|

شمارش معکوس نهمین پرتاب سرنشین‌دار «اسپیس‌ایکس» برای ناسا

شمارش معکوس نهمین پرتاب سرنشین‌دار «اسپیس‌ایکس» برای ناسا

«اسپیس‌ایکس» آماده است تا پرتاب فضانوردان را برای ناسا به مقصد ایستگاه فضایی بین‌المللی از سر بگیرد.

به گزارش کن نیوز؛ ناسا و «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) به دنبال پرتاب ماموریت «کرو ۹»(Crew-9) در اواسط ماه جاری هستند.

به نقل از اسپیس، تاریخ پرتاب کرو ۹ که ماموریت بعدی سرنشین‌دار اسپیس‌ایکس به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» برای ناساست، در حال حاضر برای ۱۸ اوت تعیین شده است. چهار فضانورد که در این ماموریت حضور خواهند داشت، عبارتند از «زنا کاردمن»(Zena Cardman) فرمانده، «نیک هیگ»(Nick Hague) خلبان، «استفانی ویلسون»(Stephanie Wilson) و «الکساندر گوربونوف»(Alexsandr Gorbunov) متخصصان ماموریت.

این ماموریت هنوز باید تاییدیه نهایی پرتاب را از ناسا دریافت کند، زیرا مرحله دوم موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) اسپیس‌ایکس در ۱۱ ژوئیه به دلیل نشت اکسیژن شکست خورد. اگرچه مشکل موشک برای پرواز برطرف شده و اخیرا پرتاب‌ ماهواره‌های «استارلینک»(Starlink) اسپیس‌ایکس از سر گرفته شده است، اما ناسا می‌خواهد از ایمن بودن این وسیله نقلیه برای سرنشینان پیش از تاریخ پرتاب ۱۸ اوت اطمینان حاصل کند.

«استیو استیچ»(Steve Stich)، مدیر برنامه سرنشین‌دار ناسا طی یک جلسه توجیهی به رسانه‌ها، گفت: ما در تمام طول مسیر، تحقیقات را پیگیری کرده‌ایم.

استیچ خاطرنشان کرد که اسپیس‌ایکس قبلا حسگری را که مسؤول نشت اکسیژن مرحله دوم موشک در ۱۱ ژوئیه بود، تغییر داده است و ناسا اطمینان دارد این تغییر، پرتاب کرو ۹ را گواهی می‌دهد. وی افزود: ما آن پرواز را بررسی کردیم و در آزمایش مرحله دوم، حسگر را ارزیابی خواهیم کرد. ما روی همه داده‌ها کار خواهیم کرد و سپس آماده پرواز خواهیم بود.

کرو ۹ همان طور که از نامش پیداست، نهمین پرواز سرنشین‌دار خواهد بود که اسپیس‌ایکس برای ناسا به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب می‌کند. همچنین، این ماموریت دهمین پرواز سرنشین‌دار فضاپیمای «دراگون»(Dragon) به عنوان بخشی از برنامه تجاری سرنشین‌دار آژانس فضایی خواهد بود.

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر