کد خبر: 7234

تاریخ انتشار: تیر ۱۱, ۱۳۹۶

پروازهای عبوری و درآمد حاصل از آن

این روزها در همه محافل صحبت از پروازهای عبوری و درآمد حاصل از آن است یکی از حلقه های مهم و شاهراه حیاتی اطلاعات هوانوردی ، اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی می باشد . قبل از اینکه پرواز وارد فضای ایران شود باید درخواست ورود و مجوز مربوط آن پرواز از طریق شبکه […]

این روزها در همه محافل صحبت از پروازهای عبوری و درآمد حاصل از آن است یکی از حلقه های مهم و شاهراه حیاتی اطلاعات هوانوردی ، اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی می باشد .

قبل از اینکه پرواز وارد فضای ایران شود باید درخواست ورود و مجوز مربوط آن پرواز از طریق شبکه جهانی AFTN صادر شود و اطلاعات اولیه مربوط به آن یعنی طرح پرواز (FPL)، که شامل اطلاعاتی از قبیل مشخصه هواپیما، مدل هواپیما، مسیر هواپیما، فرودگاههای مبدا، مقصد و جایگزین، تاخیر ها (DLA) و تغییرات (CHG) احتمالی و سایر اطلاعات حیاتی را به کشورمان تحویل دهد.

پس از بلند شدن هواپیما از فرودگاه مبدا و قبل از وارد شدن به فضای ایران پیامهایی از قبیل زمان واقعی بلند شدن هواپیما از فرودگاه مبدا (DEP)، مدت زمان تقریبی رسیدن به نقطه ورودی به فضای ایران (EST) باید برای کشورمان ارسال شود.

کلیه این اطلاعات حیاتی در مرکز داده‌های هوانوردی اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی دریافت می‌شود و پس از پردازش بر روی آنها برای مقاصدتعریف شده ارسال می شود.

با توجه به تغییردرفرمت پیامهای ارسالی و بروز نشدن زیر ساخت حوزه هوانوردی امکان دریافت مستقیم طرح پرواز با فرمت جدید وجود نداشت ،امابا تلاش متخصصین اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی، نرم افزار CONVERTER که طرح های پروازی با فرمت استاندارد جهانی را به فرمتی تبدیل می‌کرد که قابل تشخیص برای سامانه موجود در ایران باشد و همچنین فرمت قدیمی را به فرمت استاندارد جهانی (New Flight Planning) تبدیل میکرد، طراحی و مورد بهره برداری قرار گرفت.
در آخر اینکه اگر ارتباط مرکز کنترل داده های هوانوردی با مرکز کنترل فضای کشور و کشورهای مجاور قطع شود و هیچ پیامی دریافت ، پردازش و ارسال نشود هیچ پروازی حق ورود به فضای ایران و عبور ازآن را نخواهد داشت و میتوان گفت نگهداری از زیرساخت و نرم افزار این شبکه جهانی و توزیع اطلاعات هوانوردی بدون کوچکترین وقفه ای بصورت ۲۴ ساعته کاری بس مهم و حیاتی می باشد که متخصصین این اداره کل به بهترین نحو ممکن در حال ارائه این سرویس می باشند.

حال سوال اینجاست که چگونه تعداد پروازهای عبوری را حساب میکنند و از هر پرواز چقدر عوارض عبوری دریافت می‌شود؟ کلیه طرح های پروازی که در اداره کل مخابرات و فناوری اطلاعات هوانوردی دریافت می‌شود توسط سیستم عوارض عبوری پردازش میشود و با کمک داده های دریافتی از مرکزکنترل و با نسبتی از وزن هواپیما و مسافت طی شده بر روی فضای ایران، مقدار عوارض آن محاسبه می گردد.

این نکته شایان ذکر است که با طراحی سیستم عوارض عبوری الکترونیکی طراحی شده توسط مهندسین این اداره کل تمامی پروازهای عبوری عوارضشان محاسبه میشود ، و تمهیدات بسیار دقیق و پیچیده ای برای حالات مختلف و استثنائات این امر در نرم افزار عوارض عبوری لحاظ شده است که این مهم نقش بسزایی در احصا درآمدهای ناشی از خدمات هوانورردی ارائه شده توسط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران داشته است و این مهم بدون تلاش و ممارست متخصصین این اداره کل محقق نمی شد.

با دوستانتان به اشتراک بگذارید

ارسال دیدگاه

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.