|

موشک ماهواره‌بر اچ-۳ ژاپنی پس از چندین شکست، در مدار قرار گرفت + فیلم

موشک ماهواره‌بر اچ-۳ ژاپنی پس از چندین شکست، در مدار قرار گرفت + فیلم

آژانس پژوهش‌های هوافضای ژاپن (جاکسا) اعلام کرد که موشک ماهواره‌بر اچ-۳ این کشور که طی سال گذشته به دلیل مشکلاتی در موتورهای جدید توسعه یافته پرتاب آن با شکست مواجه می‌شد، امروز (شنبه) با موفقیت در مدار قرار گرفت.

به گزارش کن نیوز؛ جاکسا اعلام کرد: پرتاب موشک ماهواره‌بر «اچ-۳» قرار بود روز پنج‌شنبه (۲۶بهمن) از مرکز فضایی «تانگاشیما» در استان کاگوشیما انجام گیرد اما بخاطر وضعیت بد جوی به امروز (شنبه) موکول شد که با موفقیت در مدار قرار گرفت.

این موشک ماهواره‌بر قرار بود تا ماه مارس (۱۱ اسفند تا ۱۲ فروردین) ۲۰۲۱ پرتاب شود اما دلیل مشکلاتی در موتورهای جدید توسعه یافته آن با شکست مواجه می‌شد.

ژاپن می‌خواهد موشک‌های اختصاصی خود را بسازد تا به‌طور مستقل توانایی حمل بار به مدار زمین را به‌دست آورد. موشک فعال کنونی این کشور به نام H-IIA برنامه‌ریزی شده است تا در سال پیش‌رو پروازهای بیشتری انجام دهد. بااین‌حال پرتابگر اچ ۳ که به دست شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی ساخته شده، قرار است جایگزین آن موشک شود و ظرفیت‌های فضایی بومی ژاپن را تقویت کند.

موشک ماهواره‌بر اچ-۳ ژاپنی پس از چندین شکست، در مدار قرار گرفت

شادی مقامات «جاکسا» و «صنایع سنگین میتسوبیشی» پس از پرتاب موفقیت آمیز موشک ماهواره‌بر اچ-۳

این رسانه ژاپنی با بیان اینکه انتظار می‌رود پرتابگر اچ-۳، جانشین موشک H۲A شود، نوشت: این موشک احتمالا برای ارسال تجهیزات و موادغذایی به ایستگاه‌های فضایی بین‌المللی و دروازه (پایگاهی در مدار ماه که تحت برنامه فضایی آرتمیس به رهبری آمریکا برنامه‌ریزی شده است)، استفاده شود.

فومیو کیشیدا نخست وزیر این کشور ضمن تشکر از تلاش‌های همه دست اندرکاران در طول این‌ سال‌ها، گفت: امیدوارم که موشک‌های پرچمدار ژاپن به طور پیوسته دستاوردهای زیادی بدست‌ آورد.

هیروشی یاماکاوا رئیس جاکسا در این رابطه اظهار داشت: ما با پرتاب موفقیت‌آمیز موشک اچ-۳، به پیشرفت‌های بزرگی در راستای رقابت جهانی دست یافته‌ایم.

این رقابت جهانی از زمانی تشدید شده است که «اسپیس ایکس» آمریکا، که دارای سابقه بیشتری در پرتاب موشک است، وارد بازار شده است.

ژاپن صاحب برنامه‌ی فضایی قدرتمندی است که قدمت آن به چند دهه قبل بازمی‌گردد. این کشور یکی از شریکان برنامه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی محسوب می‌شود و فضانوردهای این کشور به‌طور منظم به این سکونتگاه مداری سفر می‌کنند. ماموریت هایابوسا ۲، نمونه‌هایی از سیارکی به نام ریوگو را در اواخر سال ۲۰۲۰ به زمین آورد. علاوه‌ بر دولت، شماری از شرکت‌های کوچک‌تر ژاپنی نیز در صنعت فضایی فعالیت می‌کنند. شرکت هوا و فضای «آی-اسپیس» یکی از آن‌ها است که قصد دارد نخستین فرود بخش خصوصی روی ماه را در ماه آوریل ( ۱۳ فرردین تا ۱۱ اردیبهست) رقم بزند.

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر