تهران وارد شد. دومین فروند با مدل ۳۳۰ سری ۲۰۰ نیز بیست و یکم اسفندماه گذشته در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشست.

در آیین ورود دومین فروند از هواپیماهای ایرباس، مدیرعامل ایران ایر گفت: از امروز روند تحویل سومین فروند هواپیمای ایرباس آغاز شده است و اگر همه چیز خوب پیش برود بیست و نهم یا سی ام اسفند ماه شاهد ورود سومین فروند هواپیمای ایرباس به کشور خواهیم بود.

قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در امور بین المللی نیز در این آیین گفت: پرداخت ۳۳۰ میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی به ایران ایر در زمان دولت پیشین تصویب شد تا ایران ایر بتواند ۶ فروند هواپیمای نو خریداری کند.«اصغر فخریه کاشان» افزود: طبق قرارداد امضا شده با ایرباس ۱۵ درصد منابع مالی باید توسط ایران ایر تامین شود که بخشی از آن از محل این تسهیلات و بخشی دیگر نیز توسط شرکت های لیزینگ تامین می شود.

شرکت ایران ایر قرارداد خرید صد فروند هواپیمای ایرباس را به ارزش ۱۰ میلیارد دلار امضا کرده است که باید در یک دوره ۱۰ ساله همه هواپیماهای خریداری شده جدید خود را از ایرباس تحویل بگیرد.این قرارداد شامل ۴۶ فروند هواپیما۳۲۱ می شود که می تواند روزانه ۱۴ یا ۱۵ ساعت در مسیرهای طولانی پرواز کند و در مجموع بیش از هشت هزار و ۳۰۰ صندلی را به ظرفیت هما می افزاید.

سومین فروند از هواپیماهای ایرباس با ۲۳۸ صندلی شامل ۳۲ صندلی بیزینس کلاس و ۲۰۶ صندلی اکونومی کلاس وارد ناوگان هوایی ایران ایر شده است.با لغو تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران و امضای قرارداد خرید ۲۰۰ فروند هواپیمای جدید برای شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران نوسازی ناوگان هوایی ایران وارد عرصه جدیدی شد تا با ورود ناوگان هوایی نو هموطنان با اطمینان خاطری بیشتری سفرهای هوایی خود را انجام دهند.

شرکت هواپیمای جمهوری اسلامی ایران قرارداد خرید یکصد فروند هواپیما را با شرکت فرانسوی ایرباس و ۸۰ فروند را با شرکت هواپیماسازی آمریکایی بوئینگ امضا کرده است. قرارداد خرید ۲۰ فروند هواپیمای ۷۰ نفره نیز با شرکت فرانسوی-ایتالیایی «ای.تی.آر» (ATR)- از شرکت های زیرمجموعه ایرباس- بزودی نهایی می شود. در سال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، جایگاه صنعت هوانوردی ایران در منطقه با امضای قرارداد خرید بیش از ۲۰۰ فروند هواپیمای مسافری دوربرد، میان برد و کوتاه برد دارای بیش از۵۰ هزار صندلی جدید ارتقا می یابد و با ورود تدریجی این هواپیماها فرصت اشتغالزایی مستقیم برای بیش از ۲۰ هزار نفر از متخصصان ایرانی فراهم می شود.

اوایل مهرماه پارسال اداره کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا (اوفک-OFAC) برای شرکت های هواپیماسازی ایرباس و بویینگ مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر کرد. با صدور این مجوز، مذاکرات بین نمایندگان شرکت های بوئینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید و قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری بین ایران ایر و شرکت ایرباس برای خرید یکصد فروند هواپیما امضا شد. بر اساس این قرارداد، ایران ایر ۴۶ فروند هواپیما ۳۲۱ از ایرباس می خرد که در مجموع بیش از هشت هزار و ۳۰۰ صندلی را به ظرفیت هما اضافه می کند.

ایران ایر همچنین ۳۸ فروند ایرباس از نوع ۳۳۰ تحویل می گیرد که ۲۵۳ صندلی دارد و در مجموع شمار صندلی های این سری از هواپیماها برای این شرکت بیش از ۱۱ هزار و ۴۰۰ صندلی می شود. قرار است ایران ایر ۱۶ فروند هواپیمای ایرباس ۳۵۰ متشکل از پنج هزار و ۶۰۰ صندلی را نیز برای پروازهای دوربرد خود تحویل بگیرد. صنعت هوایی کشور در سال های گذشته به واسطه تحریم، بازسازی و نوسازی نشده بود و متخصصان صنعت هوایی ایران در سال های گذشته در شرایط بسیار سخت به دلیل نبود دسترسی آسان به قطعات هواپیماها با تلاش های شبانه روزی خود صنعت هوانوردی ایران را سرپا نگه داشته بودند.براساس قراردادی که ایران ایر با بوئینگ منعقد کرده قرار است نخستین فروند از این هواپیماها در ۲۰۱۸ به ایران ایر تحویل شود و شرکت ای تی آر نیز قرار است از ۲۰ فروند هواپیمای ۷۲ نفره ۳ فروند آن را در آینده نزدیک تحویل ایران ایر دهد.

در این قراردادها افزون بر خرید هواپیما، موضوع های دیگری چون آموزش خلبانان و تعمیر و نگهداری، حمایت از توسعه خدمات ناوبری هوایی (ای.تی.ام-ATM)، عملیات فرودگاهی و هواپیمایی، انتقال فناوری و هماهنگی مقررات رگولاتوری برای ایران ایر منظور شده است. خرید همه این هواپیماها به صورت اجاره به شرط تملیک است و ایران ایر ۸۵ درصد منابع مالی آن را از فایناس خارجی و ۱۵ درصد آن را از منابع داخلی خود تامین خواهد کرد. با صدور مجوز اداره خزانه داری امریکا به شرکت های بویینگ و ایرباس برای فروش هواپیما به ایران، مذاکرات بین نمایندگان بویینگ و ایرباس با مدیران هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مراحل نهایی رسید تا اینکه در سفر بیست و یکم آذرماه امسال معاون مدیرعامل بویینگ به تهران، پس از ۴۱ سال قرارداد خرید ۸۰ فروند بویینگ به ارزش بیش از ۱۰ میلیارد دلار امضا شد.

بر پایه این قرارداد، ایران ایر از این شرکت ۸۰ فروند هواپیما در سه کلاس متفاوت خرید که ۵۰ فروند آن مدل ۷۳۷ با ۱۳۰ صندلی است؛ بنابراین در مجموع ظرفیت صندلی های صنعت هوایی ایران، با تحویل این هواپیماها به بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ صندلی می رسد. همچنین ۱۵ فروند بویینگ ۷۷۷ ای.ار- ۳۰۰ با ۳۵۰ صندلی و ۱۵ فروند هواپیمای پهن پیکر ۷۷۷ با بیش از ۳۹۰ صندلی خریداری شده است تا مجموع صندلی های این هواپیماها در ایران ایر بیش از ۱۱ هزار و ۱۰۰ صندلی افزایش یابد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.