پس لرزههای بین المللی بحران خلبانان جعلی پاکستان
پس از اینکه دولت پاکستان ۱۴۱ خلبان پروازهای تجاری این کشور را به ظن داشتن گواهینامههای جعلی پرواز تا اطلاع بعدی ممنوع کار کرد، برخی از کشورها و سازمانهای هواپیمایی بین المللی نیز دست به کار شده و همکاری با خلبانان پاکستانی و مهندسین پرواز متعلق به این کشور را متوقف کردند.
پس از بروز شانزدهمین سانحه هوایی در پاکستان در خردادماه سال جاری، مقامات این کشور تصمیم به اصلاحات مهم در عملکرد سازمان هواپیمایی کشوری (PIA) و همچنین بررسی سوابق خلبانان گرفتند، بحران جدیدی که از جمله علل آن به وجود دهها نفر خلبان جعلی و غیرحرفهای دراین سیستم بازمی گردد.
منابع خبری گزارش دادند: اقدام بیسابقه سازمان هوانوردی پاکستان درتعلیق خدمت ۲۶۲ خلبان از جمله ۱۴۱ تن از خلبانان شرکت هواپیمایی کشوری، برخی از شرکتهای بزرگ هواپیمایی بین المللی که خلبانان و مهندسین پرواز از پاکستان را به خدمت دارند، را نیز به تکاپو واداشت.
"چودری غلام سرور خان" وزیر هوانوردی پاکستان هفته گذشته مدارک و گواهینامه ۲۶۲ تن از خلبانان این کشور را "مشکوک" اعلام کرده و گفته بود که فعالیت آنان به زودی تعلیق میشود.
با توجه به اینکه در گزارشهای مربوط به علل حادثه ماه گذشته سقوط هواپیما در شهر کراچی و حوادث مشابه هوایی در سالهای اخیر خطای خلبان و یا عدم هماهنگی میان کادر پروازی و برج مراقبت عنوان شده بود، دولت پاکستان تصمیم به بررسی سوابق خلبانان، میزان توانمندی آنان و همچنین اصلاحات در ساختار سازمان هواپیمایی کشوری خود گرفته است.
پس از بررسی وسیع وزارت هوانوردی پاکستان و سازمان زیر نظر آن این موضوع به طور بیسابقه اعلام شد که دهها خلبان فعال در این کشور فرآیند ورود به عرصه پرواز را به طور کامل طی نکرده و بیش از ۴۰ درصد آنان نیز دارای گواهینامه جعلی حق پرواز هستند.
۷۵۳ خلبان پاکستانی در پروازهای تجاری در این کشور مشغول فعالیت هستند و ۱۰۷ خلبان پاکستانی نیز در شرکتهای خارجی خدمت میکنند که تعداد کل آنان ۸۶۰ نفر اعلام شده است.
براساس تازهترین تحقیقات رسمی دولت پاکستان، گواهینامههای پرواز ۱۴۱ نفر مشکوک اعلام شده و وزارت هوانوردی این کشور نیز در اقدام فوری، ۱۴۱ خلبان را تا پایان فرآیند تحقیقات برای هرگونه پرواز ممنوع کرده است.
پسلرزههای ماجرای خلبانان جعلی در خارج
اقدام دولت پاکستان برای تعلیق فعالیت یکسوم از خلبانان این کشور نیز واکنش شرکتهای هواپیمایی بین المللی را به دنبال داشت.
گزارشها حاکی از اقدام فوری شرکتهای هواپیمایی کویت، قطر، عمان و ویتنام که دهها خلبان پاکستانی و مهندسین پرواز از این کشور را به خدمت گرفتهاند، برای تعلیق فعالیت آنان تا دریافت گزارش نهایی دولت پاکستان در تایید مدارک و گواهینامههای پرواز خلبانان و مهندسین پرواز پاکستانی، است.
شرکت هواپیمایی کویت نیز فعالیت ۷ خلبان و ۵۶ مهندس پرواز پاکستانی را تا اطلاع ثانوی ممنوع کرد.
فدراسیون جهانی اتحادیههای خلبانان و فدراسیون جهانی اتحادیههای کارکنان برجهای مراقبت نیز با ابراز نگرانی از ماجرای خلبانان جعلی در پاکستان، خواستار تحقیقات فوری براساس استانداردهای بین المللی شدند.
کارشناسان حوزه هواپیمایی و امنیتی پاکستان میگویند: شناسایی خلبانانی که با مدارک جعلی و بدون برخورداری از توانمندی و مهارتهای استاندارد در صنعت هواپیمایی این کشور حضور دارند، ضربه جدی به جایگاه پاکستان در عرصه هواپیمایی وارد کرده و باعث سلب اعتماد داخلی و خارجی میشود.
جبههگیری اتحادیه خلبانان پاکستان در برابر دولت
بحران پیش روی سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان و وضعیت خلبانان این کشور در خارج، موج نگرانیها بین اعضای اتحادیه خلبانان پاکستانی را به دنبال داشته و آنان دولت این کشور را به کارشکنی درخصوص تحقیقات مربوط به حادثه اخیر سقوط هواپیما و انحراف توجه مردم متهم کردند.
رییس اتحادیه خلبانان پاکستان گفت: ما به دنبال دفاع از ۱۴۱ خلبان ممنوع کار نیستیم بلکه به اقدام دولت اعتراض داریم چون آینده خلبانان و مهندسین پرواز پاکستانی در کشورهای مختلف را به خطر انداخته است.
وی از رییس قوه قضائیه پاکستان خواست تا به این ماجرا ورود کند و با تشکیل کمیسیون قضایی، به اطمینان از تحقیق درخصوص مدارک و گواهینامههای پرواز خلبانان این کشور کمک کند.
رئیس دیوان عالی پاکستان نیز پیشتر به ماجرای شناسایی خلبانان جعلی و غیرحرفهای ورود کرده و خواستار برخورد قاطعنامه علیه مسئولان و نهادهایی که گواهینامههای پرواز برای خلبانان غیرحرفهای صادر کردند، شد.
قاضی «گلزار احمد» حضور خلبانان غیرحرفهای در صنعت هواپیمایی کشوری پاکستان را به پرواز موشکهای خطرناک توصیف کرد که مشخص نمیکند کجا و چه وقتی خطر انفجار آن وجود دارد.
بحران مالی، اختلافات درون سازمانی و اعتصاب کارکنان از عمده مسائلی است که سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان طی سالهای اخیر با آن روبرو میباشد و دولت این کشور بارها نسبت به ورشکست شده این نهاد مالی ابراز نگرانی کرده است.
مدیراجرایی سازمان هواپیمایی کشور پاکستان (PIA) درپی شروع تحقیقات درباره خلبانان با مدراک جعلی و ممنوعیت فعالیت بیش از ۱۰۰ نفر خلبان، با هدف جلوگیری از سلب اعتماد کشورها و سازمانهای هواپیمایی خارجی، به سفیران کشورهای مختلف در پاکستان نامه نوشت و بر تعهد سازمان هواپیمایی کشوری پاکستان برای حفظ ایمنی و سلامت مسافران و همچنین فعالیت حرفهای تاکید کرد.
دولت پاکستان طی سالهای اخیر ۸۸۰ نفر کارمند از جمله دهها مسئول ارشد سازمان هواپیمایی این کشور را به جرم استفاده از مدارک جعلی شناسایی و آنان را از کار اخراج کرد.
کابینه دولت پاکستان قرار است به زودی سرنوشت ۲۸ نفر خلبان این کشور را که جعلی بودن گواهینامهها و مدارک آنان ثابت شده است، مشخص کند.
ارسال نظر