تداخلات فرکانسی هوانوردی به چالش توسعه 5G در باند C تبدیل شد
فرکانس باند متوسط 5G که به C-band شناخته میشود و اپراتورهای آمریکایی در اوایل سال جاری میلیاردها دلار روی آن سرمایهگذاری کردند، با یک چالش غیرمنتظره مواجه شده است.
والاستریت ژورنال گزارش داده است که اپراتورهای آمریکایی از جمله AT&T و ورایزون برنامه توسعه شبکه 5G خود را روی باندهای فرکانسی ۴.۲-۳.۷ گیگاهرتز به تاخیر انداختهاند چراکه FCC به عنوان رگولاتوری مخابراتی و FAA به عنوان رگولاتوری هوانوردی درخصوص تداخل این باندهای فرکانسی با سیستم امنیتی کاکپیت هواپیماها ابراز نگرانی کردهاند.
به نظر میرسد شرکتهای هواپیمایی از همین باند فرکانسی برای سیستم ایمنی خود استفاده میکنند.
در اطلاعیه مشترکی که از سوی FCC و FAA منتشر شده، آمده است: امنیت هوایی و راهبری فناوری هر دو اولویت ملی ایالات متحده هستند و اعلام خبر تاخیر در راهاندازی شبکه 5G از سوی اپراتورها نشان از تعهد آنها به هر دوی این اولویتها است.
این درحالیست که هیچ یک از این رگولاتورها نسبت به انتشار این اطلاعیه در وبسایتهای خود اقدام نکردند و از سوی دیگر اپراتورها نیز موضع سکوت را در این باره اختیار کردهاند.
قرار بود سرویسهای 5G روی باند C از پنجم دسامبر عرضه شوند و اکنون حداقل برای یک ماه از سوی اپراتورها به تاخیر افتاده استو
همانطور که در گزارش وال استریت ژورنال آمده، این مساله به تنهایی برای اپراتورهایی که سالها طول میکشد ارایه سرویسهای 5G خود را توسعه دهد، مشکل بزرگی محسوب نمیشود اما غیرمنتظره بودن این اطلاعیه و احتمال بروز تاخیرهای بیشتر در صورت رفع نشدن نگرانیها در ماههای آتی، پتانسیل وقوع یک بحران عمیقتر را دارد.
رسانههای آمریکایی با ابراز تعجب از وضعیت پیش آمده، نوشتهاند: زمانی که اپراتورهای آمریکایی ابتدای سال جاری 81 میلیارد دلار برای این باندهای فرکانسی هزینه کردند، موضوع تداخل هوانوردی اصلا مورد بحث قرار نگرفت. درحالیکه عرضه سرویسهای 5G باید در شرایطی به تاخیر بیفتد که تمامی ذینفعان ۱۰ ماه فرصت برای بررسی این موضوع داشتهاند، گیجکننده است.
به نظر میرسد این نگرانی پیش آمده موضوع مطرح شده از سوی FAA است و موظف است یا نگرانیهای خود را با شواهد محکم اثبات کند یا از موضوع عقبنشینی کند.
ارسال نظر