|

رقابت نظامی هند و پاکستان به آسمان رسید

رقابت نظامی هند و پاکستان به آسمان رسید

هند در پی خرید جنگنده‌های J-۱۰ توسط پاکستان، از جنگنده بومی خود به نام Tejas Mk II رونمایی کرد. این جنگنده با ظرفیت حمل بار بیشتر، سیستم‌های راداری پیشرفته‌تر و تسلیحات متنوع‌تر، رقیبی جدی برای J-۱۰ و دیگر جنگنده‌های منطقه محسوب می‌شود.

به گزارش کن نیوز؛  پاکستان به ۱۴ جنگنده چندمنظوره چنگدو جی-۱۰ (Chengdu J-۱۰) که بانام مستعار اژدهای نیرومند یا ویگرس درگان (Vigorous Dragon) شناخته می‌شود، چشم دوخته است. این اقدام پس از دستیابی هند به جت جنگنده رافال انجام شد که باهدف دستیابی به برابری در منطقه برنامه‌ریزی شده بود. درحالی‌که نیروی هوایی پاکستان چنگدو جی-۱۰ را قابل‌مقایسه و حتی برتر از رافال می‌داند، کارشناسان دفاعی هند استدلال می‌کنند که جنگنده (Tejas Mk ll) تجاس Mk ll نه‌تنها قابلیت‌های چنگدو جی-۱۰ و جنگنده F۱۶ و block ۵۲، بلکه ویژگی‌هایی فراتر از آن‌ها را خواهد داشت.

کارشناسان هند می‌گویند جت جنگنده تجاس Mk ll که قرار است تا سال ۲۰۲۸-۲۹ وارد تولید شود، ظرفیت حمل بار تا ۶۵۰۰ کیلوگرم (بیش از ۱۴هزار پوند) دارد که کمی کمتر از حداکثر بار چنگدو جی-۱۰ است. از طرفی تجاس Mk ll با ظرفیت سوخت داخلی بیش از ۳۴۰۰ کیلوگرم، می‌تواند سلاح‌های بیشتری را در بردهای طولانی‌تر حمل کند و تطبیق‌پذیری عملیاتی را افزایش دهد. این ویژگی‌ها تضمین می‌کند که تجاس Mk ll می‌تواند مأموریت‌های گسترده‌ای را بدون به خطر انداختن کارایی رزمی خود انجام دهد.

این در حالی است که چنگدو جی-۱۰ دارای ظرفیت حداکثر بار خارجی ۶۶۰۰ کیلوگرمی در ۱۱ نقطه سخت است که به آن امکان می‌دهد تا محموله قابل‌توجهی را شامل ۵۶۰۰ کیلوگرم موشک، بمب، مخزن بمب و غلاف‌های اویونیک حمل کنند. این قابلیت، چنگدو جی-۱۰ را به‌عنوان جنگنده چندمنظوره مهیبی که قادر به انجام مانورهای مختلف از برتری هوایی تا حمله زمینی است، معرفی می‌کند.

چنگدو جی-۱۰ مجهز به سیستم‌های راداری و اویونیک پیشرفته است که برای ارائه قابلیت‌های رزمی قوی طراحی شده است. بااین‌حال، تجاس Mk ll نیز احتمالاً دارای سیستم راداری ارتقایافته Uttam AESA باشد که انتظار می‌رود از قابلیت‌های رادار چنگدو جی-۱۰ پیشی بگیرد. رادار Uttam AESA قابلیت‌های ردیابی، هدف‌گیری و جنگ الکترونیکی عالی را ارائه و آگاهی موقعیتی و آمادگی رزمی تجاس Mk ll را افزایش می‌دهد. این سیستم راداری پیشرفته، همراه با مجموعه پیشرفته هواپیمای اویونیک این جت، باعث می‌شود که تجاس Mk ll دشمنی قدرتمند در نبردهای هوایی مدرن باشد.

یکی از جنبه‌های حیاتی توانایی هر جت جنگنده، تسلیحات آن است. چنگدو جی-۱۰ به مجموعه‌ای از موشک‌های ساخت چین، ازجمله موشک‌های هوا به هوای PL-۱۵E و PL-۱۲ مجهز است. اگرچه این تسلیحات مؤثر تلقی می‌شوند اما ازنظر برد و قابلیت هدف‌گیری در مقایسه با برخی از همتایان غربی دارای محدودیت‌ است.از سوی دیگر، تجاس Mkll قرار است دارای محموله تسلیحاتی متنوع و پیشرفته ازجمله موشک‌های Astra Mk ll و Mki ll به همراه ASRAAM (موشک پیشرفته هوا به هوای کوتاه‌برد) باشد. انتظار می‌رود این موشک‌ها برد، دقت و قابلیت اطمینان بالاتری نسبت به PL-۱۵E و PL-۱۲ داشته باشند.

جنگنده‌های Astra Mk ll و MkI ll، قابلیت‌های رزمی خارج از برد بصری (BVR) lAF را افزایش می‌دهند و به تجاس Mk ll برتری قابل‌توجهی در درگیری‌های هوایی می‌دهند. اینکه پیش‌بینی می‌شود تجاس Mk ll تا سال ۲۰۲۸-۲۹ به تولید می‌رسد، آن را به‌عنوان جایگزینی قدرتمند برای ناوگان قدیمی هند قرار می‌دهد که در حال حاضر باقابلیت‌های J-۱۰CE و F۱۶ Block مطابقت دارند.

IMG_20240529_143326_676

توانایی تجاس Mk ll برای حمل سوخت بیشتر به آن اجازه می‌دهد تا در فواصل بیشتر بدون نیاز به مخازن سوخت خارجی عمل کند و درنتیجه نقاط سخت را برای سلاح‌ها یا تجهیزات اضافی آزاد کند. این برد گسترده به‌ویژه برای مأموریت‌هایی که نیاز به استقامت طولانی یا نفوذ عمیق به قلمرو دشمن‌دارند، سودمند است و دامنه راهبردی نیروی هوایی ارتش را افزایش می‌دهد.

تجاس Mk ll با آینده‌نگری طراحی شده و فناوری‌های پیشرفته‌ای را در خود جای داده است که برای سال‌های آینده به کار خواهند آمد. طراحی ماژولار آن امکان ارتقاء آسان و ادغام فناوری‌های جدید را به‌محض در دسترس بودن آن‌ها فراهم می‌کند. این ویژگی تضمین می‌کند که تجاس Mk ll در آینده نیز در لبه برتر فناوری هوانوردی جنگی باقی خواهد ماند و پلت فرمی را برای نیروی هوایی ارتش هند فراهم می‌کند که بتواند با تهدیدات در حال تحول و الزامات مأموریت‌ها سازگار شود.

تجاس Mk ll یک گام مهم برای تولید دفاعی بومی هند است. درحالی‌که خرید J-۱۰CE پاکستان نیروی هوایی این کشور را تقویت می‌کند، پیشرفت‌های تجاس Mk ll ازجمله ظرفیت محموله و سیستم‌های تسلیحاتی، آن را به‌عنوان یک رقیب قوی در نیروی هوایی منطقه‌ای در حال پیشرفت قرار می‌دهد.

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر