کد خبر: 7098

تاریخ انتشار: خرداد ۲۲, ۱۳۹۶

بحران خلیج فارس تهدیدی برای فعالیت های شرکت هواپیمایی قطر ایرویز

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دبی ، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که شرکت هواپیمایی قطر ایرویز تنها طی چند سال ، دوحه را به یک قطب جهانی تبدیل کرد اما محروم شدن آن از ورود به حریم هوایی کشورهای حوزه خلیج فارس تهدیدی برای جایگاه آن به عنوان یک شرکت هواپیمایی قاره پیمای […]

به گزارش خبرگزاری فرانسه از دبی ، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که شرکت هواپیمایی قطر ایرویز تنها طی چند سال ، دوحه را به یک قطب جهانی تبدیل کرد اما محروم شدن آن از ورود به حریم هوایی کشورهای حوزه خلیج فارس تهدیدی برای جایگاه آن به عنوان یک شرکت هواپیمایی قاره پیمای بزرگ است.

شرکت هواپیمایی قطر ایرویز به همراه دیگر شرکت های هواپیمایی منطقه خلیج فارس – امارات ایرلاینز دبی و الاتحاد ابوظبی – سهم قابل توجهی از ترانزیت هوایی و کسب سرمایه در این منطقه جغرافیایی حوزه خلیج فارس را در اختیار داشته است.
اما اختلاف نظرات سیاسی بین قطر و همسایگان آن – عربستان سعودی ، امارات عربی متحده ، بحرین و نیز مصر – هفته گذشته به یک بحران منطقه ای کامل تبدیل شد و حتی خطوط ارتباطی هوایی را نیز تحت تاثیر قرار داد.
این محدودیت به معنای لغو دهها برنامه پروازی روزانه شرکت هواپیمایی قطر ایرویز از این کشورها است و همچنین به معنای این است که این شرکت هواپیمایی قطری باید سفرهای هوایی طولانی تری را به ویژه برای عبور از کنار بحرین و حریم هوایی پهناور عربستان سعودی طی کند.
ادیسون شونلند Addison Schonland از کارشناسان شرکت ” ایراینسایت” در آمریکا در این خصوص می گوید این موضوع تاثیری نامناسبی بر فعالیت های این شرکت هواپیمایی دارد چرا که طول پروازها طولانی تر می شود و بنا بر این هزینه های بیشتری خواهد داشت. وی گفت اگر محدودیت استفاده از حریم هوایی ها تشدید شود ، مشکل نیز به مراتب بزرگ تر و بدتر خواهد شد.
این کارشناس صنعت هوانوردی در ادامه افزود این شرایط و محدودیت در واقع برای شرکت هواپیمایی به وجود آمده است که اکنون تقریبا از کاهش قابل توجه سود خود اطمینان دارد. قطر تقریبا به طور کامل با حریم هوایی بحرین که بخش وسیعی از آب های خلیج فارس را پوشش می دهد ، احاطه شده است و هواپیماهای آن معمولا از حریم هوایی عربستان سعودی برای ادامه مسیر سفرهای هوایی خود به سایر کشورهای خاور میانه ، آفریقا و آمریکای جنوبی استفاده می کنند.
به جای آن ، اکنون هواپیماهای قطری از حریم هوایی ایران برای رسیدن به اروپا و از بالای شبه جزیره عربستان برای اجتناب از ورود به حریم هوایی عربستان سعودی استفاده می کنند.­
بر اساس آمارهای پایگاه اینترنتی ردیابی و رصد پروازها ، به عنوان مثال طول پرواز برای سفر هواپیماهای شرکت هواپیمایی قطر ایرویز به سائو پائولو در برزیل حدود دو ساعت افزایش یافته است.
پروازها به شمال آفریقا نیز به جای پرواز مستقیم تر از حریم هوایی عربستان سعودی و مصر اکنون از فراز ایران و ترکیه به سمت دریای مدیترانه صورت می گیرد.
با این حال به نظر می رسد پروازهای این شرکت به اروپا به دلیل ادامه امکان استفاده از مسیر و حریم هوایی ایران و تنها انحراف کوچکی برای اجتناب از حریم هوایی بحرین ، چندان تحت تاثیر قرار نگرفته است.
جمهوری اسلامی ایران ، حریم هوایی خود را برای حدود ۱۰۰ پرواز بیشتر روزانه شرکت هواپیمایی قطر ایرویز باز کرده که این امر ترافیک هوایی ایران را ۱۷ درصد افزایش داده است.
کایل بیلی Kyle Bailey از دیگر کارشناسان صنعت هوانوردی در این خصوص می گوید برای آینده مسیرهای پروازی شرکت هواپیمایی قطر و مصرف سوخت آنها در نتیجه اعمال چنین محدودیتی ، افزایش خواهد یافت.
ادیسون شونلند از کارشناسان شرکت ” ایراینسایت” نیز گفت مسیرهای طولانی تر در واقع منجر به کاهش شمار مسافران خواهد شد.
وی افزود رزرو پروازهای این شرکت هواپیمایی در آینده کاهش خواهد یافت چرا که حتی با وجود ارائه خدمات بهتر و امکانات عالی ، چه کسی می خواهد مدت زمان بیشتری را روی صندلی یک هواپیما بنشیند؟
کایل بیلی نیز افزود عربستان سعودی و امارات عربی متحده دو تا از بزرگ ترین بازارها را برای شرکت هواپیمایی قطر ایرویز فراهم می آورند و بدون شک از دست دادن چنین امکانی ، ضربه مالی زیادی به این شرکت هواپیمایی وارد خواهد آورد و حدود ۳۰ درصد از درآمد آن را از بین خواهد برد.
قطر ایرویز همچنین بزرگترین شرکت هواپیمایی خارجی فعال در امارات عربی متحده است و بخشی از این ترافیک ترانزیت هوایی را احتمالا شرکت های هواپیمایی رقیب منطقه ای قطر ایرویز یعنی شرکت های امارات ایرلاینز و الاتحاد به چنگ خواهند آورد.
شونلند در ادامه می گوید تردیدی درباره این موضوع به ویژه از سوی شرکت هواپیمایی امارات ایرلاینز وجود ندارد چرا که آنها ظرفیت (سوپرجت ) ای ۳۸۰ برای پر کردن این بخش حمل و نقل هوایی حتی بدون ایجاد حتی یک وقفه را دارند.
بیلی نیز در این خصوص تاکید کرد که بدون شک شرکت های هواپیمایی امارات ایرلاینز و الاتحاد از این موضوع سود خواهند برد و در بلند مدت ، افزایش شمار مسافران در شرکت های هواپیمایی می تواند منجر به افزایش تقاضا و در نتیجه افزایش بهای بلیط ها در شرکت های هواپیمایی دیگر شود.
این دو شرکت هواپیمایی امارات عربی متحده ، شبکه حمل و نقل هوایی گسترده جهانی دارند و به همراه شرکت قطر ایرویز موجب خشم شرکت های هواپیمایی اروپایی و آمریکایی شده اند که آنها را به استفاده از یارانه های دولتی برای توسعه فعالیت هایشان در بازارهای سنتی خود متهم کردند.
اما شرکت های هواپیمایی امارات ایرلاینز و الاتحاد و دیگر شرکت های هواپیمایی متعلق به کشورهایی که در اعمال محدودیت بر شرکت قطر ایرویز مشارکت دارند نظیر شرکت های فلای دوبی و ایر عربیا نیز به دلیل تعلیق امکان استفاده از مسیرهای دوحه خود با مشکلاتی مواجه خواهند شد.
کارشناسان مرکز هوانوردی کاپا CAPA می گویند این ممنوعیت در واقع برندگان چندانی ندارد. به رغم آن که شرکت های هواپیمایی امارات ایرلاینز و الاتحاد ممکن است شمار مسافران ترانزیتشان افزایش یابد اما این ممنوعیت در کل بر اعتبار صنعت هواپیمایی حوزه خلیج فارس لطمه می زند.
به گفته کارشناسان این مرکز ، در بحبوحه نگرانی های امنیتی فزاینده و با وجود ممنوعیت استفاده از رایانه های همراه در پروازها ، بعید است که مسافران دلیل این ممنوعیت را درک و به آن توجه کنند و در نتیجه صنعت هوانوردی حوزه خلیج فارس برای آنها از جذابیت کمتری برخوردار خواهد شد.
آمریکا و انگلیس همراه داشتن رایانه و تبلت را در پروازها به این دو کشور از فرودگاه های ترکیه و برخی فرودگاه های خاص در خاور میانه در ماه مارس گذشته به دلایل امنیتی ممنوع کردند.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.