|

حفره مرموز کشف‌شده در مریخ چه ارتباطی به فرازمینی‌ها دارد؟

حفره مرموز کشف‌شده در مریخ چه ارتباطی به فرازمینی‌ها دارد؟

دوربین فضایی پیشرفته های‌رایز که بر روی مدارگرد شناسایی مریخ ناسا نصب شده، تصویری از یک حفره مرموز و گرد را بر روی سطح مریخ ثبت کرده که باعث شده برخی آن را به فرازمینی‌ها نسبت دهند.

به گزارش کن نیوز؛ این حفره که در نزدیکی منطقه عظیم آتشفشانی کوه المپوس قرار دارد، ظاهراً یکی از همان "نورگیرهای سقفی" یا محل‌هایی است که سطح سیاره در بالای لوله‌های گدازه فرو رفته و حفره‌ای در سطح ایجاد کرده است.
دانشمندان معتقدند این سوراخ‌ها می‌توانند حدود 3 متر عرض داشته باشند و اگر این لوله‌های گدازه‌ای شبیه به موارد مشابه در زمین باشند، می‌توانند مکان مناسبی برای اقامت فضانوردان در طول اقامت آنها در مریخ باشند.
براندون جانسون، ژئوفیزیکدان دانشگاه پردو آمریکا، می‌گوید: تا آنجا که ما مشاهده کرده‌ایم بیش از یک مورد از این گودال‌ها در مریخ وجود دارد. آنها واقعاً جالب هستند، زیرا مکان‌هایی هستند که فضانوردان ممکن است بتوانند به آنجا بروند و از تشعشعات در امان باشند.
با این حال، هنوز مشخص نیست که این حفره‌ها چقدر عمیق هستند یا به کجا منتهی می‌شوند.
راس بیر از موسسه "ستی" می‌گوید: بر روی زمین این لوله‌های گدازه‌ای می‌توانند به اندازه‌ای بزرگ باشند که بتوانید در آن راه بروید، اما همچنین می‌توانند کوچک، یا گسسته و ناپیوسته باشند.

علاوه بر اهمیت این حفره‌ها برای ماموریت‌های انسانی احتمالی در مریخ، آنها همچنین می‌توانند یکی از بهترین مکان‌ها برای جستجوی شواهدی از حیات فرازمینی در سیاره سرخ باشند. این گودال‌ها احتمالاً پناهگاه‌های گرم، دنج و بکری از مریخ بوده‌اند که می‌توانند شرایط مناسبی برای حیات را فراهم کنند.
دکتر بیر می‌گوید: متأسفانه محدودیتی به لحاظ زاویه دید برای نگاه کردن به این گودال‌ها وجود دارد؛ بنابراین گاهی اوقات می‌توانیم دیواره‌ها را ببینیم و گاهی اوقات نمی‌توانیم.
دانشمندان معتقدند بهترین راه برای کاوش در زیر سطح مریخ، اعزام یک ربات مریخ‌نورد و ورود به یکی از این نورگیرها به صورت فیزیکی است.

منبع: ایتنا

ارسال نظر