|

مراقبت‌های بهداشتی حجاج در فرودگاه بوشهر انجام شد

مراقبت‌های بهداشتی حجاج در فرودگاه بوشهر انجام شد

رییس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر گفت: باهدف ارائه خدمات و رصد موارد مشکوک بیماری‌ها، مراقبت‌های بهداشتی حجاج توسط تیم مرزی مستقر در فرودگاه بین‌المللی بوشهر انجام شد.

به گزارش کن نیوز؛ حمید حبیبی نیا صبح یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: هم‌زمان با ورود حجاج بیت‌الله الحرام به کشور، تیم پایگاه مراقبت مرزی مرکز بهداشت شهرستان بوشهر با استقرار در نقطه صفر مرزی در محل فرودگاه بین‌المللی بوشهر، کلیه زائران را مورد مراقبت بهداشتی و بیماریابی قرار دادند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر افزود: با توجه به برگزاری مراسم عظیم حج تمتع و حضور زائرین از کشورهای مختلف در این مراسم معنوی و احتمال شیوع بیماری‌های نوپدید و باز پدید در نقاط مختلف جهان نظیر بیماری تب دنگ، کرونا، آنفلوانزا، آبله و احتمال سرایت و انتقال این بیماری‌ها در بین زائران وجود دارد.

وی ادامه داد: لازم است به‌منظور پیشگیری از ورود هرگونه بیماری به داخل کشور از طریق حجاج، برنامه‌های کنترلی و پیشگیرانه طبق شیوه‌نامه‌های مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نقطه صفر مرزی و در بدو ورود زائران به عمل آید.

حبیبی نیا اضافه کرد: حجاج و زائرین استان بوشهر ۹۵۶ نفر بودند که در چهار پرواز، روزهای سه شنبه-چهارشنبه و پنجشنبه از سرزمین وحی عازم کشور شدند که بدین منظور تیم مراقبت مرکز بهداشت شهرستان بوشهر با ورود اولین گروه حجاج در محل فرودگاه بین‌المللی بوشهر حضور داشتند.

وی تصریح کرد: تیم مراقبت سلامت مرکز بهداشت شهرستان بوشهر، شامل پزشک، کارشناسان بهداشتی ستاد شهرستان، کارشناسان پایگاه مراقبت بهداشتی مرزی هوایی و کارشناسان آزمایشگاه، کلیه حجاج را در ابتدای ورود به سالن فرودگاه تحت کنترل قرار دادند.

وی ادامه داد: تیم مراقبت با استفاده از دماسنج لیزری نسبت به اندازه‌گیری درجه حرارت بدن تک‌تک افراد اقدام کرده و به‌منظور بیماریابی، با مشاهده دقیق وضعیت جسمانی و حال عمومی آن‌ها در صورت داشتن علائم ظاهری و مشکوک مثل سرفه و تب افراد را برای بررسی و معاینه دقیق‌تر به پزشک تیم ارجاع دادند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر افزود: برای غربالگری از کلیه حجاج دارای علاِئم بیماری کووید ۱۹ و تب دنگ تست سریع و پی سی، حین ورود از آن‌ها گرفته شد.

حبیبی‌نیا به مردم توصیه کرد: از روبوسی و دست دادن با افراد دارای بیماری تنفسی خودداری کرده، موازین بهداشت فردی شامل شستشوی صحیح و مکرر دست‌ها را رعایت، آداب تنفسی هنگام سرفه و عطسه یعنی پوشاندن دهان و بینی با دستمال را و فاصله حداقل یک متر با فرد دارای علائم را رعایت کنید.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بوشهر خاطرنشان کرد: در صورت بروز علائم تنفسی یا تب و سردرد از آغاز سفر تا ۱۴ روز پس از بازگشت از حج یا کشورهای عربی حتماً به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا پزشک معالج خود مراجعه کنید.

 

منبع: مهر

ارسال نظر