|

معضل لغو پروازها در آلمان و پیامد افزایش مالیات و عوارض

معضل لغو پروازها در آلمان و پیامد افزایش مالیات و عوارض

بسیاری ازشرکت‌های هواپیمایی درحال کاهش برنامه‌های پروازی خود هستند و این امر را با مالیات‌ها و هزینه‌های بسیار بالا در آلمان توجیه می‌کنند. مدیرعامل لوفت‌هانزا نیز ابراز نگرانی کرده اما عوامل دیگر نیز نقش دارند.

به گزارش کن نیوز؛ مدیرعامل لوفت‌هانزا پیش‌بینی می‌کند که صنعت هوانوردی در آلمان با کاهش‌های بیشتری در برنامه‌های پروازی خود مواجه خواهد شد. کارستن اشپور به روزنامه "بیلد آم زونتاگ" گفت: «من عمیقا نگران تداخل منافع اقتصادی و پروازی‌مان هستم.»

اشپور افزود: «هزینه‌های دولتی در بخش هوانوردی به شدت افزایش یافته و این امر به کاهش بیشتر شمار پروازها منجر می‌شود. شرکت‌های هواپیمایی بیش از پیش از فرودگاه‌های آلمان دوری کرده یا مسیرهای مهم را حذف می‌کنند.»

به تازگی، شرکت ایرلندی "رایان‌ایر" و "یورووینگز"، شرکت هواپیمایی تابعه لوفت‌هانزا، بسیاری از پروازهای خود را لغو کرده‌اند. هر دو شرکت دلیل این تصمیم را هزینه‌های سنگین در فرودگاه‌های آلمان عنوان کرده‌اند. صنعت هوانوردی ماه‌هاست که از هزینه‌های بالایی مانند عوارض پرواز و از ماه مه بدین سو، افزایش مالیات هوایی همچنین هزینه‌های کنترل امنیتی و امنیت ناوبری هوایی گلایه دارد.

نگرانی‌ها درباره سوخت‌های ترکیبی

مدیرعامل لوفت‌هانزا از برنامه‌های دولت برای اعمال مقررات اضافی که قرار است اجرا شود نیز انتقاد کرد و گفت: «برای سال‌های آینده، اقدامات یکجانبه بیشتری در سطح ملی برنامه‌ریزی شده است؛ به عنوان مثال، تعیین سهم اجباری برای استفاده از سوخت‌های E که هنوز به مقدار کافی در دسترس نیستند. در نتیجه، کیفیت ارتباطات در بسیاری از مناطق مهم اقتصادی در مقایسه بین‌المللی رو به کاهش می‌گذارد.»

سوخت‌هایE، سوخت‌های مصنوعی مبتنی بر ترکیب آب و کربن با کمک انرژی برق هستند که هدف آنها کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای دی‌اکسید کربن توسط هواپیماها است.

اتحادیه صنفی اقتصاد هوانوردی آلمان (BDL) تأکید دارد که درآمدهای حاصل از مالیات هوانوردی باید برای حمایت از سوخت‌های جایگزین هواپیمایی هزینه شود. این اتحادیه به قرارداد دولت ائتلافی آلمان اشاره می‌کند که در آن آمده است: «ما درآمدهای حاصل از مالیات هوانوردی را برای حمایت از تولید و استفاده از سوخت‌های هوانوردی مبتنی بر برق و بدون انتشار دی‌اکسید کربن و همچنین برای پژوهش، توسعه و نوسازی ناوگان هوایی اختصاص خواهیم داد.»

حمایت دو حزب اپوزیسیون از شرکت‌های هواپیمایی

حزب سوسیال‌مسیحی آلمان (CSU) با پرداختن به این موضوع، به دنبال دستیابی به قیمت‌های ارزان‌تر برای بلیط هواپیما است. اولریش لانگه، معاون فراکسیون اتحاد دو حزب دمکرات‌مسیحی و سوسیال‌مسیحی در پارلمان آلمان، به روزنامه "آگسبورگر آلگماینه" گفت: «در ابتدا باید افزایش اخیر مالیات بر حمل‌ونقل هوایی لغو شود، زیرا خزانه خالی دولت نباید به ضرر مراکز ما در صنعت هوانوردی بهبود یابد.» وی همچنین بر لزوم کاهش هزینه‌های مرتبط با عوارض امنیت هوایی تأکید کرد.

لانگه هشدار داد که تصمیم دو شرکت هواپیمایی "رایان‌ایر" و "یورووینگز" برای لغو پروازها در آلمان یک علامت هشدار است. او اظهار داشت که این روند می‌تواند یک "چرخه منفی" ایجاد کند که حتی فرودگاه‌های مهم ایالت بایرن مانند مونیخ، نورنبرگ و ممینگن را تحت تأثیر قرار دهد.

وی توضیح داد که برای شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌ها، هزینه‌ها به حداکثر رسیده است و افزود: «دولت باید بفهمد که زنگ‌های خطر به صدا درآمده‌اند و اگر اقدامی نشود، صنعت هوانوردی آلمان به شدت آسیب خواهد دید.»

نقش عوامل دیگر

مالیات‌ها و هزینه‌های بالا تنها یکی از دلایلی است که باعث شده شرکت‌های هواپیمایی شمار پروازهای خود در آلمان را کاهش دهند. عوامل دیگر شامل درگیری‌های بین‌المللی نظیر جنگ روسیه علیه اوکراین و جنگ خاورمیانه هستند که شرکت‌های هواپیمایی را مجبور می‌کنند مسیرهای طولانی و پرهزینه‌ای را به دلیل بسته بودن آسمان این مناطق انتخاب کنند.

یکی دیگر از عوامل، کاهش سطح تقاضا است. به عنوان مثال، برخی پروازها به آمریکا به دلیل کمبود مسافر کاهش یافته‌اند. ایوون زیگلر، کارشناس هوانوردی، اخیراً به سایت تاگس‌شاو آلمان گفت که در سال گذشته پروازها به آمریکا بسیار بهتر بود؛ از آنجا که مسافران در مدت پاندمی کرونا امکان سفر نداشتند، حاضر بودند قیمت بالاتری بپردازند، "اما امسال به دلیل رشد نازل اقتصادی در سطح کشور، مسافران نسبت به قیمت بلیط‌ها حساسیت بیشتری پیدا کرده‌اند".

منبع:dw

 

ارسال نظر