کد خبر: 7451

تاریخ انتشار: مرداد ۱, ۱۳۹۶

آغاز تغییر قوانین و مقررات در سازمان هواپیمایی/ نرخ بلیط هواپیما باید کاهش پیدا کند

علی عابدزاده امروز در مراسم تودیع محمود نویدی از مدیرعاملی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و انتصاب کوروش فتاحی به عنوان سرپرست این شرکت، اظهار داشت: مایل بودیم امروز در کنار آقای نویدی این مراسم را برگزار کنیم اما ایشان حضور ندارند و مقرر شده است اینجانب از طرف وزارت راه و شهرسازی سرپرست […]

علی عابدزاده امروز در مراسم تودیع محمود نویدی از مدیرعاملی شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و انتصاب کوروش فتاحی به عنوان سرپرست این شرکت، اظهار داشت: مایل بودیم امروز در کنار آقای نویدی این مراسم را برگزار کنیم اما ایشان حضور ندارند و مقرر شده است اینجانب از طرف وزارت راه و شهرسازی سرپرست جدید را معرفی کنم.

وی اظهار داشت: مسئولیت، دارایی نیست و بدهی محسوب می‌شود و امروز این بار سنگین از دوش آقای نویدی برداشته شد.

رئیس سازمان هواپیمایی، ادامه داد: در دو سال اخیر در حوزه شهر فرودگاهی تلاش‌های بسیاری انجام شد و امروز کارشناسان حمل‌ونقل هوایی با اعداد و ارقام به ارگان‌های قانونگذار ثابت کردند که حمل‌ونقل هوایی باید در اولویت باشد.

عابدزاده به عملکرد ۵ سال اخیر حمل‌ونقل عمومی اشاره کرد و گفت: حمل‌ونقل شخصی در ۵ سال اخیر به شدت گسترش یافته و سهم بالایی از حمل‌ونقل عمومی را گرفته است.

وی گفت: قبلاً حمل‌ونقل هوایی را جزو مدل‌های حمل‌ونقل خاص می‌دانستند اما امروز در کشور به درستی مثل دنیا حمل‌ونقل هوایی به عنوان حمل‌و نقل عمومی شناخته شده است.

عابدزاده گفت: در ۵ سال اخیر از بودجه عمومی هزینه‌هایی صرف ریل و جاده شد اما حمل‌ونقل هوایی بدون اتکا به بودجه عمومی دولت خط‌های هوایی و فرودگاه‌ها را توسعه داد.

رئیس سازمان هواپیمایی، گفت: در ۵ سال اخیر به طور متوسط هر سال ۹ درصد حمل‌ونقل هوایی رشد داشته است؛ مجلس و دولت کمک کردند این صنعت توسعه یابد و قوانین و مقررات پیشرفته‌ای برای حمل‌ونقل هوایی مصوب کردند.

وی ادامه داد: در حوزه حمل‌ونقل هوایی نه تنها در بخش تحریم زیان دیدیم بلکه نرخ‌های تکلیفی نیز موجب بروز زیان برای این صنعت شده بود ضمن آنکه صنعت حمل‌ونقل هوایی در کشور جزو اولویت‌ها نبود و این برای ما مشکل ایجاد کرده بود.

عابدزاده به‌روزسازی قوانین صنعت حمل‌ونقل هوایی را از اقدامات اولویت‌دار برشمرد و گفت: ضروری است قوانین و مقررات جدید ایجاد کنیم؛ ما از بودجه عمومی دولت استفاده نمی‌کنیم بنابراین قوانین جدید باید طوری باشد که نیاز به بودجه عمومی دولت نداشته باشیم و از ساختارهای اقتصادی دیگر استفاده کنیم چنین مقررات خاص می‌طلبد.

عابدزاده بیان کرد: ضروری است ساختارهایی که در بحث نظام‌ بخشیدن به ساختارهای مالی ورود می‌کنند قوانین صنعت را درک کنند تا ضابطه‌مند نسبت به برقراری قوانین و مقررات به روز اقدام کنیم.

رئیس سازمان هواپیمایی افزود: ترمینال ۳۰ میلیون نفری فرودگاه امام خمینی راه نخواهد افتاد اگر همه دست‌اندرکاران صنعت در قوه مقننه با ما همکاری نکنند؛ در این صنعت حتی برای تهیه غذای کترینگ نیز ساختار ویژه‌ای لازم است.

وی با اشاره به اینکه اساسنامه سازمان هواپیمای کشوری ۳۰ سال هر روز محدودتر شد، گفت: قوه مقننه باید به صنعت ما کمک کند؛ این صنعت ویژه است و با دیگر مشاغل تفاوت دارد؛ کنترلر فضای کشور یک کار معمولی انجام نمی‌دهد و یا حتی راننده رمپ، پلیس فرودگاه و غیره همه مسئولیت بزرگی دارند.

عابدزاده افزود: طبق گزارشات جهانی بیشترین نرخ رشد حمل‌ونقل هوایی خاورمیانه است که ۵ درصد بالاتر از متوسط رشد جهانی ثبت شده است.

رئیس سازمان هواپیمایی با اشاره به اینکه ساخت فرودگاه امام پیشنهاد ایکائو بوده است، گفت: ۵۰ سال پیش ایکائو پیش‌بینی کرد که منطقه خاورمیانه پرتردد است پس امروز هم باید به آینده نگاه کنیم.

وی افزود: آسیا و اقیانوسیه در شرق ما و اروپا در غرب ما قرار دارد که هر کدام حدود ۲۵ درصد جابه‌جایی‌های دنیا را بر عهده دارند بنابراین باید از این ظرفیت استفاده کرد.

عابدزاده تأکید کرد: سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه نظارت را بر عهده دارد و شرکت‌ها بدانند مدل‌های قدیمی کارایی ندارد و باید از سرمایه‌ها خوب استفاده شود تا هزینه‌ها کاهش یابد؛ باید فرودگاه‌ها و خطوط هوایی روش‌ها و ساختارهای خود را تغییر دهند.

رئیس سازمان هواپیمایی افزود: ما در سازمان هواپیمای کشوری تغییرات قوانین را آغاز کرده‌ایم و از صنعت نیز باید هزینه‌ها تا جایی که ممکن است کاهش یابد در دنیا نرخ بلیط هواپیما کاهش یافته است البته نرخ آنها هنوز از نرخ‌های ما بیشتر است اما ایرلاین‌های ما هم باید کاری کنند که با کاهش هزینه‌ها نرخ‌های بلیط کاهش یابد.

وی گفت: ما ۸۰ میلیون نفر جمعیت و حدود ۶۰ فرودگاه داریم؛ ثبات مسافر و ضمانت بازار به عنوان نقطه قوت صنعت ما مطرح است.

عابدزاده ادامه داد: در بحث تغییر مدیریت در فرودگاه امام (ره) هم باید گفت که هیچ مدیری پست و مقام همیشگی ندارد و پست و مقام رفتنی و بی‌ارزش است.

رئیس سازمان هواپیمایی ادامه داد: من ۲۵ سال مدیرعامل شرکت هواپیمایی آسمان بودم اما یک روز مدیرعامل شرکت آتیه‌صبا مرا صدا کرد و گفت امروز گفته‌اند که جلسه‌ای برگزار کنیم و مدیرعاملی آسمان را از شما بگیریم در حالی که وی اشک در چشم داشت به وی گفتم به هیچ عنوان ناراحت نباشید اتفاقاً من هم ناراحت نیستم و باید پست و مقام‌ها را تحویل داد.

وی همچنین به شرکت‌های هواپیمایی در خصوص انجام عملیات حج سفارش ویژه‌ای کرد و گفت: امسال عملیات حج ویژه‌تر است چون طرف مقابل یعنی کشور عربستان همکاری چندانی با ما ندارد و مایل نیست از سوی ما حج انجام شود اما ما باید سعی کنیم که پروازهای حج را به خوبی انجام دهیم.

عابدزاده‌افزود: امسال به دلیل جابه‌جایی‌ها در مدینه، هتل‌های مدینه به اندازه سال‌های قبل آماده نیست حتی در برخی مقاصد باید پروازها به صورت انبوهی انجام شود و انبوهی برگردد و در ۵ روز در عملیات حج ما ۶ برابر روزهای قبل پرواز داریم.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.