کد خبر: 7431

تاریخ انتشار: مرداد ۱, ۱۳۹۶

آشنایی با خطوط گردابی روی فن ورودی موتور جت

همه ما بادیدن موتور جت متوجه خطوط مارپیچ و گردابی مانند روی توربین ورودی شده ایم ولی اغلب هدف از ایجاد این طرح روی اکثر موتور های جت را که به شکل های گوناگونی می باشند نمی دانیم. برای این طرح های مارپیچی در صنعت هوانوردی اسم رسمی در نظر گرفته نشده و معمولا با […]

همه ما بادیدن موتور جت متوجه خطوط مارپیچ و گردابی مانند روی توربین ورودی شده ایم ولی اغلب هدف از ایجاد این طرح روی اکثر موتور های جت را که به شکل های گوناگونی می باشند نمی دانیم.

برای این طرح های مارپیچی در صنعت هوانوردی اسم رسمی در نظر گرفته نشده و معمولا با نام spinner spirals شناخته میشوند.طراحی این خطوط به جنگ جهانی دوم برمیگردد که روی چند هواپیما اجرا شده بود.

همانطور که میدانیم نزدیک شدن به موتور جت در حال کار بسیار خطرناکی است و میتواند فاجعه آفرین باشد؛از آنجا که در رمپ یک فرودگاه هواپیماهای زیادی نزدیکی هم پارک شده اند و صدای بسیار زیادی حاصل از کارکرد موتور های جت به گوش میرسد فهمیدن اینکه موتور های کدام هواپیما در حال کار است امری مشکل است خصوصا در شب،پس اولین هدف از ایجاد این طرح ها بر روی موتور ایمنی برای پرسنل زمینی میباشد.

همچنین بسیاری بر این عقیده هستند که این خطوط باعث ترس پرندگان و دور شدن آن ها از موتور هواپیما میشود.مطالعاتی که بر روی این طرح صورت گرفته هیچ کدام به نتیجه ای مبنی بر ترس پرندگان از این طرح ها نرسیده اند اما در سال ۱۹۸۹ یک ایرلاین ژاپنی طرح wobbly ball را بر روی چندی از موتور های خود طراحی کرد و تاثیر آن برخورد کمتر پرندگان به موتور هواپیما بود که در قدم بعد این ایرلاین بر روی تمام هواپیما های خود این طرح را پیاده کرد.

اما با این وجود هنوز بعضی از شرکت های تولید کننده ی موتور جت به این طرح اعتقادی نداشته و از آن استفاده نمی کنند.

همچنین جالب است بدانید این خطوط گردابی طرح های مختلفی دارند و هر ایرلاین معمولا طرح خودش را دارد.مثلا طرح تایفون مختص خطوط هوایی فیلیپین می باشد.

تهیه و ترجمه:رضا شیرازی

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.