کد خبر: 6948

تاریخ انتشار: اردیبهشت ۲۷, ۱۳۹۶

ورود هواپیماهای ATR ایران‌ایر به مهرآباد

هواپیماهای ATR متعلق به شرکت هواپیمایی ایران‌ ایر که روز گذشته در فرودگاه تولز فرانسه تحویل این ایرلاین شده بود امروز(چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت)، وارد فرودگاه مهرآباد شد و به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پیوست. این چهار فروند هواپیما که منقش به لوگو و نوشته ایران‌ایر‌ است، دارای رجیسترهای‌ EP-ITA و B و C و […]

هواپیماهای ATR متعلق به شرکت هواپیمایی ایران‌ ایر که روز گذشته در فرودگاه تولز فرانسه تحویل این ایرلاین شده بود امروز(چهارشنبه ۲۷ اردیبهشت)، وارد فرودگاه مهرآباد شد و به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران پیوست.

این چهار فروند هواپیما که منقش به لوگو و نوشته ایران‌ایر‌ است، دارای رجیسترهای‌ EP-ITA و B و C و D است.

طبق گفته قائم مقام وزیر راه در امور بین‌الملل به فارس، ۱۶ فروند ATR دیگر نیز حداکثر تا ۲٫۵ سال آینده وارد ناوگان هوایی کشور می‌شود.

اصغر فخریه کاشان تأمین مالی ایران‌ایر در پیش پرداخت را ۱۵ درصد رقم قرارداد عنوان کرد و گفت: ۸۵ درصد دیگر آن از محل فاینانس خارجی تأمین می‌شود؛ بازگشت سرمایه این هواپیماها طبق پیش‌بینی ۳ ساله خواهد بود و مدت زمان بازپرداخت آن ۱۰ ساله است.

بنابراین گزارش هواپیمای ATR  دو موتوره بوده و مناسب پروازهای منطقه‌ای استt از این‌رو بسیاری از آنها می‌توانند فرودگاه‌های کوچک کشور و در پروازهای داخلی مورد استفاده قرار گیرند؛ مصرف سوخت نسبتا پایین و هزینه کم نشست‌ و برخاست آنها در قیاس با هواپیماهای غول پیکر یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های این هواپیمای ایتالیایی به‌شمار می‌رود.

مدیرعامل ایران‌ایر ‌در این‌باره به فارس گفته بود: مزیتی که موجب شد، قرار‌داد ایران‌ایر با کمپانی ATR انجام شود، این بود که در قرارداد خرید این هواپیما نیز کمپانی سازنده، تأمین فاینانس را انجام می‌دهد و هما ۱۵ درصد منابع مالی را تأمین می‌کند؛ در قرارداد خرید ATR‌ها، هدف برخورداری شهرهای کوچک و کمتر بهره‌مند از صنعت حمل‌ونقل هوایی است.

بنا به گفته فرهاد پرورش یکی از مشکلات ما در ایران این است که تعداد زیادی فرودگاه کوچک داریم، اما چون هواپیماهای کوچک نداریم، پرواز در این فرودگاه‌ها به میزان کمی انجام می‌شود‌، در واقع پرواز هواپیماهای بزرگ‌تر ‌به فرودگاه‌های کوچک، بدان دلیل که ضریب ظرفیت‌شان کاهش می‌یابد، برای ایرلاین‌ها مقرون به صرفه نیست و ایرلاین‌ها تمایل ندارند، به فرودگاه‌های کوچک با هواپیماهای بزرگ پرواز کنند، اما پرواز با هواپیمای کوچک نظیر ATRها در فرودگاه‌های کوچک، اقتصادی است.مدیرعامل ایران‌ایر گفت که ‌ATRها انتخابی برای فرودگاه‌های کوچک است‌، ‌این هواپیماها ویژگی‌های خاص مناسبی دارند که موجب شده است، ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار دنیا را در دست بگیرند؛ این هواپیما در باندهای کوچک قابلیت فرود دارند و پله‌سرخود است، ضمن آنکه با تجهیزات فرودگاهی و زمینی ساده می‌توان به این هواپیما خدمات داد‌، هواپیمای مذکور برای باندهای کوتاه است و تجهیزات فرودگاهی زیادی نمی‌خواهد و با امکانات کم به پرواز در می‌آیند و به عنوان هواپیمای ملخی در ناوگان هوایی کشورها پرواز می‌کنند.

بنا به گفته پرورش‌ شرکت هواپیمایی آسمان نیز قبلاً این هواپیما را در اختیار داشته و از آن راضی است، ATRها‌ برای نشست و برخاست در فرودگاه‌های کوچک نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین و تجهیزات زمینی و فرودگاهی آنچنانی نیست.بنابراین گزارش‌ ATR72-600 ‌هواپیمایی کوتاه برد با ظرفیت ۷۰ نفر است که می‌تواند در فرودگاه‌های کوچک نشست و برخاست کند.۵۰ درصد سهام کمپانی سازنده هواپیماD ATR متعلق به شرکت ایرباس است و ۵۰ درصد دیگر به کشور ایتالیا تعلق دارد

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.