استفاده از قویترین سوخت دنیا در صنایع هوایی
ژاپنیها در صنعت هیدروژن پیشرفتهای زیادی داشتهاند، صنعتی که اکثر کشورها اهمیت چندانی به آن نمیدهند اما رولزرویس بهطور غیرمنتظرهای یک پیشرانه جدید را معرفی کرده است که از آن بهعنوان قویترین پیشرانه تاریخ نام میبرد.
به گزارش کن نیوز؛ این نیروگاه پرقدرت به تازگی پردهبرداری شده و کارشناسان باور دارند همین پیشرانه و سوخت بهکاررفته در آن توانایی ایجاد تحول واقعی در حملونقل جهانی را خواهد داشت. در ادامه به برخی جزئیات منتشرشده پیشرانه رولزرویس میپردازیم.
رولزرویس بهعنوان یکی از معتبرترین نامهای صنعت خودرو و هوانوردی شناخته میشود و هماکنون برنامه تست سوخت هوانوردی پایدار SAF را کامل کرده است. این حرکت تاریخی را میتوان یک قدم روبهجلو بسیار بزرگ دانست که شاید تحول زیادی در صنعت هوانوردی ایجاد کرده و باعث پروازهای سبز و بدونآلایندگی شود.
درحالحاضر یکی از پیشرانههای تستشده با این سوخت پیشرانه «ترنت ۱۰۰۰»رولزرویس است که در بوئینگ ۷۸۷ دریملاینر دیده میشود. این پیشرانه بدون هیچگونه تغییری در ساختار خود میتواند از سوخت SAF استفاده کند.
چنین تطابقی یک شاهد مهم از نوآوری قابلتوجه رولزرویس در طراحی پیشرانه است. همچنین بریتانیاییها تمرکز زیادی بر تکنولوژیهای هوانوردی سبز دارند. باید گفت مشخصات فنی و عملکردی پیشرانه ترنت۱۰۰۰ با سوخت SAF بسیار احساسبرانگیز است زیرا از نظر نیروی رانش هیچ کمبودی وجود ندارد و به ۳۴۷کیلونیوتون میرسد.
تستهای اولیه نشان میدهند درصورت استفاده از سوخت SAF، مصرف سوخت تا یکدرصد کمتر خواهد بود هرچند فعلا نتیجه نهایی اعلام نشده است.
همچنین بهکارگیری این سوخت باعث کاهش قابلتوجه آلایندگی میشود و در مقایسه با سوخت جت مرسوم، میزان تولید دیاکسید کربن تا ۸۰درصد کمتر خواهد بود. تولید موفقیتآمیز پیشرانه رولزرویس با سوخت SAF در صنعت هوانوردی یک دستاورد بسیار مهم است زیرا تا همین چند سال پیش امری غیرممکن جلوه میکرد.
همانطور که گفته شد؛ یکی از ویژگیهای اصلی سوخت یادشده را میتوان کاهش قابلتوجه آلایندگی دانست که آن را به گزینهای ایدهآل برای مبارزه با تغییرات آبوهوایی تبدیل میکند.
ایرلاینهایی که از این پیشرانهها استفاده کنند، راحتتر میتوانند استانداردهای آلایندگی سختگیرانه را پاس کنند و از آنجاکه رولزرویس جزو معتبرترین سازندگان پیشرانه هواپیماهاست بنابراین همکاری با آن باعث تقویت جایگاه شرکتهای سفارشدهنده نیز خواهد شد.
باید گفت طراحی این پیشرانه فرآیندی یک یا دوساله نبوده و ازجمله دستاوردهای کلیدی پروژه SAF رولزرویس میتوان به موارد زیر اشاره کرد؛ رولزرویس تستهای اولیه پیشرانه ترنت ۱۰۰۰ با سوخت SAF را از سال ۲۰۲۱ شروع کرد. در سال ۲۰۲۲ این شرکت اولین تستهای پروازی واقعی با این پیشرانه را روی بوئینگ ۷۴۷ انجام داد و به تدریج میزان سوخت SAF مورداستفاده را نیز بیشتر کرد.
در دهم نوامبر ۲۰۲۳ رولزرویس اعلام کرد تمام تستها را پشت سر گذاشته و صد درصد سوخت SAF را روی این پیشرانه آزمایش کرده است. رولزرویس ثابت کرده پیشرانه ترنت۱۰۰۰ میتواند سوخت صد درصد SAF را بدون هیچگونه تاثیر منفی بر پارامترهای عملکردی بسوزاند و تمامی تستهای ایمنی را نیز پاس کند.
پیشرانه جدید رولزرویس به منظور دیکربنیزه کردن حملونقل هوایی طراحی شده است. این نوع حملونقل جزو آلایندهترین راههای جابهجایی افراد در دنیای مدرن محسوب میشود.
آیا این پیشرانه و سوخت SAF جایگزینی عالی برای هیدروژن خواهد بود. شرکتهای دیگر نیز چنین چیزی را امتحان کردهاند و حتی صحبتهایی درباره استفاده تجاری از SAF در سال ۲۰۲۶ وجود دارد. البته پیشرانه جدید با سوخت SAF میتواند نزدیکتر از آن چیزی باشد که تصور میکنیم و فقط کافی است برندهایی همچون بوئینگ یا ایرباس آن را سفارش دهند.
ارسال نظر