|

شکست پروژه فرودگاه چینی در نپال

شکست پروژه فرودگاه چینی در نپال

فرودگاه بین‌المللی «پوخرا» که قرار بود نماد شکوفایی اقتصادی نپال باشد، حالا به نمادی از مشکلات پروژه‌های زیرساختی چین تبدیل شده است.

به گزارش کن نیوز؛ این فرودگاه با هزینه‌ی گزاف و کیفیت نامناسب توسط چین ساخته و تامین مالی شده است، اما حالا به دلیل کمبود پروازهای بین‌المللی، درآمد کافی برای بازپرداخت وام ۲۱۶ میلیون دلاری خود را ندارد.

دولت جدید نپال که روابط نزدیکی با پکن دارد، رسماً درخواست کرده تا این وام به کمک بلاعوض تبدیل شود.

این درخواست در جریان بازدید هیئتی چینی به رهبری معاون وزیر خارجه‌ چین مطرح شد.

مشکلات فرودگاه پوخرا به همین‌جا ختم نمی‌شود. چند هفته پس از افتتاح آن در ژانویه ۲۰۲۳، سقوط یک هواپیمای داخلی در نزدیکی فرودگاه، جان ۷۲ نفر را گرفت. همچنین، در سال گذشته، نهاد مبارزه با فساد نپال و یک کمیته‌ پارلمانی تحقیقاتی در مورد ساخت‌و‌ساز این فرودگاه را آغاز کردند.

گزارش‌های نیویورک تایمز حاکی از آن است که شرکت چینی "CAMC مهندسی" هزینه‌های پروژه را افزایش داده و تلاش‌های نپال برای کنترل کیفیت ساخت‌و‌ساز را تضعیف کرده است.

این تنها موردی نیست که پروژه‌های زیرساختی چین با انتقاداتی مانند کیفیت پایین و بدهی سنگین برای کشورهای دریافت‌کننده‌ وام روبرو می‌شود. طرح "کمربند و جاده" چین که میلیاردها دلار برای زیرساخت‌های بین‌المللی هزینه کرده، برای برخی از کشورهای در حال توسعه به باری سنگین تبدیل شده است.

منبع:nytimes

ترجمه: فائزه امین پویا

ارسال نظر