|

رازهای استفاده از حالت هواپیما در حین پرواز

رازهای استفاده از حالت هواپیما در حین پرواز

همه ما کم و بیش با «حالت هواپیما» آشنا هستیم و به احتمال زیاد به این مورد برخورد کرده ایم که در هنگام پرواز از ما خواسته شده است تا تلفن همراه خود را بر روی این حالت قرار دهیم. اما «حالت هواپیما» چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش کن نیوز؛ «حالت هواپیما» (Airplane Mode) که با عناوین «حالت پرواز»، «حالت آفلاین» و «حالت مستقل» نیز شناخته می شود، یک امکان رایج در بسیاری از «تلفن های هوشمند»، و سایر دستگاه های قابل حمل مانند لب تاپ ها و تبلت ها است که در صورت فعال بودن، فناوری های انتقال سیگنال و «فرکانس رادیویی» RF (Radio Frequency) مانند تماس تلفنی، انتقال داده، «Bluetooth» و «Wi-Fi» را به حالت تعلیق در می آورد. شایان ذکر است که در این حالت، «GPS» (Global Positioning System) همچنان فعال می ماند. 

این امکان به این دلیل «حالت هواپیما» نام گذاری شده است که اکثر خطوط هوایی استفاده از تجهیزات حاوی سیگنال و «فرکانس رادیویی» را در حین پرواز، ممنوع اعلام می کنند. «کمیسیون ارتباطات فدرال» FCC (Federal Communications Commission) در سال ۱۹۹۱ استفاده از اکثر تلفن های همراه را به دلیل نگرانی های مربوط به عامل «تداخل»، ممنوع اعلام کرد؛ اگر چه هنوز هیچ مدرک علمی این مورد را اثبات نکرده است. بنابراین در «حالت هواپیما» می توانید بدون خاموش کردن تلفن همراه خود از دوربین آن در طول پرواز استفاده، و از عکاسی ار مناظر لذت ببرید.  

با این حال قوانین خطوط هوایی در کشورهای مختلف، متفاوت است؛ در نتیجه بهتر است پیش از استفاده از تلفن همراه یا سایر دستگاه های خود در هواپیما، از قوانین آن شرکت هواپیمایی مطلع شوید. در همین راستا، بند «(b)(۵) ۱۴ CFR ۹۱.۲۱» قوانین وضع شده، این اختیار را به خطوط هوایی داده است تا حد و مرز استفاده از تلفن های همراه و دیگر دستگاه ها را تا جایی که باعث ایجاد «تداخل» در سامانه های ارتباطی و ناوبری نشود را، مشخص کنند. 

در ادامه «اداره هوانوردی فدرال» FAA (Federal Aviation Administration)، در سال ۲۰۱۳ آیین نامه های خود را به روز رسانی کرد تا از این طریق میزان استفاده از دستگاه های الکترونیکی شخصی را افزایش دهد. این موضوع بدین معناست که می توانید در بعضی از پروازها، از «Bluetooth» برای اتصال هدفون استفاده کنید. علاوه بر این در صورت مجهز بودن هواپیما می توانید از «Wi-Fi» نیز استفاده کنید. 

حالت هواپیما

در این میان نیز اشاره کردن به این موضوع خالی از لطف نیست که خوشبختانه «Bluetooth» و «Wi-Fi» را بعد از قرار دادن دستگاه مورد نظر در «حالت هواپیما»، می توان به طور جراگانه فعال، و در صورت نیاز از آن ها استفاده کرد. از طرفی با توجه به اینکه در «حالت هواپیما» فرستنده های دستگاه مورد نظر عملا در حالت خاموش هستند، مصرف انرژی کاهش می یابد، و در نتیجه به همان نسبت نیز شارژ باتری کمتر مصرف، و در مقابل نیز باتری زود تر شارژ می شود. 

این امکان همچنین در زمان هایی که تمایلی به دریافت «اعلان» (Notification) ندارید، مانند زمان رفتن به رختخواب، می تواند کارآمد باشد. در این صورت هیچ تماس و پیامی دریافت نمی کنید اما برنامه ها و نرم افزارها همچنان کار خواهند کرد.

نویسنده: علیرضا عشاقی

ارسال نظر