|

موشک غول‌پیکر ایلان ماسک ۴ هفته دیگر پرواز می‌کند

موشک غول‌پیکر ایلان ماسک ۴ هفته دیگر پرواز می‌کند

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، دیگر نیازی نیست که منتظر بمانیم تا قوی‌ترین موشک ساخته شده تا کنون را بار دیگر در آسمان ببینیم.

به گزارش کن نیوز؛ موشک استارشیپ ۴۰۰ فوتی(۱۲۲ متری) اسپیس‌ایکس، تا به امروز چهار پرواز آزمایشی انجام داده است و به گفته ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل اسپیس‌ایکس، پرواز پنجم در شرف انجام است.

به نقل از اسپیس، ایلان ماسک روز جمعه(پنجم ژوئیه) در شبکه اجتماعی ایکس خود نوشت: پرواز پنجم در عرض چهار هفته.

این فضاپیما از دو بخش تشکیل شده است. پیشران مرحله اول که به عنوان سوپرهوی شناخته می‌شود و یک فضاپیمای مرحله بالایی با ارتفاع ۱۶۵ فوت به نام استارشیپ که هر دو به گونه‌ای طراحی شده‌اند که قابل استفاده مجدد باشند.

چهار پرواز آزمایشی استارشیپ در ماه‌های آوریل و نوامبر سال ۲۰۲۳ و ۱۴ مارس و ۶ ژوئن سال جاری انجام شد. همه از مرکز استاربیس، مکان پرتاب موشک‌های اسپیس‌ایکس در جنوب تگزاس پرتاب شده‌اند.

این وسیله نقلیه در هر پرواز متوالی عملکرد بهتری داشته است. برای مثال، پرتاب اخیر کاملا طبق برنامه انجام شد. سوپرهوی و استارشیپ به موقع از هم جدا شدند و طبق برنامه به زمین بازگشتند و به ترتیب فرودی در خلیج مکزیک و اقیانوس هند داشتند.

این موفقیت به توضیح چرخش نسبتا سریع پرواز پنجم کمک می‌کند. از آنجایی که استارشیپ در ۶ ژوئن مطابق انتظار عمل کرد، اسپیس ایکس مشکلات کمتری برای تجزیه و تحلیل پیش از پرتاب بعدی دارد و اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده نیازی به بررسی نداشت، بنابراین آمادگی فنی به جای تایید مقررات، محرک اصلی جدول زمانی پرواز پنجم است.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، پرواز پنجم دارای یک چالش جدید هیجان انگیز خواهد بود. اسپیس ایکس گفته است که قصد دارد پیشران غول پیکر را برای فرود دقیق بر روی پایه پرتاب استاربیس بازگرداند، تلاشی که توسط بازوهای «چاپستیک» برج پرتاب تاسیسات انجام خواهد شد. قرار است دو بازوی بلند پیشران موشک را در حال فرود در هوا بگیرند و آرام روی سکو قرار دهند.

ماسک گفته است که این استراتژی جسورانه سرعت پرواز استارشیپ را افزایش می‌دهد و به پیشران اجازه می‌دهد با سرعت بیشتری بازرسی، بازسازی و دوباره راه‌اندازی شود.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر