|

عکاس "طلوع زمین" در ۹۰ سالگی در سانحه سقوط هواپیما کشته شد

عکاس "طلوع زمین" در ۹۰ سالگی در سانحه سقوط هواپیما کشته شد

ویلیام آندرس، فضانورد مشهور برنامه فضایی آپولو ۸ که در حدود ۵۵ سال پیش، عکس مشهور "طلوع زمین" را ثبت کرده بود جمعه ۷ ژوئن در اثر سقوط هواپیمایی که خود خلبانی آن را بر عهده داشت در آب‌های اطراف ایالت واشنگتن کشته شد.

به گزارش کن نیوز؛ فضانورد برنامه فضایی آپولو ۸ و عکاس "طلوع زمین" که نخستین عکس‌ رنگی زمین محسوب می‌شود در  سن ۹۰ سالگی در حادثه سقوط هواپیمای بیچ‌کرفت A45 که خود خلبانی آن را برعهده داشت کشته شد.

ویلیام آندرس یکی از ۳ فضانورد ماموریت آپولو ۸ در سال ۱۹۶۸ میلادی بود که برای نخستین بار به مدار ماه رسید و عکس مشهور به طلوع زمین را که در آن، سیاره ما به صورت یک تیله شیشه‌ای آبی‌رنگ دیده می‌شود ثبت کرد.

69308111_902

گِرِگ آندرس پسر ویلیام آندرس که خود نیز سرهنگ‌ بازنشسته نیروی هوایی ایالات متحده است با تایید مرگ پدرش افزود که همه خانواده با شنیدن این خبر غمگین شده‌اند و "همه ما دلتنگ او خواهیم شد."

تصویر مشهور به "طلوع زمین" از نظر تاریخی نخستین باری به شمار می‌رود است که انسان توانست سیاره خود را از بیرون تماشا کند.

آندرس این تصویر مشهور را در جریان چهارمین گردش سرنشینان فضاپیما به دور ماه و در شرایطی که با عجله قصد داشت حالت دوربین خود را از سیاه و سفید به رنگی تغییر دهد، ثبت کرده بود.

ماموریت آپولو ۸ در دسامبر سال ۱۹۶۸ یک سفر فضایی جسورانه بود که نتایج آن، هفت ماه بعد مقدمه سفر اصلی ماموریت آپولو برای فرود بر روی سطح کره ماه را فراهم کرد.

بر اساس اعلام منابع محلی، در حدود ساعت ۱۱:۴۰ به وقت محلی، گزارشی در خصوص سقوط هواپیمایی قدیمی در آب‌های شمالی جزیره جونز دریافت شد.

به گفته گرگ اندرس، جسد این فضانورد ۹۰ ساله بعدازظهر روز جمعه ۱۸ خرداد (۷ ژوئن) کشف شد. ویلیام آندرس در زمان پرواز، خلبان و تنها سرنشین این هواپیما بود. علت سقوط هواپیما از سوی مقام‌های مسئول در دست بررسی است.

منبع: dw.com

ارسال نظر