تخمین 'خسارت ۸۴ میلیارد دلاری' شرکتهای هواپیمایی در سال جاری میلادی
انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (یاتا) پیشبینی کرده به دلیل شیوع بیماری کووید-۱۹ و کاهش چشمگیر سفرهای هوایی، این صنعت در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) با ضرری معادل ۸۴ میلیارد دلار مواجه شود. "یاتا" امسال را بدترین سال در تاریخ صنعت هوانودری توصیف کرده است.
بر اساس پیشبینی این سازمان ترافیک سفرهای هوایی، یک سال بعد، در سال ۲۰۲۱ میلادی ۵۵ درصد افزایش خواهد یافت؛ هر چند گفته شده این ترافیک در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۲۹ درصد کمتر خواهد بود.
یاتا پیشتر تخمین زده بود در سال جاری میلادی (۲۰۲۰) درآمد شرکتهای هواپیمایی از طریق جابجایی مسافران بیش از ۴۰ درصد کاهش یابد و هشدار داد که حدود ۲۵ میلیون شغل در این صنعت و صنایع وابسته به آن ممکن است از دست برود.
کرونا؛ هواپیماها کی به آسمان برمیگردند؟
انتظار تلاطم شدید در هزینه سفر هوایی با از سرگیری پروازها
شرکت هواپیمایی قطر 'تعداد قابل توجهی' از نیروهای خود را تعدیل میکند
اعتراض شرکتهای هواپیمایی به قرنطینه دو هفتهای مسافران ورودی به بریتانیا
شیوع جهانی کرونا باعث شد به دلیل بسته شدن مرزها و کاهش یا توقف سفرها، به شدت افت کند یا کل ناوگان هوایی زمینگیر شود.
در پی این اتفاقات بعضی شرکتهای هواپیمایی در آستانه ورشکستگی قرار گرفتند و حتی تعدادی از شرکتهای بزرگ هم با کمکهای دولتی سرپا ماندند.
به عنوان مثال دولت آلمان در ازای کمکی معادل ۹ میلیارد یورو به شرکت لوفتهانزا مالکیت ۲۰ درصد از سهام این شرکت را تا سال ۲۰۲۳ میلادی در اختیار گرفت.
حدود دو هفته پیش دولت آلمان و شرکت هواپیمایی لوفتهانزا بر سر بسته نجاتی معادل ۹ میلیارد یورو به توافق رسیدند
از آغاز سال نوی میلادی تا پایان ماه مه تعداد پروازهای روزانه ۸۰٪ کاهش یافت و در بعضی مناطق تمام پروازهای مسافرتی تعلیق شد.
با کاهش محدودیتهای مرتبط با کرونا، شرکتهای هواپیمایی خود را کم کم آماده از سرگیری انتقال مسافران میکنند اما کماکان به دلیل نگرانی از سفر به کشورهای دیگر و همچنین مقررات کشورها درباره مسافران ورودی، شرایط با گذشته به کلی متفاوت است.
به عنوان مثال از دیروز (دوشنبه هشتم ژوئن) مسافران ورودی به بریتانیا برای جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا در این کشور، باید به مدت دو هفته در قرنطینه بمانند.
این اقدام اعتراض شرکتهای هواپیمایی این کشور را در بر داشته است.
با زمینگیر شدن ناوگان بسیاری از شرکتهای هواپیمایی از ماه مارس، امید آنها به این بود که با از سرگیری پروازها بخشی از خسارت آنها جبران شود که حالا محاسبات این شرکتها طبق برنامه پیش نرفته است.
سه شرکت بزرگ هواپیمایی فعال در بریتانیا در نامهای به دولت این کشور قوانین مرتبط با قرنطینه مسافران بینالمللی را "غیرقابل توجیه و نامتناسب" توصیف کردهاند.
انجمن بینالمللی حملونقل هوایی (یاتا) حدود یک ماه پیش گفته بود اگر شرکت های هواپیمایی مجبور شوند صندلیهای وسط را خالی بگذارند مجبور خواهد شد قیمت بلیط را افزایش دهند.
با اجرای فاصلهگذاری اجتماعی، شرکتهای هواپیمایی ممکن است صندلیهای وسط را خالی بگذارند که بر سودآوری آنها تاثیرگذار خواهد بود./BBC
ارسال نظر