|

موانع پروازی و ساخت و سازهای غیرمجاز علت نیمه تعطیلی فرودگاه نوشهر

موانع پروازی و ساخت و سازهای غیرمجاز علت نیمه تعطیلی فرودگاه نوشهر

فرودگاه نوشهر یکی از قدیمی ترین فرودگاه های مازندران، سال ها است که این ظرفیت بی بدیل به دلیل وجود موانع پروازی و ساخت و سازهای غیر مجاز در اطراف فرودگاه، کم رغبتی شرکت های هواپیمایی و بیم خلبانان برای نشست و برخاست به صورت نیمه تعطیل فعالیت می‌کند.

به گزارش کن نیوز؛ این فرودگاه با بیش از ۷۰ سال، مساحتی حدود ۸۵ هکتار و طول باند آن هم حدود ۲ هزار و ۳۰۰ متر است و زمان ساخت آن طبق اسناد موجود به سال ۱۳۳۳ باز می گردد که جزو قدیمی ترین فرودگاه های مازندران و کشور محسوب می شود منتهی چند سالی است که از این ظرفیت منحصر بفرد به خاطر برخی وجود مشکلاتی نظیر ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و مسیر پروازی استفاده نمی شود و در زمان حاضر هفتگی یک پرواز در مسیر رفت و برگشت مشهد در این فرودگاه برقرار است.

در حالی که طبق مستندات و آمارهای موجود، در اواخر دهه ۹۰ هفتگی در تمامی روزها در این فرودگاه پرواز در مسیر های رفت و برگشت تهران، مشهد، شیراز، بندر عباس آباد و کیش برقرار بود اما در زمان حاضر هفتگی یک روز در مسیر های رفت و برگشت مشهد - نوشهر در این فرودگاه پرواز برقرار است.

غرب مازندران به ویژه نوشهر به خاطر برخورداری از موقعیت های ممتازی چون وجود قلل مخروطی شکل، احاطه شدن در میان جنگل های سرسبز بیش از ۴۰ میلیون ساله هیرکانی و دریای خزر، بوستان های جنگلی، موزه های تاریخی، همجواری با آزاد راه تهران - شمال، داشتن بندر، گمرک، دانشگاه علوم دریایی و صدها مورد دیگر جاذبه گردشگری از دیرباز تاکنون خاستگاه میلیون ها گردشگر داخلی و مسافر بوده و به خاطر در اختیار داشتن این ظرفیت ها، چنین زیرساختی در آن زمان بر حسب ضرورت در این خطه گردشگرپذیر استان ایجاد شده است.

وی توضیح داد : باند فرودگاه نوشهر حدود ۲ هزار و ۲۰۰ متر طول دارد اما هم اکنون به خاطر ساخت بناهای مرتفع غیر مجاز، فقط از هزار و ۵۰۰ متر طول باند آن استفاده می شود چرا که خلبان هواپیماها هیچگاه در ضلغ غربی این فرودگاه نمی توانند فرود آیند یا پرواز کنند چرا که بنای رفاهی، اقامتی و تجاری در دهه ۸۰ در ضلع غربی فرودگاه واقع در حوزه جغرافیایی چالوس احداث شده که به عنوان یکی از موانع عمده توسعه این فرودگاه بوده است.

171433704

آغاز عملیات حذف موانع پروازی ضلع غربی فرودگاه

 

این مسوول استانی اظهار کرد : بعد از سال ها پیگیری و تلاش و صدور حکم دستگاه قضایی و تامین حدود ۵۰ میلیارد ریال از سوی شرکت فرودگاه های کشور بابت هزینه تخریب این مانع در ضلع غربی فرودگاه در ماه های اخیر عملیات حذف آن آغاز شده و امیدوارم به زودی به سرانجام برسد.

مدیرکل فروگاه های مازندران گفت : ساخت و ساز غیر مجاز در رفاهی، پذیرایی، خدماتی و آموزشی شهید رسولی وابسته به ارتش موانع دیگر فرودگاه نوشهر است این مجموعه هم درست در مسیر نشست و برخاست هواپیماها قرار گرفته و در چند سال اخیر هم بناهای بلند مرتبه در این مجموعه احداث شده که مزاحمت هایی برای فراز و فرود خلبانان ایجاد می کند و باید این موانع برطرف شود.

حسنی افزود: در مجموع زمین و بناهایی که در این مکان ساخته شده کناره های باند فرودگاه نوشهر را اشغال کرده و برابر ضوابط و قوانین باید کناره های باند خالی و موانعی وجود نداشته باشد به گونه ای که باید سطوح بی خطری پروازی مراعات شود که متاسفانه این موارد در این فرودگاه رعایت نشده است.

از دیدگاه کارشناسان، امروزه زیرساخت های فرودگاهی در هر نقطه ای از کشور می تواند بستر ساز توسعه و تحول اقتصادی در همه بخش ها باشد و به دنبال آن سرمایه گذاران را به آن نقطه گرایش دهد و در نتیجه با تحولات اقتصادی در تمامی بخش ها همراه باشد و زندگی مردمان آن سرزمین را شکوفا سازد.

ضعف های نظارتی و کوتاهی در برخورد با ساخت و سازها

در این پیوند مدیرکل فرودگاه های مازندران گفت : عمده ترین چالش های فرودگاه نوشهر که مشکلاتی برای توسعه زیرساخت ها و گسترش پرواز های چنین ظرفیتی شده ساخت و سازهای غیر مجاز در حریم و مسیر پروازی این فرودگاه است معضلی که از دیرباز تاکنون افزون بر دغدغه مسوولان کنونی بلکه نگرانی هایی هم برای مردم، مسافران و گردشگران به همراه داشته است و نکته مهم تر آنکه شرکت های هواپیمایی هم به خاطر این چالش ها رغبتی برای همکاری با فرودگاه نوشهر را ندارند.

اکبر حسنی روز دوشنبه در گفت و گویی افزود : یکی از رسالت های مهم شرکت فروگاه های کشور فراهم سازی زیرساخت های مناسب و تقویت تجهیزات و امکانات فرودگاهی است که خوشبختانه این شرح وظایف تاحدودی در فرودگاه نوشهر به نحو مطلوب انجام گرفته اما متاسفانه به دلیل ضعف های نظارتی متولیان امر ادوار گذاشته در پیشگیری و برخورد قاطع با عوامل ساخت و سازها ی غیر مجاز در حفظ حریم و تامین ایمنی و بی خطری پروازی، حال و روز فرودگاه این شهر گردشگرپذیر خطه غربی استان این گونه شده است.

مجموعه شهید رسولی تهدید دیگر ایمنی پروازهای نوشهر

وی بیان داشت : این موضوع با عنوان آنکه مجتمع رفاهی، خدماتی و آموزشی شهید رسولی نوشهر جزو یکی از موانع جدی فرودگاه این شهر بوده که تهدید جدی برای ایمنی پروازها بوده و هم آنکه مشکلاتی برای گسترش پروازها ایجاد کرده به گونه ای که شرکت های هواپیمایی هم قادر با همکاری با فرودگاه نوشهر نبوده و چنین ریسکی هم نمی کنند.

این مقام مسئول گفت: در نتیجه بابت این موضوع مهم نشستی هم با حضور استاندار، نماینده ولی فقیه در استان، اعضای شورای تامین و مدیران کل فرماندهی نیروی زمینی ارتش داشتیم و افزون بر آن استاندار مازندران با فرمانده کل ارتش هم نامه نگاری کرده است.

مدیرکل فرودگاه های مازندران گفت : مهم ترین نکته ای که در این نشست مطرح و در نامه نگاری ها هم به آن اشاره و تاکید شده دادن زمین بلاعوض به نیروی زمینی ارتش و حذف بناهای غیر مجاز در مجتمع رفاهی، خدماتی و پذیرایی شهید رسولی (گل نرگس) نوشهربوده و آخرین نامه نگاری هم هفته پیش انجام گرفت امیدوارم این پیگیری ها نتیجه دهد.

تشکیل کارگروه توسعه فرودگاه نوشهر

حسنی، افزود : علاوه بر این تلاش ها، دیدارهای متعددی هم با مسوولان نوشهر با موضوع بررسی چالش ها و مشکلات فرودگاه نوشهر در همین ماه های اخیر داشتیم در آن دیدارها پیشنهاد شد در این ارتباط کارگروه توسعه فرودگاه نوشهر شکل گیرد و طبق برنامه ها، این کارگروه هفته آینده در این شهرستان تشکل خواهد شد و از همه مسوولان امر دعوت خواهد شد تا بتوانیم با تبادل نظر، هم افزایی و ارائه راهکارهای مناسب به رفع مشکلات فرودگاه نوشهر تصمیم گیری اساسی گرفته شود.

این مسوول گفت : اگرچه یکی از علت های اساسی عدم گسترش پروازهای فرودگاه نوشهر موانع یاد شده بوده اما موضوع دیگر آنکه مسوولان منطقه هم باید تلاش کنند شرکت فرودگاه های کشور مهم ترین رسالتش فراهم سازی زیرساخت ها و تقویت امکانات و تجهیزات است اما بستر سازی برای بهره گیری از ظرفیت های بخش خصوصی هم بسیار حائز اهمیت است.

استقرار دانشگاه علوم دریایی ارتش به عنوان منحصربفرد ترین مراکز علمی در خاورمیانه و آمد و شد فرماندهان نظامی دیگر کشورها به این دانشگاه، استقرار ادارات کل بندر و گمرک مازندران، همسایگی با دریای خزر و جنگل های سرسبز هیرکانی، پارک جنگلی سی سنگان، قلل علم کوه و تخت سلیمان در کلاردشت و صدها جاذبه تاریخی و گردشگری دیگر از مهم ترین ظرفیت هایی است که می طلبد مسوولان امر برای تقویت امکانات، تجهیزات و گسترش پروازها در این فرودگاه برنامه ریزی کنند.

مازندران دارای سه فرودگاه یکی در شرق استان به مرکزیت ساری و ۲ فرودگاه دیگر هم در شهرستان های نوشهر و رامسر مستقر است.

در زمان حاضر در فرودگاه ساری هفتگی ۵۳ سورتی پرواز، رامسر هم مسیر های رفت و برگشت مشهد - رامسر، عسلویه - رامسر و تهران - رامسر برقرار است.

منبع: ایرنا

ارسال نظر