کد خبر: 6739

تاریخ انتشار: فروردین ۵, ۱۳۹۶

۴۰۰ ساعت پرواز هواپیمای فلایت چک در سال۹۵؛ نتیجه عبور از تحریم ها

هواپیمای فلایت‌چک ایران در پی عبور از تحریم ها، از یازدهم خردادماه ۱۳۹۵ کار خود را آغاز کرد و به گفته رییس مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی، تا پایان سال با انجام ۴۰۰ ساعت پرواز به ۴۵ فرودگاه کشور، ۱۵۳ دستگاه کمک ناوبری و ۲۵ دستورالعمل پروازی را وارسی کرد. به گزارش ایرنا، هواپیمای […]

هواپیمای فلایت‌چک ایران در پی عبور از تحریم ها، از یازدهم خردادماه ۱۳۹۵ کار خود را آغاز کرد و به گفته رییس مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی، تا پایان سال با انجام ۴۰۰ ساعت پرواز به ۴۵ فرودگاه کشور، ۱۵۳ دستگاه کمک ناوبری و ۲۵ دستورالعمل پروازی را وارسی کرد.

به گزارش ایرنا، هواپیمای فلایت‌چک به طور مداوم بین فرودگاه‌های فعال کشور پرواز می کند تا شرایط آنها را برای ایمنی و مراقبت از پرواز تایید کند؛ موضوعی که می‌تواند از نظر اقتصادی، نظامی و امنیتی برای کشور اهمیت داشته باشد.این هواپیما با پرواز در ارتفاع‌های مختلف، نقاط و نشان‌های جغرافیایی، اطلاعات پرواز، تجهیزات ناوبری و کمک‌ناوبری را به طور دقیق بررسی و وضعیت فرودگاه ها را مشخص می کند.

تا پیش از این، ایران یک فروند هواپیمای جت فالکن برای فلایت چک داشت که به گزارش ایرنا، در اسفندماه سال ۱۳۹۲ به علت نقص فنی در آب های اطراف جزیره کیش سقوط کرد.تحریم صنعت هوانوردی کشور مانع خرید هواپیمای جایگزین شد. از این رو، ‌سازمان هواپیمایی کشوری برای کنترل سیستم های پروازی از هواپیمای اجاره ای فلایت چک قزاقستان استفاده می کرد که افزون بر مشکلات امنیتی هزینه‌های سرسام‌آوری را هم به کشور تحمیل می‌کرد.سرانجام در پی گشایش های به وجود آمده به سبب توافق هسته ای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک)، آذرماه ۱۳۹۴ یعنی ۲۱ ماه پس از سقوط فالکن سازمان هواپیمایی در کیش یک فروند هواپیمای «کینگ ایر۳۵۰» مدل ۲۰۱۳ ساخت شرکت «بیچ‌کرفت» به ایران رسید.

این هواپیما که تا پیش از این ۲ سال در بخش هوانوردی دانمارک فعال بود، از یازدهم خردادماه ۱۳۹۵ پروازهای خود را در ایران آغاز کرد. به گفته رییس مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی، این هواپیما تا پایان سال ۱۳۹۵ با انجام ۴۰۰ ساعت پرواز وارسی به ۴۵ فرودگاه کشور، ۱۵۳ دستگاه کمک ناوبری و ۲۵ دستورالعمل پروازی را وارسی کرد.

به گزارش جمعه شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، «عبدالرحیم کاشف‌ علیپور» افزود: ماموریت‌های این هواپیما حتی در تعطیلات نوروز ادامه دارد.به گفته وی، مرحله چهارم تعمیر و سرویس دوره‌ای هواپیمای فلایت‌چک سی ام بهمن‌ماه ۱۳۹۵ در تهران آغاز و تا اواخر اسفندماه به پایان رسید.

کاشف‌ علیپور گفت: با وجود هزینه‌های زیاد، هشت نفر از خلبانان با کمترین هزینه ممکن و بهترین کیفیت در خارج از کشور آموزش دیدند و با بهترین نمرات و امتیازات که باعث حفظ آبروی نظام شدند، از این دوره‌ها فارغ‌التحصیل شدند.به گفته وی، دستگاه «اف.آی.اس-FIS» (دستگاه ناوبری هوایی در هواپیماهای فلایت چک) از نوع آئرودیتای آلمان (AERODATA) با مدل ۲۰۱۴ است که پیشرفته‌ترین و قابل اعتمادترین دستگاه روز دنیا به شمار می رود.این مسوول گفت: ۶ نفر از بهترین متخصصان الکترونیک هواپیمایی به عنوان متخصصان اف.آی.اس در شرکت سازنده دستگاه به مدت یک ماه آموزش دیدند و آموزش آنان در ایران زیر نظارت کارشناسان همان شرکت تکمیل شد.

وی افزود: دیگر اقدام های مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی در سال ۱۳۹۵ اخذ گواهینامه تداوم صلاحیت پروازی CAMO، اخذ گواهینامه مرکز تعمیر و نگهداری هواپیماPART- 145، برگزاری دوره آموزش تخصصی فنی تایپ هواپیمای کینگ ایر۳۵۰ برای مهندسان فنی، ثبت علامت اختصاری EP-و صدور گواهی ثبت (C of R) برای هواپیمای وارسی پروازی در سازمان هواپیمایی کشوری بود.

تهیه و تدوین نظامنامه مرکز تعمیر و نگهداری هواپیما (M.O.E)، نظامنامه مدیریت تداوم صلاحیت پروازی (C.A.M.E)، نظامنامه تضمین کیفیت Q.M، نظامنامه دستورالعمل‌های استانداردهای انجام پرواز S.O.P و تجهیز آشیانه هواپیما در فرودگاه مهرآباد به شاپ‌های فنی مورد نیاز هواپیمای کینگ ایر۳۵۰ در کارنامه پارسال این مرکز دیده می شود.

وی راه‌اندازی مرکز کنترل عملیاتOCC در ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد با هدف اجرای عملیات بازرسی پروازی، صدور مجوز AWOC سازمان هواپیمایی کشوری برای پروازهای بازرسی مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی و کالیبراسیون دستگاه اف.آی.اس هواپیما را از دیگر دستاوردهای مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی شرکت فرودگاه‌ها برشمرد.کاشف‌ علیپور همچنین از آموزش کارشناسان وارسی پروازی، صدور گواهینامه صلاحیت پروازی C of A برای هواپیمای کینگ ایر۳۵۰، تامین قطعات و لوازم یدکی مورد نیاز هواپیما و انجام مراحل چهارگانه تعمیر و نگهداری هواپیما در مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی در سال ۱۳۹۵ خبر داد.

به گزارش ایرنا، هر سال یک بار باید عملیات کالبیراسیون (بررسی استانداردها) برای دستگاه ناوبری هوایی هواپیماهای فلایت چک انجام شود که این امر به دست متخصصان ایرانی در داخل کشور صورت می گیرد. در آخرین دور از کالیبراسیون دستگاه اف.آی.اس که آذرماه پارسال انجام شد ۶ خلبان هواپیمای فلایت‌چک نیز به وسیله سیمیلاتور، مراحل کنترل حرفه‌ای گذراندند. چک حرفه‌ای خلبانان بر اساس قوانین بین‌المللی باید هر ۶ ماه یک بار صورت گیرد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.