|

مروی بر سانحه پرواز شماره ۱۵۲۵ هواپیمایی آریا تور + تصاویر

مروی بر سانحه پرواز شماره ۱۵۲۵ هواپیمایی آریا تور + تصاویر

هواپیمای ایلیوشین-۶۲ متعلق به شرکت هواپیمایی آریا تور که حامل ۱۵۳ مسافر و خدمه بود، پس از فرود ناموفق در فرودگاه مشهد، از باند خارج شد و به دیوار فرودگاه برخورد کرد. این سانحه که در ساعت ۱۸:۰۵ رخ داد، به آتش‌سوزی در هواپیما و جان باختن ۱۷ نفر و مجروح شدن ۲۰ نفر دیگر منجر شد.

به گزارش کن نیوز؛ ۲ مرداد ۱۳۸۸ پرواز به شماره ۱۵۲۵ هواپیمایی «آریا تور» که از تهران به مقصد مشهد در حال پرواز بود، در ساعت ۱۸:۰۵ دقیقه در فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد، در نتیجه باز نشدن چرخ جلو و همچنین اشکال در چرخ های عقب در هنگام فرود از باند خارج و به اصطلاح دچار «Runway Excursion» شد، و به دیوار کناره فرودگاه برخورد نمود. در این سانحه حداقل ۱۷ نفر (۳ مسافر و ۱۴ خدمه پرواز) جان باختند و ۲۰ نفر نیز مجروح شدند. این هواپیما از نوع ایلیوشین IL62، متعلق به کشور قزاقستان و تحت اجاره این شرکت هواپیمایی،  به همراه  ۱۶۰ نفر سرنشین  بوده است.

مروی بر سانحه پرواز شماره ۱۵۲۵ هواپیمایی آریا تور + عکس

به گفته شاهدان عینی، این هواپیما پس از فرود به علت سرعت زیاد از باند فرودگاه منحرف شده، دماغه آن با دیوار کنار فرودگاه برخورد می‌کند و وارد زمین‌های کشاورزی «علی آباد» کنار فرودگاه می‌شود؛ پس از برخورد با دکل‌های برق و تخریب آن‌ها آتش می‌گیرد و متوقف می‌شود. در این راستا «احمد مجیدی» معاون وقت وزیر راه و ترابری، یکی از دلایل این سانحه را کوتاهی باند و فرود آمدن هواپیما در وسط باند به جای ابتدای باند اعلام کرده است. همچنین رئیس وقت سازمان هواپیمایی کشوری در این باره این چنین گفت که هواپیما با سرعت ۱۹۷ نات روی باند فرود آمده‌است در حالی که سرعت تعیین شده استاندارد برای فرود این هواپیما، بین ۱۴۵ تا ۱۶۵ نات است.

 به علت له شدن دماغه هواپیما، کلیه کروی پروازی و مسافران ردیف اول جان خود را از دست دادند و تعداد ۲۰ نفر نیز در این سانحه مجروح شدند. شایان ذکر است که در این پرواز تیمسار خلبان «مهدی دادپی»، رئیس هیئت مدیره هواپیمایی «آریا تور»، و نیز «گلناز فلاح عیش‌آبادی»، استاد آناتومی و عضو هیت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز جان خود را از دست دادند.

مروی بر سانحه پرواز شماره ۱۵۲۵ هواپیمایی آریا تور + عکس

 

ارسال نظر