گردشگری سلامت، فرصتی طلایی برای ایران است که میتواند به رشد اقتصادی کشور و ایجاد اشتغال کمک کند. با توجه به پتانسیلهای موجود، ایران میتواند به یکی از قطبهای مهم گردشگری سلامت در منطقه تبدیل شود.
بر خلاف اینکه MTOW به عنوان حداکثر وزن برخاستن هواپیما تعریف شده است، خود، توسط عامل «عملکرد پروازی» (Flight Performance) هواپیما، که از جمله موارد تاثیرگذار بر میزان آن می توان به «عوامل محیطی» (Environment Factor) مانند دما، فشار و رطوبت اشاره کرد، محدود می شود؛ همچنین ارتفاع فرودگاه از سطح دریا، طول و شیب باند از جمله مهم ترین این عوامل هستند.
هواپیماها درست مانند خودروهای امروزی، با هدف حفاظت از تجهیزات الکتریکی، ساختاری مشابه با جعبه فیوز یک خودرو دارند. در این میان برخلاف فیوزهای به کار رفته در یک خودرو که در صورت سوختن، با یک فیوز جدید باید جایگذین شوند، در هواپیما به عبارتی از قابلیت «Reset» شدن برخوردار هستند.
وقتی از داخل پرواز به فرودگاه نگاه می کنیم، متوجه خواهیم شد که به شکل یک هواپیما طراحی شده است؛ باندی که درست مانند بدنه یک هواپیما، از دماغه تا دم امتداد، و ساختمان ترمینال ها در مجاورت آن قرار دارند؛ باندی که در زمان فرود، هنگامی که آخرین کوه را رد می کنیم، ناگهان نمایان می شود.
او برای جلوگیری از «فرود سخت» (Hard Landing)، اقدام به افزایش درجه شیب دماغه هواپیما می کند؛ اما دیگر دیر شده است. انجام این کار باعث می شود تا هواپیما دچار تغییر زاویه ای 9.3 درجه ای شود، قسمت انتهایی آن به سطح باند برخورد کند و در نهایت دچار «Tail Strike» شود.
پنجره ها تنها به یک دلیل در یک هواپیمای مسافربری، وجود دارند؛ دلیلی که ریشه در مسائل روانشناختی دارد و کمک می کند مسافران با لذت بردن از مناظر پرواز، کمتر مضطرب شوند. در غیر این صورت دلیلی بر اضافه کردن وزن پنجره ها یا ایجاد سوراخ هایی در طول بدنه هواپیما که فرایند طراحی را پیچیده تر می کند، ندارد.
جلیقه نجات نوعی ابزار براى شناور ماندن بر روى سطح آب است که درست مثل یک جلیقه پوشیده میشود، و این امکان را براى کاربر خود فراهم مى کند تا آن را روی آب نگه دارد و از غرق شدن او جلوگیری کند.
تاریخ نشان داده است که عدم رعایت اصول ایمنی و همچنین عدم انجام «اقدامات احتیاطی» (Precautions) مانند نداشتن ارتباط پیوسته با عوامل حاضر در داخل و خارج از هواپیما یا به اصطلاح «Communication»، و نداشتن آگاهی از «مناطق خطر» (Hazard Areas) در مجاورت یک موتور جت روشن، می تواند منجر به آسیب جدی یا حتی مرگ شود.
دکتر «مایکل سیلی» رواندرمانگر مستقر در کالیفرنیا، اخیراً تجربه جالبی را در یک پرواز چهار ساعته به اشتراک گذاشت.
همه ما کم و بیش با «حالت هواپیما» آشنا هستیم و به احتمال زیاد به این مورد برخورد کرده ایم که در هنگام پرواز از ما خواسته شده است تا تلفن همراه خود را بر روی این حالت قرار دهیم. اما «حالت هواپیما» چیست و چه کاربردی دارد؟