|

طراحی بخش CIP فرودگاه امام خمینی (ره) با استفاده از هنر معماری ایرانی

آئین رونمایی از مسابقه طراحی جایگاه CIP فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و نماد این ساختمان با حضور اساتید برجسته حوزه طراحی و معماری و همچنین مسئولان شرکت «تاو آویژه پارس» در محل هتل اسپیناس پالاس تهران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار کن نیوز؛ در ابتدای مراسم آئین رونمایی از مسابقه طراحی جایگاه CIP فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و نماد این ساختمان، محمد غفاری به عنوان مدیر برگزاری این مسابقه ضمن خیر مقدم به حاضرین در این مراسم گفت: نمای یک فرودگاه بین‌المللی می‌تواند نمایانگر و حتی نمادی از فرهنگ و معماری آن کشور باشد.

وی ادامه داد: کشور ترکیه در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی را برای معرفی کشور خود از طریق معماری در حوزه فرودگاهی انجام داده است.

غفاری ضمن تشریح روند برگزاری مسابقه طراحی ویژه بخش CIP فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره)، بیان داشت: این مسابقه در دو بخش شامل طراحی جایگاه CIP فرودگاه و همچنین اِلِمان و نماد این ساختمان برگزار خواهد شد.

این مقام مسئول در برگزاری مسابقه طراحی بخش CIP فرودگاه امام خمینی(ره)، عنوان داشت: مجموعا ۴۰ سکه بهار آزادی به عنوان جوایز این مسابقه در دو بخش مذکور در نظر گرفته شده که به نفرات برگزیده اهدا خواهد شد.

Screenshot_20240707-225109_Gallery

توجه به معماری اصیل ایرانی در مسابقه طراحی

در ادامه این مراسم مجید باقری مدیرعامل شرکت تاو آویژه پارس در خصوص اهمیت برگزاری مسابقه طراحی بخش CIP فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) گفت: باید بپذیریم که هر فعالیت ما در حوزه ملی می‌تواند در طولانی مدت تبدیل به یک نماد برای کشور شود.

وی تاکید کرد: شرکت تاو آویژه پارس خود را متعهد می‌داند تا ضمن به کارگیری تمامی نیروهای متخصص در حوزه‌های مختلف، بهترین عملکرد را از خود به جا بگذارد.‌ زیرا این مجموعه کاری بر این باور است که بخش CIP فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) به نوعی معرف و نمادی از کشور برای سایر ملت‌ها است.

باقری ضمن تشریح فعالیت‌های شرکت متبوع خود در حوزه فرودگاهی، اظهار داشت: از ابتدای فعالیت در بخش CIP فرودگاه امام عزم خود را برای بازنگری در بسیاری از بخش‌ها و همچنین بهبود وضعیت فعلی جزم کردیم.

مدیرعامل شرکت تاو آویژه پارس ادامه داد: باز طراحی ساختمان CIP فرودگاه امام و همچنین رسیدن به یک نماد مشخص، از جمله اقداماتی است که به صورت جدی دنبال شده و در این روند تلاش خواهیم کرد که هویت معماری و هنر اصیل ایرانی نیز مدنظر قرار داده شود.

باقری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر توسعه فعالیت‌ها در بخش CIP فرودگاه امام، گفت: تصمیم داریم با استفاده از علم روز و همچنین تکیه بر دانش داخلی ضمن احداث یک ساختمان جدید، از این پس در همین ساختمان از مسافران ورودی به کشور پذیرایی کنیم.

وی گفت: با مساعدت مسئولان شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، به احتمال زیاد در آینده نزدیک نیز ساختمانی مجهز برای خدمه پروازهای بین‌المللی احداث خواهد شد تا آنها نیز بتوانند به صورت اختصاصی از خدمات CIP بهره بگیرند.

باقری با ابزار رضایت از روند بهبود بخش‌های CIP در چند فرودگاه کشور، اظهار داشت: شرکت تاو آویژه پارس همزمان با فرودگاه امام، در فرودگاه بین‌المللی مشهد نیز فعالیت دارد و تا دو هفته دیگر نیز از سالن جدید CIP این فرودگاه رونمایی خواهد کرد.

باقری در بخش پایانی سخنان خود، ضمن دعوت از تمامی طراحان و متخصصان برای شرکت در مسابقه طراحی ویژه CIP فرودگاه امام، گفت: این مسابقه طراحی ویژه تمامی کسانی است که به دنبال ارائه ایده‌های خلاقانه خود در حوزه طراحی و معماری هستند و باید با یک نگاه ملی از نظرات تمامی افراد متخصص و اساتید این حوزه بهره بگیریم.

نظرات کارشناسان و داوران این مسابقه طراحی

در بخش دیگری از آئین رونمایی از مسابقه طراحی جایگاه CIP فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) و نماد این ساختمان، محمدرضا قانعی به عنوان رییس هیأت داوران در بخش طراحی جایگاه CIP فرودگاه امام خمینی (ره)، گفت: تعدادی از اساتید برجسته امروز وظیفه داوری در این مسابقه مهم را بر عهده گرفته‌اند که نشان از اهمیت موضوع دارد.

وی اضافه کرد: بخش CIP فرودگاه امام به نوعی دروازه ملی ورود به کشور است و انتظار داریم که این پروژه مهم در نهایت تبدیل به یک نماد معماری برای کشور شود.

قانعی تاکید کرد: باید در بخش CIP فرودگاه امام فضایی ایجاد شود تا تمامی مسافران، به ویژه افرادی که از خارج کشور وارد ایران می‌شوند، بتوانند آسایش و آرامش را در سفر خود، در بالاترین سطح تجربه کنند.

کامبیز صبری نیز به عنوان رییس هیأت داوران در بخش طراحی نماد جایگاه CIP فرودگاه امام خمینی(ره)، گفت: نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد که پیوند میان مجسمه سازی و معماری بسیار قوی بوده است.

وی یادآور شد: پس از ورود اسلام به ایران و بروز برخی از محدودیت‌ها برای مجسمه سازان، همچنان شاهد هستیم که این هنر به نوعی دیگر در معماری کشور بروز و ظهور کرده است.

صبری تاکید کرد: اگر بخواهیم از هنر مجسمه سازی در بخش CIP فرودگاه امام بهره بگیریم، می‌توانیم از مقولات مختلفی مثل «پرواز» بهره بگیریم، در این مسیر نیز می‌توانیم یک ترکیب مجسمه گونه با فرهنگ اصیل ایرانی ایجاد کنیم.

گفتنی است؛ در بخش سخنرانی کارشناسان و داوران این مسابقه؛ آقایان عارف منتظری، رضا نجفیان، عبدالرضا محسنی، پویا میزانی و سرکار خانم عبداللهی نیز به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند.

حسن ختام این برنامه نیز رونمایی از مسابقه طراحی مذکور بود و از تاریخ ۲۳ تیرماه نیز فراخوان رسمی جهت شرایط ارسال آثار اعلام خواهد شد.

IMG_20240707_224740_604

IMG_20240707_224738_127

IMG_20240707_224735_675

 

ارسال نظر