|

 واگذاری فرودگاه‌ها به بخش‌خصوصی صندوق سرمایه‌گذاری ویژه هوانوردی ایجاد می‌شود

 واگذاری فرودگاه‌ها به بخش‌خصوصی
صندوق سرمایه‌گذاری ویژه هوانوردی ایجاد می‌شود

در حال حاضر به ۱۰۳ نقطه پروازی از ۳۱ کشور پرواز داریم. به علاوه، تعداد کل ناوگان مسافری ۳۳۵ فروند هواپیما، با ۱۸۲ فروند فعال و ۱۳۹ فروند سرخط است اما برای توسعه این ناوگان و با هدف تامین مالی پایدار و جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، پیشنهاد ایجاد یک صندوق سرمایه‌گذاری ویژه برای صنعت هوانوردی مطرح شده که می‌تواند به توسعه زیرساخت‌های هوایی، خرید و نوسازی ناوگان و همچنین افزایش توان رقابتی شرکت‌های فعال در این حوزه کمک کند.

به گزارش کن نیوز؛ حسین پورفرزانه، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان مطلب بالا گفت: در سالی که گذشت ضمن تلاش برای اصلاح اقتصاد صنعت هوانوردی، توسعه ناوگان، ارتقای بهره‌وری در فرودگاه‌ها و ارائه مشوق‌هایی برای جلب و جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: در راستای حمایت از نوسازی و بهسازی ناوگان هوایی کشور، اصلاحاتی در برخی قوانین مربوط به اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی پیشنهاد شده است. به‌طور حتم این اصلاحات بر کاهش پیچیدگی‌ها، افزایش دسترسی شرکت‌های هواپیمایی به منابع مالی و تسهیل فرآیند تامین سرمایه برای خرید و تعمیرات ناوگان اثرگذار خواهد بود.

شفاف‌سازی فرآیند تخصیص ارز

پورفرزانه به ایرنا گفت: گام‌هایی در راستای شفاف‌سازی فرآیند تخصیص ارز برداشته شده است که این قدامات شامل ارائه دستورالعمل‌های مشخص و نظارت دقیق‌تر بر تخصیص ارز به شرکت‌های فعال در صنعت هوانوردی و نظارت دقیق‌تر بر نحوه تخصیص ارز به شرکت‌های فعال در این صنعت است

واگذاری فرودگاه‌ها به بخش خصوصی با حفظ مالکیت

وی با اشاره به برنامه‌های دولت برای واگذاری بهره‌برداری فرودگاه‌های بلا استفاده به بخش خصوصی، تصریح کرد: با واگذاری فرودگاه‌های کشور به بخش‌های خصوصی و عمومی، تعداد فرودگاه‌های سود ده کشور افزایش می‌یابد یا حداقل هزینه اداره کردن فرودگاه‌های کشور به نحو چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. 

به گفته معاون وزیر راه، قانون‌گذار در برنامه هفتم پیشرفت کشور بر حفظ مالکیت دولت بر فرودگاه‌های دولتی تاکید کرده، اما موضوع دیگری نیز در اینجا مطرح است و آن انتقال مالکیت فرودگاه‌های کشور به دولت‌های محلی نظیر استانداری‌ها، شهرداری و ... است.

وی اضافه کرد: تجارب موفقی در این خصوص نیز وجود دارد. مانند فرودگاه کیش و برخی دیگر از مناطق آزاد کشور که مالکیت و بهره‌برداری آن متعلق به منطقه آزاد مربوطه است.

 

 

ارسال نظر