|

جوابیه شرکت هواپیمایی پارس ایر در خصوص یک خبر


جوابیه شرکت هواپیمایی پارس ایر در خصوص یک خبر

روابط عمومی شرکت هواپیمایی پارس پیرو بازدید مشترک روز جمعه مورخ ۲۲ دی ماه سال جاری نمایندگان محترم سازمان تعزیرات حکومتی و وزارت راه و شهرسازی از دفاتر فروش بلیت شرکتهای هواپیمایی در فرودگاه مهرآباد و پلمپ دفتر فروش بلیت این شرکت، توضیحات ذیل را جهت تنویر و آگاهی بخشی افکار عمومی اعلام می دارد.

 

 شرکت هواپیمایی پارس هم راستا با دیگر شرکتهای هواپیمایی، با توجه به رای هیات محترم عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر ابطال مصوبه ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت گذاری دستوری حمل و نقل بار و مسافر هوایی و با هماهنگی کمیته اقتصادی شرکتهای هواپیمایی اقدام به اصلاح حداقلی نرخ فروش بلیت های خود در مسیرهای داخلی نمود. لیکن طی بازدید نمایندگان محترم سازمان تعزیرات و وزارت راه و شهرسازی از دفاتر فروش بلیت، بدون هیچگونه توجه به رای دیوان عدالت اداری و بدون اطلاع و تذکر و حکم قضایی قبلی در راستای فروش بلیت با نرخ عمومی کلیه ایرلاینها، دفتر فروش این شرکت پلمپ گردید.

 

پارس ایر بعنوان یکی از شرکتهای هواپیمایی داخلی در طول فعالیت خود با وجود تمامی فشارها و تحریم های ناعادلانه، بمنظور حفظ و توسعه صنعت هوانوردی کشور تلاش می نماید و علیرغم هزینه های بسیار گزاف ارزی شرکت های هواپیمایی از جمله تعمیر و نگهداری هواپیما، با رعایت تمامی دستورالعمل های ایمنی، علاوه بر انجام پروازهای برنامه ای با افتخار میزبان هموطنان عزیز در مناطق کم برخوردار کشور از جمله ایرانشهر، آغاجاری، ماکو و..  بوده و پروازهای منظمی را جهت اتصال مناطق محروم کشور به مراکز استانی برقرار نموده است.لذا با توجه  به افزایش نرخ ارز، هزینه های جاری ناشی از  تورم و نامتناسب بودن نرخ بلیت با هزینه ها، اقدام فوق را غیرکارشناسی و به نوعی خدشه وارد کردن به ایمنی پروازها می داند.  براین اساس، نقش وزارت راه و شهرسازی در گشودن راه های لازم جهت تامین ایمنی هواپیماها نقشی کلیدی و اساسی است.

 

از سویی دیگر برخورد ناعادلانه با صنعتی که چهار دهه تحت تأثیر تحریم های ناجوانمردانه  می باشد و صیانت از آن تنها با عرق ملی و تلاش و کوشش شبانه روزی تمامی کارکنان آن امکان پذیر شده است و ورود به مسائل اقتصادی آن با تعرفه های ناصواب، چیزی جز بی مهری، بی اعتنایی و عدم رسیدگی مسئولان به مشکلات و درخواست های شرکت های هواپیمایی نمی باشد.

 

لازم به ذکر است در حال حاضر شرکت های هواپیمایی علاوه بر تحریم های بین المللی، گرفتار تحریم های داخلی نیز هستند. کما اینکه در یک ماه اخیر، شرکت های هوائی و این شرکت در حالی درگیر عدم ترخیص قطعات هواپیمای زمینگیر خود از گمرکات کشور بودند که این مهم یکی از علل زمین گیر ماندن هواپیماها نیز می باشد و بلاشک رسیدگی به این امر یکی از وظایف مهم وزارت راه و شهرسازی است. همچنین در همین محدوده زمانی، پارس ایر ۳ فروند هواپیمای مسافری جهت افزایش ناوگان حمل و نقل هوایی وارد کشور کرده است. طبیعتا حفظ و توسعه این صنعت امکان پذیر نمی باشد مگر با پیگیری جهت رفع موانع و بروزرسانی قیمت بلیت هوایی. لذا انتظار دست اندرکاران شرکت های هوائی و این شرکت بعنوان خدمتگزار مردم ایران از مسئولان محترم دستگاه های نظارتی و خصوصا وزارت راه و شهرسازی، بررسی علت و علل کوچک شدن شبکه پروازی، کاهش تواتر پروازها، کمبود صندلی، زمینگیر شدن هواپیماها و نارضایتی مردم می باشد. مسلمآ کارشناسی و رسیدگی به موارد فوق، شرکت های هواپیمایی را در مسیر تخصصی و اقتصادی یاری خواهد کرد و قطعا موجب توسعه صنعت و رضایتمندی مردم عزیز کشورمان می شود.

 

در پایان به منظور آگاهی و استحضار هموطنان عزیز، بخش کوچکی از هزینه های جاری شرکت های هواپیمایی را بعنوان اطلاعات مهم و مالی ایرلاین بشرح ذیل منتشر می نمائیم.

نمونه اول، چنانچه فقط یک مورد از شیشه های کابین خلبان دچار شکستگی ناشی از تغییرات دما شود که هزینه آن شامل خسارت بیمه ای هم نخواهد بود، هزینه تامین آن به ارزش ۱۱۵ هزار دلار (با نرخ ارز نیمایی ۴۰ هزار تومانی) برابر با رقم هنگفت ۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون  تومان می باشد که شرکت هواپیمایی پارس برای تامین هزینه ارزی فوق نیازمند حداقل فروش ۳ هزار و ۵۰۰ صندلی و به عبارتی انجام ۷۵ سورتی پرواز با نرخ مصوب یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان در مسیر تهران - شیراز با ضریب اشغال  ۹۰ درصد می باشد که از مبلغ و درآمد مذکور مضافا مالیات و عوارض ها نیز کسر خواهد شد.

 

نمونه دوم، هزینه خرید ۲ موتور در صورتی که با قیمت معقول و رفع معضلات تحریم ها وارد کشور شود برابر با ۲/۶ میلیون دلار با امکان ۴ هزار نشست و برخاست پرواز خواهد بود که هزینه هر مورد برخاست از زمین آن برابر با ۶۵۰ دلار برای ۲ موتور و به عبارتی ۲۶ میلیون تومان در یک پرواز و اثر مستقیم آن در هر صندلی ساعت مبلغ ۶۳۵ هزار تومان می باشد.

نمونه سوم، هزینه خرید و تعویض لاستیک های هواپیما با ارزش ۶۵۰۰ دلار با طول عمر صرفا ۲۰ روز پروازی است که هزینه ریالی آن در ماه معادل ۳۹۰ میلیون تومان بوده و اهمیت بسیاری در حفظ ایمنی پروازها دارد. 

نمونه چهارم، هزینه خرید و تعویض ترمز هواپیما هر ۶ ماه معادل ۲۰۰ هزار دلار است. این هزینه برای هر هواپیما در هر ماه معادل ۳۳ هزار و ۵۰۰ دلار میباشد. هزینه ریالی تعویض ترمز برای هر هواپیما در هر ماه معادل ۱ میلیارد و ۳۴۰ میلیون تومان و به ازای هر صندلی ساعت، معادل ۱۳۵ هزار تومان در روز محاسبه می شود. 

و آخرین نمونه، هزینه اخذ خدمات هندلینگ زمینی هر پرواز برابر با ۹ میلیون تومان می باشد که اثر آن در هر بلیت حداقل ۲۰۰ هزار تومان است.

به ۵ نمونه مهم فوق هزینه های جاری نیروی انسانی، هزینه ارزی آموزش خلبانان در سیمولاتور، سوخت مصرفی موتور، روغن، امنیت پرواز، اجاره اماکن، قطعات مصرفی، هزینه استهلاک، شرکت فرودگاه ها، سوخت خودروها، کیترینگ، بیمه هواپیما، البسه کارکنان، حمل و نقل، فن آوری اطلاعات(نرم افزار و سخت افزار)، هزینه گمرک و ترخیص قطعات، تداوم صلاحیت پروازی، تهیه و بروز رسانی سرویس های داخل پروازی از جمله نشریات پروازی، بروز رسانی سیستم ناوبری، چک های متناوب فنی هواپیما، حقوق و دستمزد، بیمه و مالیات کارکنان، هزینه های بالا سری  و... نیز اضافه می شود. 

در این شرایط، فروش بلیت هر صندلی کمتر از نرخ ۲ میلیون تومان در شرایطی که تمام ارکان مرتبط، هزینه های خود را نقدا از ایرلاینها وصول می نمایند شرکتهای هواپیمایی را با شکست کامل مواجه خواهد ساخت و طبیعتا هیچگونه نقدینگی برای تامین قطعات باقی نمانده و در نتیجه، تامین به موقع قطعات با بهای تمام شده فوق مقدور نخواهد بود و این امر ایمنی پروازها را با مخاطره جدی مواجه می سازد. از طرفی فرآیند اجرایی مشارکت هر بخش خصوصی با زیان انباشته برای توسعه ناوگان خود دچار اختلال جدی خواهد شد.

 

روابط عمومی شرکت هواپیمایی پارس ضمن پوزش از تشویش ایجاد شده در اذهان عمومی، پیگیری و احقاق حقوق شرکت های هواپیمایی بعنوان خادم مردم شریف ایران در برابر تحریم های داخلی را از مسئولان امر درخواست نموده و انتظار دارد اقدامات لازم در خصوص رفع مشکلات عدیده همه شرکتهای هواپیمایی با قید فوریت تا حصول نتیجه و اطلاع رسانی عمومی انجام گردد. 

ناگفته های بسیار باقی است.

 

با تجدید احترام

 روابط عمومی شرکت هواپیمایی پارس

ارسال نظر