کد خبر: 7047

تاریخ انتشار: خرداد ۱۳, ۱۳۹۶

سوالات و مقررات هوانوردى

۱- آیا آموزش اولیه و تایپ مهمانداری باید در مراکز آموزش ATO برگزار شود؟ جواب الف- برابر بند ORA.ATO.100 از الزامات CAO.IRI Aircrew مرکز آموزش ATO صرفا جهت آموزش خلبانی می باشد. لذا آموزش مهمانداری مشمول مفاد بخش ATO نمیشود. ب- با توجه به بند CC.TRA.215 آموزشهای لازم برای مهماندارها(چه تایپ و چه اولیه) باید […]

۱- آیا آموزش اولیه و تایپ مهمانداری باید در مراکز آموزش ATO برگزار شود؟

جواب
الف- برابر بند ORA.ATO.100 از الزامات CAO.IRI Aircrew مرکز آموزش ATO صرفا جهت آموزش خلبانی می باشد. لذا آموزش مهمانداری مشمول مفاد بخش ATO نمیشود.

ب- با توجه به بند CC.TRA.215 آموزشهای لازم برای مهماندارها(چه تایپ و چه اولیه) باید در مراکز اموزش مورد تایید و یا AOC holderهایی که جهت اموزش مهماندا ی به تایید رسیده باشند برگزار شود. قابل توجه که آموزش تایپ مهمانداری مختص دارندگان AOC نمی باشد.

ج- برابر بند CC.CCA.100 گواهی attestation می تواند توسط مراکز مورد تایید و یا توسط سازمان صادر شود.

د- با توجه به بند ORO.AOC.120از CAO.IRI Air OPS و همچنین ARA.CC.200 دارندگان AOC می توانند با بخش CC از CAO.IRI.Aircrew تطابق حاصل نموده و تاییدیه آموزش و یا صدور Attestation را در قالب یکی از اختیارات operation specification دریافت نمایند. در قسمت مربوطه yesدرج میشود.

ه- برابر ARA.CC.200 از CAO.IRIaircrew سایر مراکز آموزشی نیز می توانند با تطابق با الزامات بخش CC از CAO.IRI Aircrew نسبت به اخذ تاییدیه مرکز آموزش و یا صدور attestation اقدام نمایند. قانون گذار برای این تاییدیه گواهینامه خاصی معرفی نکرده است و لذا به صورت نامه نیز می توانند تایید شوند.

و-لازم به دقت است، برای اخذ تاییدیه آموزش و صدور attestationصرفا نیاز به تطابق با part-ccاز CAO.IRI Aircrewاست. یعنی تطابق با Part-ORA از جمله زیربخش ATO و GEN نیاز نیست.

 

۲- در صورتى که یک مرکز پارت ١۴۵ خارجى، موفق به دریافت مجوز پارت ١۴۵ از سازمان هواپیمایى کشورى ایران شود، و MOE مربوطه تایید شود، با توجه به آن که در MOE, نام و مشخصات certifying staff مشخص شده، در حالى که افراد مذکور داراى گواهینامه هاى پارت ۶۶ آن کشور میباشند، آیا لزوم اخذ validation از سازمان هواپیمایى کشورى ایران، براى افراد یاد شده که در قالب MOE یاد شده فعالیت میکنند هست؟

جواب:

🔑با عنایت به بند ۱۴۵A30j درصورتی که فعالیت مرکز تعمیر و نگهداری خارج از حاکمیت ایران باشد، نفرات certifiying staffمیتوانند براساس Appendix IV و بالطبع با داشتن گواهینامه از کشور متعاهد مربوطه، واجد شرایط شوند. در این حالت ضرورتی برای داشتن گواهینامه ۶۶ی نمی باشد.
با دقت در همین بند متوجه میشویم درصورتی که فعالیت مرکز تعمیر و نگهداری داخل حاکمیت ایران باشد(چه دفتر تجاری اصلی آن در ایران باشد و یا خارج از ایران باشد)، Certifiyng staff آن باید دارای گواهینامه ۶۶باشند.
به عبارتی اگر یک مرکز تعمیر و نگهداری دو شعبه تهران و دبی داشته باشد، certifing staff شعبه تهرانش باید دارای گواهینامه ۶۶ باشند. همچنین certifiyng staff شعبه دبی می توانند گواهینامه ۶۶ داشته باشند و یا گواهینامه ای از سازمان هواپیمایی امارات به علاوه سایر شرایط appendix IV را دارا باشند.
البته شرط دارا بودن Authorisationبرای certifiyng staff هر دو یکسان است.

لازم به ذکر است در مقررات Part-66 موضوع validation و یا equivalent تعریف نشده است.

 

۳- آیا سازمان تعمیراتی که قرداد انجام چکهای طیاره ی کاموی ثالث را بعهده دارد،و بسته های تعمیراتی طیاره ی مذکور را از همان کامو دریافت کرده است، موظف به صدور CRS میباشد؟ یا به دلیل اشراف نداشتن به وجود همه کاربرگها و AD/SB های به روز، میتواند از صدور گواهی فوق الذکر امتناع کرده،تنها به گواهی “انجام بسته ی تعمیراتی” دریافت شده،بسنده نماید ؟
در حالت جایگزین ، آیا این حق سازمان تعمیراتی نیست که،تنها برای بسته های تعمیراتی ای CRS صادر کند که، کاربرگهای ان را خود صادر کرده است ؟

جواب:
پاسخ به سوال مذکور از دو بخش تشکیل شده است که بطور خلاصه اینگونه است

۱. مرکز تعمیرات از کجا بداند که پکیج تعمیراتی که مشتری تهیه کرده است هواپیما را در شرایط Airworthiness قرار میدهد چون ممکن است AD یا تسکی جا افتاده باشد؟
در پاسخ به این بخش از سوال به بند
‏۱۴۵٫A.50(a)
مراجعه میکنیم که مرکز تعمیرات موظف به صدور CRS است به شرط اینکه تمام Maintenance order ها را انجام داده باشد و مطمین باشد که بر اساس آخرین Maintenance data و بر مبنای پروسیجرهای MOE خودش انجام شده باشد.

بعبارتی مرکز تعمیرات پکیج تعمیراتی یا درخواستی که مشتری دارد را انجام میدهد و موظف است برای کاری که انجام داده است CRS صادر کند.

اما وضعیت Airworthy بودن وسیله پرنده مطابق بند M.A.201(a) برعهده مالک وسیله پرنده است
همانطور که مستحضرید وظایف مالک قابل واگذاری به CAMO و Operator میباشد که جزییات آن در زیر بندهای M.A.201 اشاره شده است.

بخش دوم سوال مربوط به این است که حتما باید Work card یا work sheet مرکز تعمیرات صادر شود تا بتواند CRS به هواپیما بدهد؟
پاسخ این بخش از سوال خیر است زیرا در بند
‏۱۴۵٫A.45(e)
به مرکز تعمیرات اجازه میدهد که با شرایطی از work card یا work sheet مشتری استفاده کند.

منبع: کانال پرسش و پاسخ مقررات هوانوردى ایران

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.