|

واگذاری مدیریت فرودگاه‌های کشور برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

واگذاری مدیریت فرودگاه‌های کشور برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

نمایندگان مردم در مجلس با ارجاع موضوع واگذاری مدیریت فرودگاه‌های کشور برای بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق موافقت کردند.

نمایندگان در جلسه علنی نوبت صبح سه‌شنبه 23 آبان ماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با ارجاع بند (ت) ماده 57 لایحه مذکور برای انجام اصلاحات به کمیسیون تلفیق موافقت کردند.

 

بهروز محبی نجم آبادی در مخالفت با بند (ت) ماده 57 لایحه مذکور گفت: چگونه باید مدیریت را به بخش خصوصی یا خارجی واگذار کرد؛ کلیت ماده قابل قبول ا ست اما در بند (1) واگذاری مدیریت به بخش خصوصی به ویژه مشارکت خارجی‌ها با اشکال مواجه است.

 

علی نیکزاد ثمرین در موافقت با بند مذکور بیان کرد: 54 فرودگاه داریم که به جز 3 فرودگاه یعنی مشهد، امام خمینی (ره) و مهرآباد مابقی آنها ضررده هستند و واگذاری فرودگاه به بخش خصوصی در دنیا امری رایج است و کمیسیون عمران هم در موضوع توسعه فرودگاه‌های کشور نظارت خواهد کرد.

 

داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در مخالفت با بند مذکور گفت: نگاه این مصوبات بخشی است و باید به جای حل مشکلات وزارتخانه، مشکلات کشور را حل کرد البته اختیار ارائه لایحه برعهده دولت است و مجلس نمی‌تواند دولت را مکلف به ارائه لایحه کند.

 

براساس بند (ت) ارجاعی ماده 57 لایحه مذکور؛ وزارت راه و شهرسازی با رعایت سیاست‌های کلی اصل چهل و چهارم(44) قانون اساسی مجاز است:

 

1- به منظور افزایش کارایی و بهبود خدمت‌رسانی و ارتقاء بهره‌وری و کاهش هزینه‌های دولت و منطقی‌سازی و چابک‌سازی، نسبت به واگذاری مدیریت فرودگاه‌های کشور از جمله فرودگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی به استثنای فرودگاه‌های متعلق به نیروهای مسلح با حفظ مالکیت دولت و نیز ارائه خدمات ناوبری هوایی و رعایت حقوق کارکنان به بخش خصوصی و عمومی و یا مشارکت‌های داخلی و خارجی با اولویت شرکت‌های هواپیمایی داخلی اقدام کند.

 

آئین‌نامه اجرایی این حکم به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی و همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی تهیه و به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

 

2- به منظور تأمین مالی و نیز توسعه زیرساخت‌ها و ارتقای سطح خدمات و افزایش ترافیک مسافر و بار و مدیریت بهینه فرودگاهی نسبت به پذیرش سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و یا با مشارکت سرمایه‌گذار خارجی و اعطای حق بهره‌برداری از محل سرمایه‌گذاری اقدام نماید.

 

3- به منظور تأمین منابع مالی اجرای طرح‌های توسعه‌ای و ارتقای خدمات فرودگاهی در فرودگاه‌های بین‌المللی، از مسافران پروازهای خارجی معادل ده (10) یورو به ازای هر مسافر به نرخ ای‌تی‌اس( (ets که به صورت جداگانه در بلیط درج و از مسافرین أخذ می شود، دریافت نمایند. پروازهای با مقاصد زیارتی از این حکم مستثنی می باشد. مبلغ یاد شده حسب مورد به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات (شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی، شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) و شرکت‌های خصوصی بهره‌بردار موضوع این بند) پرداخت می‌شود.

 

4- نسبت به تأمین مالی خرید و اجاره به شرط تملیک هواپیما و بالگرد از منابع داخلی و خارجی در قالب تسهیلات برای شرکت‌های هواپیمایی ایرانی از طرق مختلف از جمله صندوق توسعه حمل‌ونقل و صندوق توسعه ملی اقدام کند. همچنین اعطای کمک‌های فنی -اعتباری توسط دولت در قالب بودجه سنواتی در این خصوص مجاز می‌باشد.

 

تبصره - به منظور تقویت حکمرانی ملی در ارائه خدمات حمل‌ونقل هوایی، توسعه پایدار ناوگان هوایی ملی، ارتقای توان رقابت در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و افزایش ایمنی پروازها، وزارت راه و شهرسازی نسبت به ارائه پیشنهاد اصلاح اساسنامه شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) حداکثر ظرف مدت سه ماه اقدام و به تصویب هیأت وزیران برساند. اساسنامه مصوب هیأت وزیران پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی لازم‌الاجراء می‌باشد.

ارسال نظر