قابلیت ذهنی جالب زنان در فضا!

به گزارش کن نیوز؛  طبق این تحقیقات مطالعه ایالات متحده نشان می‌دهد که فعالیت ژن در مردان بیشتر مختل می‌شود و پس از بازگشت به زمین، برای بازگشت به حالت عادی، زمان بیشتری طول خواهد کشید. گاردین در مطلبی که به تازگی منتشر کرده است، درباره این انعطاف‌پذیری زنان فضانورد نکاتی را مطرح کرده است.

این تصور که مردان فضانوردان بهتری هستند، اینک از سوی پژوهش‌های جدید، دچار تردید شده است. مطالعات دانشگاه‌های آمریکا نشان می‌دهد که زنان، نسبت به مردان در برابر استرس‌های ناشی از پروازهای فضایی انعطاف‌پذیرتر هستند. طبق این تحقیقات مطالعه ایالات متحده نشان می‌دهد که فعالیت ژن در مردان بیشتر مختل می‌شود و پس از بازگشت به زمین، برای بازگشت به حالت عادی، زمان بیشتری طول خواهد کشید.

گاردین در مطلبی که به تازگی منتشر کرده است، درباره این انعطاف‌پذیری زنان فضانورد نکاتی را مطرح کرده است. وقتی در شرایطی اسید چکه می‌کند، ماشینی آزمایش‌نشده که از میان سیاه‌چاله‌ها حرکت می‌کند، یا ایستگاه فضایی دچار آسیب ناشی از پرتاب زباله شده است، چه کسی قرار است قدم پیش بگذارد. معمولا این فضانوردان زن هستند که با سرسختی برای تغییر شرایط و کنترل بحران قدم جلو می‌گذارند. شاید فکر کنید این همان چیزی است که هالیوود و فیلم‌های فضایی کنونی به آن نیاز داشته باشند. اما این توصیف برآمده از پژوهشی است که به تازگی انجام شده است و حکایت از انعطاف‌پذیری زنان در فضا نسبت به مردان دارد.

البته این یافته‌ها مقدماتی هستند، نه تنها به این دلیل که تعداد کمی از فضانوردان زن مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، اما اگر این روند تأیید شود، می‌تواند برای برنامه‌های بازیابی فضانوردان و انتخاب خدمه برای مأموریت‌های آینده به ماه و فراتر از آن مهم باشد. دانشمندان در مقاله‌ای در «نیچر کامیونیکیشن» که اثرات سفر فضایی را بر سیستم ایمنی انسان بررسی کرده بود، نتیجه‌گیری کرده‌اند: «به نظر می‌رسد که در مردان، تقریبا همه سلول‌هایشان بیشتر تحت تأثیر حضور در فضا قرار می‌گیرند».

تیمی از پژوهشگران به رهبری کریستوفر میسون، استاد فیزیولوژی در پزشکی ویل کورنل در نیویورک، نحوه واکنش سیستم ایمنی به پرواز فضایی را در دو مرد و دو زن به عنوان غیرنظامی در مأموریت اسپیس ایکس بررسی کردند. آنها در این سفینه در سال ۲۰۲۱ به دور زمین پرواز کرده بودند. آنها این داده‌ها را با داده‌های ۶۴ فضانورد دیگر نیز مقایسه کردند.

این مطالعه نشان داد که فعالیت ژن در مردان بیشتر از زنان مختل شده است. همچنین ژن‌های مردان پس از بازگشت به زمین، مدت زمان طولانی‌تر برای بازگشت به حالت طبیعی نیاز دارد. یکی از موارد مهم مورد آزمایش، پروتئین‌های تحت تأثیر فیبرینوژن بود که برای لخته‌شدن خون بسیار مهم است. دانشمندان در این مقاله می‌نویسند: «مجموع اطلاعاتی که تاکنون داشته‌ایم، نشان می‌دهد که پاسخ تنظیم‌کننده ژن و پاسخ ایمنی به پرواز فضایی در مردان حساس‌تر است. برای تأیید این روندها به مطالعات بیشتری نیاز است، اما چنین نتایجی می‌تواند پیامدهایی برای زمان‌های بازیابی و احتمالا انتخاب خدمه داشته باشد، به‌عنوان مثال تعداد زنان بیشتری برای مأموریت‌های در ارتفاع بالا، ماه و اعماق فضا انتخاب و فرستاده شوند».

مشخص نیست که چرا زنان ممکن است نسبت به مردان در برابر پروازهای فضایی انعطاف‌پذیرتر باشند، اما میسون گفت که «توانایی تحمل تغییرات بزرگ در فیزیولوژی و دینامیک مایعات ممکن است برای مدیریت بارداری و همچنین مدیریت استرس پرواز فضایی در سطح فیزیولوژیکی تأثیرگذار باشد».

کلیه‌ها در مریخ دیالیز می‌شوند؟!

ناسا می‌خواهد انسان‌ها را در دهه ۲۰۳۰ به دور سیاره سرخ بفرستد، اما مطالعه دیگری که در «نیچر کامیونیکیشن» منتشر شده است، تردیدهایی جدی درباره ایمنی چنین مأموریت طولانی و عمیق فضایی ایجاد می‌کند. این تیم بین‌المللی به رهبری محققان دانشگاه کالج لندن، موش‌ها را در معرض پرتوهای شبیه‌سازی‌شده کیهانی قرار دادند و دریافتند دوزی که ممکن است انسان در سفر رفت و برگشت به مریخ با آن مواجه شود، می‌تواند باعث آسیب دائمی کلیوی شود و فضانوردان احتمالاً به دیالیز روی مریخ نیاز دارند.

این مقاله‌ها و ده‌ها مقاله دیگر، حاصل تحقیقات فضانوردانی است که بین شش ماه تا یک سال در ایستگاه بین‌المللی حضور داشته‌اند. براساس داده‌های به دست آمده، قرار است یک پایگاه‌ داده زیست‌شناسی فضایی ایجاد شود که برای کاهش خطرات سلامتی فضانوردان آینده که به ماه، مدار ماه و احتمالا مریخ عازم می‌شوند، استفاده ‌شود.

منبع: روزنامه شرق