|

آمریکا در حال ساخت یک فرودگاه چوبی عظیم است

آمریکا در حال ساخت یک فرودگاه چوبی عظیم است

در کنار طرح‌هایی برای ساخت بلندترین برج چوبی جهان در آمریکا، یک پروژه بلندپروازانه چوبی دیگر در فرودگاه PDX ایالات متحده، توسط شرکت ZGF در حال ساخت است.

به گزارش کن نیوز؛ معماران شرکت ساختمانی ZGF یک توسعه چشمگیر را در فرودگاه بین‌المللی پورتلند (PDX) در اورگان انجام داده‌اند، که بالای آن یک سقف چوبی عظیم به وسعت 3.6 هکتار قرار دارد.

این پروژه معماری جدید علاوه بر زیبایی به دلیل استفاده گسترده‌ از چوب در ساختار خود، باعث کاهش اثرات زیست محیطی با بهره‌گیری از مصالح پایدار می‌شود.

این پروژه، 9 ساختمان را که در طول دهه‌ها کنار هم قرار گرفته بودند، ادغام می‌کند، طرحی جدید می‌سازد و تمام آن را در زیر سقف چوبی یکپارچه خواهد کرد.

 

معماران ZGF این پروژه را در حالی انجام دادند که هیچ‌گونه اختلالی در فرودگاه ایجاد نشود. بخش مهمی از این کار، پیش‌ساخته کردن سقف در یک کارخانه و سپس قرار دادن آن در جای خود بود.

خود سقف حدود 8 میلیون کیلوگرم وزن دارد و شامل گلولام (الوار چسبانده شده) و چوب‌های دیگر است، که تمام آنها در شعاع 482 کیلومتری از فرودگاه تهیه شده‌اند.

همچنین این سقف دارای سیستم‌های مکانیکی و سیم‌کشی با 49 نورگیر برای به حداکثر رساندن نور طبیعی در داخل است و می‌تواند در برابر لرزه‌خیزی شدید نیز مقاومت کند.

معماران شرکت ZGF توضیح می‌دهند که با توجه به موقعیت فرودگاه PDX در منطقه فرورانش Cascadia، فرودگاه جدید به گونه‌ای طراحی شده است که در برابر یک رویداد لرزه‌ای 9 ریشتری مقاومت کند.

سقف توسط 34 ستون Y شکل که با یاتاقان‌های عایق لرزه‌ای در بالا طراحی شده‌اند، نگه داشته می‌شود تا ساختار سقف در طول یک رویداد لرزه‌ای تا 61 سانتی‌متر حرکت کند.

فضای داخلی فرودگاه تا حد امکان دلپذیر و آرامش‌بخش طراحی شده است. این ساختمان با همکاری Place Landscape Architecture ایجاد و شامل 72 درخت بزرگ در سراسر ترمینال، همچنین باغ‌های آبشاری و بیش از 5000 گیاه استراتژیک می‌باشد.

ایده این است که در کل فضای این فرودگاه خیابان‌های پردرخت پورتلند، بازآفرینی شوند.

توسعه این فرودگاه، بخشی از یک بازسازی بزرگ‌تر است و بودجه کلی آن 2 میلیارد دلار می‌باشد.

انتظار می‌رود ظرفیت فرودگاه PDX با این طراحی جدید دو برابر شود و این طراحی نوین به فرودگاه کمک کند تا سال 2045 در نهایت پذیرای 35 میلیون مسافر سالانه باشد.

این مرحله اول پروژه می‌باشد و به روی بازدیدکنندگان باز شده است، هر چند مرحله دوم هنوز ادامه دارد و طراحان تا سال 2026 آن را بیشتر گسترش خواهند داد.

 

منبع: تکنو

ارسال نظر