|

کشف جعبه سیاه هواپیمای اسیران اوکراینی؛ واکنش کرملین به سخنان زلنسکی

کشف جعبه سیاه هواپیمای اسیران اوکراینی؛ واکنش کرملین به سخنان زلنسکی

سخنگوی وزارت خدمات اضطراری روسیه اعلام کرد: هر دو جعبه سیاه هواپیمای ترابری نظامی ایلیوشین ۷۶ روسیه حامل اسیران اوکراینی برای مبادله که روز چهارشنبه در منطقه بلگورود سقوط کرد، پیدا شد.

دو جعبه سیاه کشف شده شامل دستگاه ضبط شاخص‌های پرواز و دستگاه ضبط کننده صدا کشف شدند و وضعیت فنی آنها، خوب است.

بر این اساس، جعبه‌های سیاه به بازپرسان پرونده سقوط هواپیما تحویل داده شده‌اند.

 

واکنش کرملین به اعلام زلنسکی برای تحقیقات بین‌المللی

در همین حال، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) به پرسشی درباره قصد ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین برای آغاز تحقیقات بین المللی درباره سقوط هواپیمای ایلیوشین چنین پاسخ داد: اگر منظور او (زلنسکی)، تحقیق بین‌المللی درباره اقدامات جنایتکارانه رژیم کی‌یف است، قطعاً لازم است.

همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مسکو می تواند تصمیم کی‌یف برای سرنگونی هواپیمای حامل نیروهای ارتش خود را به نحوی توضیح دهد یا خیر، دمیتری پسکوف گفت: با ریاست جمهوری اوکراین تماس بگیرید و از نمایندگان آن در این مورد سوال بپرسید.

 

وزارت خارجه روسیه: حمله کی‌یف به هواپیما، آگاهانه و عمدی بوده است

وزارت امور خارجه روسیه پیش از این در بیانیه ای در این پیوند اعلام کرد که مسکو حمله کی یف به هواپیمای ایل-۷۶ را به شدت محکوم می کند؛ این یک اقدام تروریستی عمدی و آگاهانه است که به وضوح ناتوانی مقامات اوکراینی را در مذاکره نشان می دهد.

در این اطلاعیه همچنین آمده است: ما اقدام تروریستی رژیم کی‌یف در منطقه بلگورود را به شدت محکوم می کنیم. همه افراد درگیر در آن، از جمله سازمان‌دهندگان و عاملان آن از میان مقامات نظامی و غیرنظامی اوکراین، شناسایی خواهند شد و طبق قوانین روسیه مجازات اجتناب‌ناپذیری خواهند داشت.

منابع خبری روس روز چهارشنبه چهارم بهمن ۱۴۰۲ گزارش دادند: نیروهای مسلح اوکراین یک هواپیمای ترابری نظامی ایل-۷۶ را بر فراز استان بلگورود که حامل ۶۵ اسیر اوکراینی برای تبادل بود، سرنگون کرد. همه اسیران داخل هواپیما و همچنین ۶ خدمه و سه نفر همراه - در مجموع ۷۴ نفر جان خود را از دست دادند.

آندری کارتاپولوف رئیس کمیته دفاعی دومای روسیه اعلام کرد: این هواپیما توسط ارتش اوکراین با سه موشک ضد هوایی سرنگون شده است. مقامات اوکراین، این اتهام را رد کرده‌اند؛ از آن جمله، رئیس‌جمهوری این کشور، خواهان تحقیقات بین‌المللی در این باره شده است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر