|

حمایت شرکت فرودگاه ها از خوداتکایی شبکه فرودگاهی و پروازی

حمایت شرکت فرودگاه ها از خوداتکایی شبکه فرودگاهی و پروازی

رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در پیامی به نشست معرفی فرصت های توسعه کسب و کار حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی بر حمایت از خوداتکایی در توسعه هوانوردی عمومی و راه اندازی ناوگان های کوچک تاکید کرد.

در این جلسه که با حضور رییس گروه هوایی ستاد حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آرمان بیات، نماینده مدیرعامل شرکت در توسعه هوانوردی عمومی و رامین کاشف آذر، دبیر کمیته هوانوردی عمومی، طهماسبی مدیرکل فرودگاه های خراسان جنوبی و جمعی از سرمایه گذاران و مسوولان استان برگزار شد، پس از تشریح وضعیت فرودگاههای خراسان جنوبی توسط مدیرکل فرودگاه های این  استان، پیام سیاوش امیرمکری، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به سرمایه گذاران خراسان جنوبی قرائت شد.
در این پیام با اشاره به اینکه امروزه صنعت هوانوردی، با تکیه بر ارتباطات سریع و ایمن، نقشی بی بدیل در توسعه منطقه ای داشته و در این میان، فرودگاه ها به عنوان یک درگاه استراتژیک و موهبتی ملی، در خط مقدم تحرک قرار دارد، آمده است: « شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، افتخار می کند که دو فرودگاه از ۵۳ فرودگاه کشور را در آن استان جنت سرشت مدیریت می کند.» 
 
امیرمکری با بیان اینکه شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران با همکاری و همراهی سازمان هواپیمایی کشوری و تحت تدابیر ویژه مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، بر آن شده است با بهره گیری از فرصت های صنعت هوانوردی و توجه به سایر شقوق حمل و نقل هوایی، ظرفیت های پنهان فرودگاه ها را متبلور ساخته و موجبات اثرگذاری انعکاسی بر دیگر صنایع را در مسیر توسعه مناطق فراهم آورد که خود رسالت و مسوولیتی اجتماعی در عدالت برابر و رشد متوازن است، افزوده است: «لذا در این برنامه، حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی که به عنوان هسته اصلی صنعت هواپیمایی شناخته می شود، تنها راه برون رفت از چالش های موجود در توسعه شبکه پروازی و افزایش ضریب فعالیت فرودگاهی است که می تواند با شکل گیری کسب و کارهای کوچک و ارزان، اقتصاد منطقه ای را تحت تاثیر مستقیم خود قرار دهد.
از طرفی دیگر سیاست خوداتکایی شبکه فرودگاهی و پروازی، فرصت تاسیس و بهره برداری شرکت های هواپیمایی بومی با ناوگان هوایی کوچک را فراهم خواهد نمود تا مناطق کشور با ایجاد مسیرهای هوایی کوتاه، ارتباط و اتصال سریع را تجربه کنند تا بستر توزیع عادلانه منافع و منابع، فراهم گردد.
 
علاوه بر آن حمل و نقل هوایی کوچک و هوانوردی عمومی می تواند در توسعه گردشگری، توسعه صادرات کشاورزی و فوریت های امدادی و پزشکی نقشی اجتناب ناپذیر ایفا نماید. 
 
شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و مشخصا اداره کل فرودگاه های استان خراسان جنوبی، مقدم سرمایه گذاران استانی را گرامی داشته و مفتخر خواهد بود تا همراه با شرکای تجاری خود، در مسیر اعتلای بیش از پیش استان خراسان جنوبی که حاوی اصالت و فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی است، قدم بردارد.
 
سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به عنوان دو نهاد اصلی حاکمیتی و زیرساختی صنعت هوانوردی کشور، جهش تولید مد نظر مقام معظم رهبری را با رفع موانع تولید، هدف گذاری و فرصت های جدید تولد و تبلور در عرصه هوانوردی را پیش کش مناطق کشور همچون استان خراسان جنوبی نموده اند.
 
لازم است مدیرکل محترم فرودگاه های استان و سایر همکاران، با همکاری پایدار با مسئولین استانی، تا حصول نتایج مطلوب، همیار و همراه سرمایه گذاران محترم منطقه بوده و ضمن معرفی فرصت های جدید ایجاد شده، بستر شکل گیری کسب و کارهای کوچک بومی و عملیاتی را فراهم نمایند.»
 
بیات: بهترین سیاست تصدی تجاری با ناوگان کمتر از ۱۹ صندلی، دو روش Commuter و ایرتاکسی است
 
در این جلسه همچنین نماینده مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در سخنانی ضمن تاکید بر توسعه حمل و نقل هوایی کوچک و فرصت های موجود طبیعت گردی و نیازهای پزشکی منطقه ای به تبیین عملکرد شرکت در راستای توسعه هوانوردی عمومی پرداخت و گفت: به حق استان خراسان جنوبی و شهر تاریخی بیرجند از یک انزوای جغرافیایی رنج می برد که این مساله مسبب انزوای اجتماعی و اقتصادی شده است. در حقیقت این منطقه که از جمله شرقی ترین مناطق کشور است، در یک بن بست دسترسی قرار گرفته و مشکلات شرکت های هواپیمایی در عدم تناسب سایز و ظرفیت ناوگان با شبکه پرواز، موجب کاهش فرکانس پروازی شده که خود در عدم امکان گردش شریان اقتصادی، اصلی ترین چالش است. از طرفی فرودگاه طبس نیز شرایط مشابه دارد.
وی افزود: بهترین سیاست تصدی تجاری با ناوگان کمتر از ۱۹ صندلی به دو روش Commuter و ایرتاکسی است که می تواند شبکه مویرگی درون استانی و میان استانی ایجاد کند، روشی که در دل حمل و نقل هوایی کوچک نهفته است و می تواند مسیرهای بیرجند به مشهد، زابل، طبس و زاهدان را ایجاد کند و فرصت برقراری شبکه ترازیتی از طریق مشهد را فراهم آورد. این روش همان مدل Hub & Spoke است که می تواند بیرجند را از طریق مشهد به کشور متصل کند.
 
بیات گفت: فرصت های خدادادی برای توسعه گردشگری هوایی نیز بسیار است و این نوع از کسب و کار می تواند در اکوتوریسم و ایرسافاری و همچنین مدیریت تورهای ورودی به کشور و بازدید از این منطقه بکر، اثرگذاری اجتناب ناپذیری به ارمغان بیاورد.
 
همچنین در این نشست طرح راه اندازی فرودگاه های کوچک هوانوردی عمومی در فردوس توسط بخش خصوصی و با مالکیت وزارت کشور به صورت درون استانی و بین استانی مورد استقبال قرار گرفت.
 
این اتفاق شهرها را از موهبت فرودگاه کوچک با قابلیت عملیاتی پروازهای VFR و در شرایط VMC و برقراری مسیر هوایی با هواپیماهای کوچک  برخوردار خواهد کرد که در محرومیت زدایی و توسعه برابر، موثر خواهد بود.
منبع: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران

ارسال نظر