|

خطاهای رخ‌داده در نشان‌دهنده Magnetic Compass (قسمت دوم)

خطاهای رخ‌داده در نشان‌دهنده Magnetic Compass (قسمت دوم)

نشان‌دهنده Compass توسط مغناطیس های شناور در درون سیال که تحت تاثیر میدان مغناطیسی کره زمین قرار میگیرند کار میکنند. نوع دیگری از خطاها به نام Magnetic Dip وجود دارد که در این ابزار رخ میدهد

     همانطور که گفته شد، نشان‌دهنده Compass توسط مغناطیس های شناور در درون سیال که تحت تاثیر میدان مغناطیسی کره زمین قرار میگیرند کار میکنند. نوع دیگری از خطاها به نام Magnetic Dip وجود دارد که در این ابزار رخ میدهد.

     این نوع خطا در نزدیکی دو قطب کره ی زمین به حداکثر مقدار خود میرسد و هرچه هواپیما به خط استوا نزدیک تر میشود، از میزان این خطا کاسته شده، تا جایی که در خط استوا برابر با صفر میگردد.

     دلیل وقوع این اتفاق به الگوی جریان های مغناطیسی کره زمین مربوط میباشد. میدان مغناطیسی کره زمین از یک قطب خارج و به قطب دیگر وارد میشود. در خط استوا این میدان  مغناطیسی تقریبا در جهت افقی میباشد و هر چه به قطب ها نزدیکتر شویم، بیشتر شکل عمودی به خود میگیرند. خطای  Magnetic Dip  خود باعث ایجاد دو نوع خطا میگردد:

 

 نوع اول)  Acceleration error : اگر در نیمکره ی شمالی، هواپیما در جهت شرق یا غرب در حال حرکت باشد و شتاب افزاینده بگیرد، نشان دهنده   Compass  به سمت شمال میچرخد و اگر شتاب کاهنده بگیرد، نشان دهنده به سمت جنوب چرخیده و سمت جنوب را نشان میدهد. 

     این مشکل برای هواپیمایی که در نیمکره  جنوبی در حال پرواز است کاملا برعکس اتفاق می افتد‌، یعنی اگر هواپیما به سمت شرق یا غرب در حال پرواز باشد، شتاب کاهنده، شمال و شتاب افزاینده، جنوب را نشان خواهد داد و به طور کلی اگر هواپیما به سمت شمال یا جنوب در حال پرواز باشد، این مشکل در هیچ یک از دو نیمکره زمین ایجاد نخواهد شد.

نوع دوم)  Turning error : زمانی که هواپیما آغاز به گردش به سمت شمال یا جنوب میکند( در هر دو نیمکره)، این مشکل به وجود می آید. در زمانی که هواپیما آغاز به گردش به سمت یک جهت شمالی میکند، نشان دهنده   Compass  در ابتدا به جهت مخالف، یعنی به سمت جنوب حرکت میکند و پس از چند لحظه، جهت چرخش را تصحیح کرده اما با کمی تاخیر  (Lag)  جهت درست را نشان میدهد، به عبارتی دیگر، نشان دهنده  Compass در پشت جهت واقعی آغاز به حرکت میکند.

     همچنین زمانی که هواپیما آغاز به گردش به سمت یک جهت جنوبی میکند، نشان دهنده   Compass  جهت صحیح گردش را نشان میدهد اما کمی جلوتر از جهت واقعی شروع به حرکت میکند (Lead). زمانی که هواپیما به جهت شرق یا غرب میرسد، این خطا از بین میرود.

منبع: Instrument Commercial Jeppesen

به قلم مهران اشرفی

نویسنده: مهران اشرفی

ارسال نظر