|

دانشگاه امیرکبیر و بلاروس در طراحی هواپیما و ساخت ماهواره همکاری می‌کنند

دانشگاه امیرکبیر و بلاروس در طراحی هواپیما و ساخت ماهواره همکاری می‌کنند

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به زمینه‌های همکاری با بلاروس گفت: تبادل استاد و دانشجو؛ به‌ویژه در دوره‌های دکتری، اجرای طرح‌ها و برگزاری دوره‌های مشترک همچنین فرصت‌های مطالعاتی برای دانشجویان و بورس‌های تحصیلی از جمله زمینه‌های همکاری علمی مناسب دو طرف است.

به گزارش کن نیوز؛ علیرضا رهایی در نشست امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه بلاروس گفت: محور فعالیت‌های این دانشگاه علوم مهندسی است و در این راستا ۱۸ دانشکده مهندسی، ۲۲ پژوهشکده فنی و مهندسی و ۴ پردیس در سطح کشور داریم، ۳ پردیس در سواحل جنوبی کشور و یک پردیس در شرق کشور قرار دارند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مطالعات هوایی و هوافضا، مطالعات دریایی، مطالعات انرژی فسیلی، پاک و هسته ای و فناوری‌های جدید چون هوش مصنوعی را ۴ حوزه مهم فعالیت‌های علمی این دانشگاه برشمرد و گفت: این دانشگاه در گذشته ۱۶ طرح کلان ملی را اجرا می کرده و امروز نیز طرح‌های زیادی در بخش های دفاعی، عمران و ساختمان و حوزه هایی چون هوش مصنوعی، مطالعات هوایی و دریایی در حال انجام داریم. در همکاری های بین المللی نیز همکاری های آموزشی با کشورهای مختلف؛ چون انگلستان، فرانسه، هلند داشتیم. ضمن آنکه با آلمان چند پروژه مشترک را اجرایی کردیم، دوره های مشترک همچنان ادامه دارد.

وی گفت: در شرایط کنونی و با توجه به شرایط سیاسی که در دنیا حاکم است، دانشگاه و کشور علاقه مند است با کشورهای همسایه؛ از جمله روسیه و بلاروس همکاری گسترده علمی و تحقیقاتی داشته باشد. هر دو کشور قربانی تحریم ها شده اند، از این جنبه همکاری دو کشور می تواند فرصت خوب و مغتنمی باشد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر ادامه داد: ما در زمینه تبادل استاد و دانشجو به ویژه در دوره های دکتری علاقه مند به همکاری هستیم؛ ضمن آنکه از اجرای پروژه‌های مشترک میان دو کشور که مورد نیاز طرفین است، استقبال می کنیم.

وی برگزاری دوره های مشترک را فعالیتی برای همکاری میان دو کشور دانست و یادآور شد: فرصت های مطالعاتی برای دانشجویان و بورس های تحصیلی مشترک نمونه های دیگر از زمینه های همکاری دو کشور می تواند مطرح شود.

تشریح همکاری با دانشگاه بلاروس

مدیر همکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در این نشست طراحی هواپیما ۱۰۰تا ۱۵۰ نفره و توسعه فناوری‌های ساخت ماهواره را از مگاپروژه های این دانشگاه دانست و گفت: تعریف پروژه‌های مشترک بر اساس نیازها و برگزاری دوره های مشترک می تواند زمینه همکاری مشترک دو دانشگاه صنعتی امیرکبیر و دانشگاه ملی بلاروس باشد.
روح الله باقرزاده با اشاره به جایگاه جغرافیای سیاسی ایران افزود: ایران در مرکز ارتباط شرق با غرب و شمال به جنوب و به ویژه در برنامه‌های راهبردی ارتباط با کشورهایی مختلف چون اتحادیه اروپا، روسیه و چین قرار دارد. ایران تصویر متفاوتی از آنچه رسانه‌ها ارائه می‌دهند، دارد ضمن آنکه جذابیت‌های بالایی به لحاظ توسعه علم و فناوری بین کشورهای منطقه دارد و از این منظر می‌توان ظرفیت علمی ایران را به عنوان قطب توسعه علم و فناوری در منطقه تعریف کرد.

مدیرهمکاری‌های علمی و بین المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطر نشان کرد: یکی از جنبه‌های همکاری در حوزه دانشجویی با این دانشگاه، وجود دانش آموختگان و دانشمندان جوان با علاقه و پر استعداد است.

وی با اشاره به همکاری‌های میان اساتید خاطرنشان کرد: دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه اول را در کشور در حوزه انتشار مقالات با کیفیت دارد. همچنین این دانشگاه در فناوری‌های نوظهور دارای رتبه‌های بالای جهانی است که از آن جمله می‌توان به نانو فناوری، زیست‌فناوری، هوافضا، هوش مصنوعی و علوم کامپیوتری، ریاضیات و غیره اشاره کرد.

مدیر همکاری‌های علمی و بین‌المللی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به وضعیت رشد کارآفرینی در کشور اظهار داشت: موقعیت ویژه‌ای در این حوزه در کشور ایجاد شده و دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مسیر توسعه کارآفرینی نقش پررنگی را ایفا می‌کند.

باقرزاده تعداد دانشجویان این دانشگاه را حدود ۱۴ هزار نفر در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری عنوان کرد و یادآور شد: این دانشگاه بالغ بر ۴۵۰ عضو هیات علمی دارد که ۱۰ عضو هیات علمی در بدنه اجرایی دولت سابقه فعالیت در سطح وزارتخانه های مختلف دارند و این مزایا موجب شده این دانشگاه محملی برای انجام طرح های کلان آموزشی و پژوهشی مورد نیاز کشور باشد

منبع: ایرنا

ارسال نظر