|

در مراسم آغاز پروازهای حج سال 98:

عابدزاده: به‌رغم محدودیت‌ها، پروازهای حج با موفقیت انجام خواهد شد

عابدزاده: به‌رغم محدودیت‌ها، پروازهای حج با موفقیت انجام خواهد شد

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مراسم آغاز عملیات پروازهای حج سال 98 و بدرقه زائران خانه خدا، از فرودگاه امام خمینی (ره)، تاکید کرد که به‌رغم محدودیت‌ها، پروازهای حج با موفقیت انجام خواهد شد.

علی‌عابدزاده با اشاره به تراکم ترافیک هوایی در فرودگاه‌های مدینه و جده گفت: نزدیک به چهار میلیون زائر در مدتی محدود به این دو فرودگاه منتقل می‌شود و این مسأله باعث می‌شود که تمام پروازها با هم مرتبط شوند و هر اقدام خارج از برنامه‌ریزی به کل عملیات انتقال حجاج خدشه وارد خواهد کرد.

معاون وزیر راه‌ و شهرسازی با اشاره به محدودیت‌های اعمال شده بر صنعت هوایی کشور گفت: این محدودیت‌ها قطعا بر عملیات حج تأثیرگذار است اما عوامل سفرهای هوایی تمام کوشش خود را به کار بسته‎اند تا این سفر آرام و بی‌دغدغه انجام شود.

وی با بیان اینکه پیشتر، هواپیمایی عربستان در جابجایی ۲۵ تا ۵۰ درصد حجاج به ما کمک می‌کرد و امسال به دلایل گوناگون این کمک را دریغ کرده است، گفت: به همین دلیل با وجود محدودیت ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی، انتقال 86500 زائر برعهده این شرکت است و این شرکت با برنامه‌ریزی این کار را با موفقیت انجام خواهد داد به طوری که شرکت‌های ماهان، قشم ایر، آسمان و ایرتور در انتقال مسافر به سایر مسیرها این شرکت را یاری خواهند کرد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه این سازمان در کنار وظیفه هماهنگی دو مسئولیت اساسی تأمین ایمنی و امنیت پرواز را نیز برعهده دارد، گفت: از همه عوامل پروازی و فرودگاهی می‌خواهیم و الزام می‌کنیم که مسأله ایمنی را در اولویت قرار دهند و بدانند که ایمنی جابجا شدن حجاج مهمتر از مسأله تأخیر است.

وی همچنین با اشاره به مسئولیت تأمین امنیت در پروازها گفت: سازمان هواپیمایی کشوری به عنوان نماینده قانونی جمهوری اسلامی ایران در ایکائو، مسئولیت داخلی و بین‌المللی تأمین امنیت را برعهده دارد که البته این مهم با دست باکفایت نیروهای انتظامی مانند سپاه، نیروی انتظامی وزارت اطلاعات و غیره انجام می‌شود.

همه تلاشمان برقراری پروازهای ایمن است

در بخش دیگری از این مراسم عضو هیات مدیره و راهبر عملیات فرودگاهی گفت: شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران به اتفاق شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) 19 فرودگاه کشور را برای انجام پروازهای حج آماده‎سازی کرده است.

حسین اسفندیاری با اشاره به اینکه همه امکانات لازم در فرودگاه‎ها برای خدمت‎رسانی فراهم شده است، گفت: با توجه به اینکه این شرکت در دو بخش فرودگاهی و ناوبری هوایی به انجام وظیفه می‎پردازد، در ترمینال‎ها و محوطه‎های فرودگاهی و بخش‎هایی که در فرودگاه ها خدمات مستقیم به حجاج ارائه می‎دهند پیش بینی های لازم را انجام داده است و در بحث ناوبری هوایی نیز همکاران از آمادگی کامل برخوردارند و در مجموع با نظارت‎های انجام شده و تلاش‎های همکاران ایمنی پروازها در حد مطلوب برقرار است.

وی با بیان اینکه امروز علاوه بر فرودگاه امام‎خمینی(ره) پروازهای حج از یزد و زنجان نیز بدون تاخیر و حتی با تلاش همکارانمان در شرکت هواپیمایی جمهوری با دقایقی تعجیل انجام شده‎اند، گفت: امیدواریم این روند تا پایان عملیات رفت و همچنین در عملیات بازگشت برقرار باشد و همه حجاج در کمال صحت و سلامت به زیارت خانه خدا بروند و به وطن باز گردند.

هواپیماهای پهن‌پیکر را برای عملیات حج عملیاتی کردیم

در بخش دیگری نیز مدیرعامل شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی با بیان اینکه امسال به دلیل قوانین عربستان، شرکت‌های هواپیمایی ایرانی اجازه همکاری با هما را ندارند، از عملیاتی شدن همه هواپیماهای پهن پیکر این شرکت برای انجام عملیات پروازهای حج خبر داد.

تورج دهقانی زنگنه، با بیان اینکه همه کارکنان ایران‌ایر به عملیات حج به عنوان یک تکلیف شرعی نگاه می‌کنند، گفت: هما تمام امکانات خود را برای عملیات حج بسیج کرده است در حالی که صنعت هوانوردی کشور در خط مقدم جنگ اقتصادی و تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان ایران قرار دارد و امسال اولین سالی است که هما تحت تحریم، در حال اجرای عملیات حج است و از آبان ۹۷ در زمینه فروش هواپیما و قطعات تحت تحریم قرار گرفته است و ما برای آماده کردن هواپیماها برای رسیدن به حج تمتع امسال، شبانه‌روز زحمت کشیدیم.

وی با بیان اینکه حج برای هما یک پروژه ملی محسوب می‌شود، گفت: در عملیات حج، به دنبال سودآوری نیستیم و تمام تلاشمان را برای انجام ایمن و به موقع پروازها به کار گرفته‎ایم.

گفتنی است، در این مراسم که امروز، 17 تیر، در ترمینال سلام در فرودگاه امام خمینی(ره) برگزار شد، حجت‌الاسلام سیدعبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت، سردار مهری فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور و تعداد دیگری از مسئولان شهر فرودگاهی امام و دیگر مسئولان مربوطه حضور داشتند.

منبع: سازمان هواپیمایی کشوری

ارسال نظر