|

موتور جت هیدروژنی چگونه کار می‌کند؟

موتور جت هیدروژنی چگونه کار می‌کند؟

ایرباس و CFM اینترنشنال درحال کار روی نسخه هیدروژنی هواپیمای A380 هستند.

سوختن یا احتراق یک فرایند کاملا شیمیایی به شمار می‌رود که در آن انرژی از مخلوط درحال سوختن سوخت و هوا دریافت می‌شود. متخصصان بر این باورند که دمای خودسوزی بالا و گستره احتراق زیاد این عنصر باعث می‌شود تا بتواند گزینه‌ای مناسب برای موتورهای درون‌سوز باشد. به بیان دیگر، می‌توان سوخت هیدروژن در دمای کمتر بهتر کار می‌کند و باعث انتشار آلاینده کمتری هم می‌شود؛ بنابراین اتلاف انرژی آن هم کمتر خواهد بود.

 

سال گذشته، کمپانی ایرباس اعلام کرد که در طی قراردادی که با مجموعه «CFM اینترنشنال» امضا کرده، در تلاش است تا با همکاری ۵۰ درصدی برنامه تازه‌ای را به پیش ببرند؛ این برنامه شامل همکاری دو شرکت برای مشخص کردن کاربرد هیدروژن و موتور درون‌سوز در یک فروند هواپیمای A380 می‌شود. در این میان، شرکت CFM به توسعه و بهبود توربوفن‌های پاسپورت شرکت جنرال‌الکتریک، سیستم سوخت و سیستم کنترلی موتور برای سوزاندن هیدروژن مشغول خواهد شد.

 

 

 

موتور آزمایشی مشترک ایرباس و CFM در عقب هواپیما قرار می‌گیرد تا فرایند مطالعه فاکتورهای انتشار آلاینده و… و اندازه‌گیری آن‌ها بدون دخالت سایر موتورهای سوخت جت انجام شود. این برنامه زیرمجموعه طرح بزرگ‌تر ایرباس برای رسیدن به انتشار آلاینده صفر است که طبق برنامه‌ریزی این شرکت تا سال ۲۰۳۵ میسر خواهد شد. مدیرعامل و مدیر اجرایی CFM، «گیل مهوست»، در بیانه خود اعلام کرد:

 

توانایی‌های سوزش هیدروژن یکی از فناوری‌های بنیادینی به شمار می‌رود که در برنامه «CFM Rise» در حال توسعه و بالغ‌سازی‌اش هستیم. گردهم‌آوری این توانایی‌ها و تجربه CFM درکنار شرکت‌های همکارمان و ایرباس باعث شده تا گروهی رویایی برای به سرانجام رساندن سیستم احتراقی هیدروژنی تشکیل شود.

ارسال نظر